Jogkövető szerkesztőség

Jogkövető szerkesztőség

szakértők


A Menedzser Praxis a legnagyobb hazai tulajdonú szakmai információszolgáltatóként folyamatosan dolgozik azon, hogy könnyen – nem egyszer ingyenesen – hozzáférhető rendezvényekkel, kiadványokkal és segédanyagokkal segítse az adózók és adózási szakemberek eligazodását a nehezen áttekinthető szabályrendszerben. 

Tudástárainkban mintegy 3000 iratminta és egyéb dokumentum segíti az ügyfelek tájékozódását, kiegészülve a személyes és személyre szabott tanácsadás és iratminta revízió lehetőségeivel.

  • Cikkeket és magyarázatokat ír
  • Irat- és szabályzatmintákat készít

A szakértő által szemlézett minták

Ingatlan-nyilvántartási kérelem (nyomtatvány)
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:18:31
Letöltés
Tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem I.
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:20:42
Letöltés
Tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem II.
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:21:02
Letöltés
Hozzájárulás ingatlan tulajdonjogának bejegyzéséhez
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:16:45
Letöltés
Kérelem tulajdoni lap hiteles másolatának kiadása iránt
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:19:45
Letöltés
Engedély iránti kérelem külföldiek ingatlanszerzéséhez
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:14:34
Letöltés
Építési engedély iránti kérelem
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 12:15:06
Letöltés
Ács munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 19:13:15
Letöltés
Állványozó tetőfedő munkaköri elírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 19:17:36
Letöltés
Agrár környezetgazda munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.04.13. 17:17:25
Letöltés
Agrárkereskedelmi menedzser asszisztens munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.04.13. 17:17:58
Letöltés
Állattenyésztő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 19:14:55
Adócsoport vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:29:21
Letöltés
Adóigazgatási ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:30:47
Letöltés
Államigazgatási hivatal gazdasági vezető munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:38:51
Letöltés
Államháztartási szakellenőr munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:39:55
Letöltés
Adó ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 16:25:46
Letöltés
Adóigazgatási szakügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:30:07
Letöltés
Adótanácsadó munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:31:53
Letöltés
Államháztartási mérlegképes könyvelő munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:35:15
Letöltés
Letéti szerződés (általános)
Utoljára módosítva: 2023.03.08. 14:12:53
Letöltés
Pénzletéti megállapodás
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 11:18:27
Letöltés
Okirati letéti szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 11:18:58
Letöltés
Letéti igazolás
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 11:16:48
Letöltés
Haszonbérleti szerződés (előhaszonbérleti jog nélkül)
Utoljára módosítva: 2023.04.12. 12:29:10
Letöltés
Franchise szerződés
Utoljára módosítva: 2023.03.08. 12:53:39
Letöltés
Szerződés licence vételéről
Utoljára módosítva: 2022.02.24. 10:31:54
Letöltés
Kereskedelmi ügynöki szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 10:39:04
Letöltés
Kereskedelmi ügynöki szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 10:39:04
Letöltés
Export bizományi szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:13:58
Letöltés
Bizományosi szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:13:20
Letöltés
Bizományi szerződés (kiadvány értékesítésére)
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:12:40
Letöltés
Megállapodás teljesítésátvállalásról
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:26:28
Letöltés
Megállapodás tartozáselvállalásról
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:25:52
Letöltés
Engedményezésről értesítés
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:21:24
Letöltés
Megállapodás tartozásátvállalásról
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:25:11
Letöltés
Ingatlan adásvételi szerződést átruházó szerződés
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:24:22
Letöltés
Megállapodás üzembentartói jog átruházásáról
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:28:01
Letöltés
Megállapodás üzembentartó változásáról (jogátruházás)
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:27:17
Letöltés
Értesítés engedményezésről
Utoljára módosítva: 2023.01.03. 18:23:18
Letöltés
Meghatalmazás nonprofit társaság alapításához
Utoljára módosítva: 2023.01.04. 14:37:31
Letöltés
Belső ellenőrzési szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2021.12.25. 10:29:49
Letöltés
Bizonylati rend (2015)
Utoljára módosítva: 2021.12.27. 12:24:32
Letöltés
Bizonylati rend (2016)
Utoljára módosítva: 2021.12.27. 12:23:02
Letöltés
Bizonylati rend (2017)
Utoljára módosítva: 2021.12.27. 12:21:34
Letöltés
A házipénztári befizetések átvételére jogosultak
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:08:50
Letöltés
A szervezet nevére szóló bankkártyák nyilvántartása
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:38:40
Letöltés
Bankszámlák feletti rendelkezésre jogosultak
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:39:03
Letöltés
Házipénztár átadás-átvetel jegyzőkönyv
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:42:41
Letöltés
Házipénztári ellenőrök
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:43:05
Letöltés
Házipénztár-kezelési megbízás
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:45:12
Letöltés
Jegyzőkönyv pénztáreltérés kivizsgálásáról
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:39:53
Letöltés
Kimutatás a házipénztárban elhelyezett értékpapírokról
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:46:17
Letöltés
Kimutatás a visszavonásig érvényes meghatalmazásokról
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:40:34
Letöltés
Megbízás házipénztár vezetésére
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:44:41
Letöltés
Meghatalmazás készpénzfelvételre
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:44:20
Letöltés
Modern fizetési formák
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:43:53
Letöltés
Nyilatkozat - pénztáros
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:40:55
Letöltés
Pénztárkulcs kezelése
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:43:36
Letöltés
Pénztáros munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:41:20
Letöltés
Útmutató a pénzkezeléshez
Utoljára módosítva: 2023.03.28. 12:42:02
Letöltés
Számviteli politika (2017)
Utoljára módosítva: 2022.01.04. 15:35:04
Letöltés
Számviteli politika (2018)
Utoljára módosítva: 2022.01.04. 15:40:49
Letöltés
Számviteli politika (2018)
Utoljára módosítva: 2022.01.04. 15:40:49
Letöltés
Gépjárművek költségelszámolásának szabályzata (2016)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 13:21:28
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2015)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 13:18:32
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2016)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 13:16:56
Letöltés
Személygépkocsi használati szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 13:15:19
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2014)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 16:34:51
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2015)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 16:33:18
Letöltés
SZMSZ gazdasági társaság számára (2016)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 16:31:35
Letöltés
Tűzvédelmi szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022.01.05. 17:12:46
Letöltés
Veszélyes hulladék kezelési szabályzat (2017)
Utoljára módosítva: 2022.01.06. 8:56:15
Letöltés
Belső ellenőrzési szabályzat (2018)
Utoljára módosítva: 2021.12.25. 10:11:50
Letöltés
Bizonylati rend (2018)
Utoljára módosítva: 2021.12.27. 12:19:50
Letöltés
Adóügyi ügyintéző munkaköri leírás
Utoljára módosítva: 2023.03.07. 18:32:44
Letöltés
Bizalmi vagyonkezelők mintaszabályzata (2020)
Utoljára módosítva: 2021.12.22. 15:47:36
Letöltés
Székhelyszolgáltatók mintaszabályzata (2020)
Utoljára módosítva: 2021.12.22. 15:38:26
Letöltés
Nyilatkozat közcélú adomány fogadásáról
Utoljára módosítva: 2022.01.29. 20:01:12
Letöltés
Takarítási szabályzat (2021)
Utoljára módosítva: 2022.02.24. 14:51:47
Letöltés
*Takarítási szabályzat (2022)
Utoljára módosítva: 2022.02.24. 14:52:41
Letöltés
Béren kívüli juttatások szabályzata (2022)
Utoljára módosítva: 2022.04.28. 13:04:17
Letöltés

Válogatott cikkei

Munkavédelmi szempontból különösen problémásak azok a munkahelyiségek, ahol nagy légterű irodában képernyős tevékenységet végeznek nagyobb, mondjuk 50 fő feletti létszámban. Érthető, ha az ilyen cégeknél gyakran panaszkodnak a munkavállalók a nem megfelelő világításra, hőmérsékletre. Milyen megoldások merülhetnek fel a munkakörülmények jobbítása érdekében?
A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező adatszolgáltatásának szakaszos bevezetését és a kisebb vállalkozások felmentését javasolja a Kormánynak a Magyar Turisztikai Ügynökség. Az NTAK regisztráció továbbra is minden vendéglátó üzlet és turisztikai attrakció számára kötelező, ennek elmulasztása szankcionálható.
Július 1-jén indul az online árfigyelő rendszer. Annak érdekében, hogy az élelmiszerárak tovább csökkenjenek, és még inkább fokozódjon a verseny a kiskereskedelemben, a júniustól bevezetett kötelező akciózás mellett döntöttek az online árfigyelő adatbázis bevezetéséről is.
2023. március 31-én lejárt a turizmus-vendéglátás ágazatot segítő veszélyhelyzeti moratórium, így az érintettek újra kötelesek turizmusfejlesztési hozzájárulást fizetni.
Még 2022 decemberében fogadta el az Országgyűlés a hulladékgazdálkodásról szóló egyes törvények módosítását, amelynek hatása kétségkívül jelentős, hiszen számos cég befizetési és adminisztratív kötelezettségeit érinti. Ráadásul az új szabályokat - jelen állás szerint - idén július 1-jétől már alkalmazni kell. A kiterjesztett gyártói felelősség bevezetésével szinte “újra kell tanulni” a vonatkozó rendelkezéseket azoknak, akik eddig a környezetvédelmi termékdíjjal találkoztak tevékenységük során. Márciusban rendezett tanácsadói napunkon Kelemen István adótanácsadót kérdeztük.
Az adómentes belföldi kiküldetések napidíja háromszorosára, a külföldi kiküldetések napidíja közel másfélszeresére emelkedik.
A 2023. március 30. napján lép életbe az OTÉK módosítása, amely a tanya fogalmát és beépíthetőségének szabályait értelmezi és határozza meg újra.
A hulladékgazdálkodással összefüggő idei fontos jogszabályváltozások újabb állomásaként megjelent a 80/2023. (III. 14.) Korm. rendelet a kiterjesztett gyártói felelősségről, mely napokon belül hatályossá is válik. Április elsejétől már lesznek új kötelezettségek. Mire számíthatnak a szabály hatálya alá eső vállalkozások és melyek a legközelebbi határidők?
Lassan végleg búcsút mondhatunk a koronavírus járvány idején bevezetett védettségi igazolványnak és az annak utódjául funkcionáló oltottsági kártyának, mivel további igazolványokat a jövőben nem állítanak ki. A már létező hatósági igazolványok ezután is érvényesek a védettség igazolására. Két, alighanem örökre emlékezetünkben maradó, év rövid története.
Március 14-től rendelte el az országos tavaszi szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára. Az ellenőrök, többek között, fokozottan vizsgálják majd a tojás és az édesipari termékek forgalmazását, míg a Nébih laboratóriumában sonkákat, hidegkonyhai készítményeket, valamint tojásfestékeket vizsgálnak.
A hulladékszabályok idei változásainak legfontosabb elemét a 2023. július 1-jén induló koncessziós rendszer bevezetése és a környezetvédelmi termékdíjjal kapcsolatos szabályok változása fogja jelenteni. Tavaszi aktualitás a hulladékkezelési regisztráció 2023. március 1-jétől megnyíló kötelezettsége.
Munka és magánélet összhangja, az átlátható és kiszámítható munkafeltételek követelménye, szülői szabadság és apasági szabadság. Íme címszavakban egy sor változás, melyek munkáltatók és munkavállalók tömegeit érintik a Munka Törvénykönyve (Mt.) 2023-as módosításával. Február 21-én rendezett online tanácsadói napunkon részletesen bemutattuk az újdonságokat és – szokásosan – számos résztvevői kérdésre is válaszoltunk. Emellett az eseményen foglalkoztunk a munkavédelmi törvényt érintő új szabályokkal, valamint a munkaügyi ellenőrzés hatósági gyakorlatával.
Az alkalmazottat bejelentés nélkül foglalkoztatók „feketelistája” továbbra is a figyelem középpontjában áll. Nem lényegtelen tudni, hogy pontosan milyen szabályok vonatkoznak a NAV által vezetett nyilvántartásra, különösen a listáról törlés feltételeire.
Előző év végén megjelent a környezetvédelmi termékdíjról szóló kormányrendelet módosítása. A rendelet több más fontos hulladékügyi jogszabályváltozással együtt, 2023. július 1-jén lép hatályba.
Az eszközök és a források értékelési szabályzata a gazdálkodó szervezet eszközei, követelései, forrásai, kötelezettségei értékelésére vonatkozó számviteli politikai módszerek, eljárások összességét tartalmazza. Elkészítése a számviteli törvény értelmében kötelező, összeállításáért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy felelős.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara jelzésének is köszönhetően megszűnt az exportra értékesítő, belföldön NETA-köteles terméket előállító élelmiszeripari vállalkozások népegészségügyi termékadó fizetési kötelezettsége. Ezáltal a magyarországi feldolgozók nem lesznek a külpiacokon versenyhátrányban a külföldi cégekkel szemben.
2023-tól az egyszerűsített foglalkoztatás utáni munkáltatói terhelő közterhek is a minimálbérhez kötöttek, így a munkáltatónak a mezőgazdasági és turisztikai idénymunka esetén is ennek megfelelően kell adókötelezettségeit teljesítenie.
2023. január 1-től változtak a végrehajtási eljárásban a jövedelemletiltás szabályai: 28 500 forintról 60 ezer forintra emelkedik a havi jövedelem nem végrehajtható része, 142 500 forintról pedig 200 ezer forintra nő az az összeghatár, ami fölött a munkabér korlátlanul végrehajtható.
Számos foglalkoztatással kapcsolatos szabály változik 2023. január 1-étől. Módosul a foglalkoztató fogalma, a minimálbérrel együtt emelkedik a járulékfizetési alsó határ és továbbra is megmarad a bejelentés nélküli foglalkoztatók „feketelistája”.
Az Szja. törvény változása nyomán életbe lép új szabály már csak a személyi jövedelemadó megállapítása szempontjából szabja feltételül ugyanazon adózási mód alkalmazását, így az őstermelők családi gazdasága esetén már nem feltétel az azonos áfa jogállás.
2023-tól megszűnnek a Széchenyi Pihenő Kártya (SZÉP-kártya) alszámlái. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2023. január 1-étől összevonják a SZÉP Kártya három „zsebét” és összeadódnak az azokban feltöltött összegek. Értelemszerűen módosulnak az adózásra vonatkozó szabályok is.
Van bármilyen olyan gazdasági tevékenység, mely felhasznált erőforrásai egyikének (energia) hatszoros áremelkedését ki tudja gazdálkodni? A válasz gyorsan megadható, de talán érdemes egy hosszabb elemzést is tartani. A nem mikrovállalkozásnak minősülő hazai vállalatok és a nem lakossági felhasználók a 2022-es évben szembesülhettek a piaci energiadíjak többszöröződésének szomorú tényével, amely igen érzékenyen érintette és fogja érinteni gazdálkodásukat és jövőtervezésüket.
Idén december 5-18. között rendelte el a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzést az Agrárminisztérium. Az egész országra kiterjedő kéthetes ellenőrzéssorozat idején a szakemberek fokozott jelenléte várható az élelmiszerlánc minden területén.
A NAV 2022 novemberétől a sűrített földgáz, azaz a CNG-üzemanyag árát is közzéteszi. Ezért ettől az időponttól a CNG-vel üzemelő személygépkocsik esetén is lehetőség van az igazolás nélkül történő költségelszámolásra.
Ismét veszélyhelyzetet hirdetett a Kormány, ezúttal az ukrán háborúra és annak következményeire tekintettel. A legújabb rendkívüli jogrend már a különleges jogrendek új rendszerére vonatkozó Alaptörvénymódosítással is összhangban van. A veszélyhelyzet 2022. november 1-jén lép hatályba és 30 napig van tart.
Az aszályra, illetve a szomszédságunkban dúló háború miatt kialakult energiaválságra és gazdasági helyzetre tekintettel idén 1 milliárd, jövőre pedig várhatóan további 2-2,5 milliárd forint értékben nyújt tagdíjkedvezményt a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara.
A kormány a nemzetközi energiaválság hatásainak leginkább kitett feldolgozóipari kis- és középvállalkozásokat a munkahelyek megőrzése érdekében vissza nem térítendő támogatással segíti. Az idén 100 milliárd forintos keretösszegű energiatámogatási program első, regisztrációs szakasza 2022. október 20-án kezdődik meg.
A májusi kormányalakítás óta működő építésügyi minisztérium első rendelete a szigorú európai energetikai követelményeket kívánja átültetni a magyar gyakorlatba, egyelőre csak halasztással. 2021-től elvileg már csak közel nulla energiaigényű épület kaphatna használatbavételi engedélyt, ezt azonban egyelőre idehaza még nem tudjuk kivitelezni.
Az orosz-ukrán háború miatti szankciók alól mentesített szállításokra vonatkozó átmeneti rendelkezések – az olajbehozatal kivételével – lejártak. Ezért a mentesített szállítások „Y” kezdetű igazoláskódjait már nem lehet alkalmazni a TARIC-ban.
2022. október 3-án megjelentek a Miniszterelnökség által biztosított forrásból a Nemzeti Együttműködési Alap 2023. évi pályázati kiírásai.
Október 10-étől év végéig Oroszország nem engedi területére belépni vagy azon áthaladni azokat a közúti fuvareszközöket, amelyek az Európai Unióban, Nagy-Britanniában, Norvégiában vagy Ukrajnában lettek forgalomba helyezve.
Egy közelmúltban megjelent kormányrendelet rezsikedvezményeket vezet be az úgynevezett „családi fogyasztói közösségek” tekintetében. A többgenerációs rezsidevezménnyel összefüggésben a jegyzőknek számos új feladata lesz.
A képernyő előtti munkavégzés sajnos egyre több munkavállalót késztet szemüveg használatára. A szemüveg ebben az esetben védőeszköz, amelyet a munkáltatónak kell biztosítania. A munkáltató általi megtérítés megalapozásához azonban nem elegendő a szemüvegszalonokban történő vizsgálat, kifejezetten szakorvosi véleményre van szükség.
Augusztustól már a cégautókat sem lehet hatósági áras üzemanyaggal tölteni. A magángépkocsk mellett így lényegében már csak a taxisok tankolhatnak továbbra is „védett” üzemanyagáron.
A tavaszi-nyári időszakban sor került a kereskedelmi ágazatban működő munkáltatók foglalkoztatási gyakorlatát érintő célvizsgálatra. Középpontba kerültek a piacok, vásárok, de történtek ellenőrzések ruházati boltban, díszállat-kereskedésben, illatszerüzletben, gazdaboltban, virágüzletben és optikai üzletben is.
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai az elmúlt 10 évben érdemben nem változtak, a jogintézményt a munkáltatók többsége rutinszerűen alkalmazza. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ellenőrzési tapasztalatai szerint azonban még mindig előfordulnak visszatérő hibák, hiányosságok.
Annak ellenére, hogy a garantált bérminimum összegét meghatározó kormányrendelet a munkaviszonyban álló dolgozókra vonatkozik, a probléma nemcsak őket érinti, hanem az egyéni és társas vállalkozók bizonyos körét is. Sőt a megbízási jogviszonyok esetében is okozhat tévesztést, különösen a biztosítási jogviszony elbírálásának kérdéskörében.
Alaposan felborult a magán- és az egyéb szálláshelyek megszokott élete az utóbbi pár évben. Az újabbnál újabb adminisztrációs terheket követte a magasabb informatikai tudást feltételező adatszolgáltatási kötelezettség. Az idei év „slágereként” pedig jön a szálláshely-minősítés feladata. Összefoglaltuk a komoly téttel bíró folyamat főbb lépéseit.
Levélben tájékoztatja a magánszemélyeket a NAV, ha munkaadójuk ellenőrzésekor valamilyen foglalkoztatási mulasztást, szabálytalanságot talál. A munkavállalók így a lehető legrövidebb időn belül értesülhetnek például arról, ha nincsenek bejelentve.
2023. január elsejétől indul a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók adatszolgáltatási kötelezettsége. Az érintettek fél év felkészülési időt kaptak a kötelező NTAK-adatszolgáltatásra.
Munkavédelmi szabályzat készítése nem kötelező, a jogszabály annak elkészítését a munkáltatóra bízza. A dolgozók egészségének és biztonságának érdekében mégis ajánlott a szabályzat elkészítése, és különösen indokolt kiskereskedelemben és vendéglátóiparban foglalkoztatott munkavállaló esetén.
A számviteli törvény (2000. évi C. törvény) 14. §-a értelmében a jogszabályban rögzített alapelvek, értékelési előírások alapján ki kell alakítani és írásba kell foglalni a vállalkozás adottságainak, körülményeinek leginkább megfelelő számviteli politikát. A számviteli politika elkészítéséért, annak valódiságáért és módosításáért a gazdálkodó szervezet képviseletére jogosult személy felelős.
Változatlan formában 2022. május 31-ig továbbra is fennáll a stratégiai jelentőségű építőanyagok és építési termékek exportregisztrációs kötelezettsége és a szállítási útvonalaik bejelentési kötelezettsége az Elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerbe (ekáer).
Az iratkezelési szabályzat a minőségi iratkezelés alapjait rögzíti, emellett meghatározza az iratkezelési folyamatok lépéseit és az egyes dokumentumok kezelésére, tárolására, selejtezésére, valamint a megsemmisítésére vonatkozó szabályokat. Az iratkezelési szabályzat évenkénti aktualizálása a vállalkozások számára minden évben kötelező.
Az eszközök és a források értékelési szabályzata a gazdálkodó szervezet eszközei, követelései, forrásai, kötelezettségei értékelésére vonatkozó számviteli politikai módszerek, eljárások összességét tartalmazza. Elkészítése a számviteli törvény értelmében kötelező, összeállításáért a gazdálkodó képviseletére jogosult személy felelős.
Frissültek a nonprofit szervezetek számára kötelezően benyújtandó beszámolók nyomtatványai. Lényeges változás még, hogy a 2022. tárgyévtől kezdődően az ötmillió feletti mérlegfőösszegű szervezetek is elektronikus úton kötelesek beszámolóikat benyújtani. A beszámoló mellett a gazdálkodási szabályzatok benyújtása is sürgető feladat, amihez ugyancsak segítséget nyújtunk tudástárunkban.
A számviteli törvény 14. §-a írja elő kötelező jelleggel a számviteli politika mellett a leltározási szabályzat (eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata) készítését, melyet a vállalkozás 8 évig köteles megőrizni.
A belső kontrollrendszer szabályozásában a közelmúlt nagy jelentőségű változása volt, hogy immáron a köztulajdonban álló gazdasági társaságok számára is előírt a belső kontrollrendszer kialakításának és működtetésének kötelezettsége.
Megjelent a 2021. évi minimális építőipari rezsióradíj mértékét tartalmazó rendelet.
2020 márciusában, vélhetően a koronavírus-helyzettel összefüggésben – 50%-al nőtt az alkohol forgalma az üzletekben. A munkáltatóknak eltérő mértékben ugyan, de az ittas munkavégzés megelőzése érdekében mindig meg kell tenniük a szükséges személyi, tárgyi és szervezési intézkedéseket, hiszen egy súlyos munkabaleset esetén a hatóságok nagy összegű bírságot állapíthatnak meg, a társadalombiztosítás pedig viszontkeresettel (regresszel) élhet.
Az idei hatodik alapkamat-emelés keretében 2,10%-ra emelték a jegybanki alapkamatot.
2021. október 20. napjával módosultak a civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezetek nem peres eljárásaiban használatos ÁNYK űrlapok.
Ahogyan azt pontosan tudjuk: mivel a TAJ száma alapján válik beazonosíthatóvá a munkavállaló, ezért a megfelelő adatokkal történő adóhatósági bejelentés szükséges ahhoz, hogy a hatóság érvényesnek fogadja el a bejelentést. A véletlenül téves vagy hibás TAJ számmal történő NAV bejelentés ezek szerint rögtön feketefoglalkoztatásnak minősül?
A járványhelyzet jól ismert sajátosságai miatt a vendéglátópiac szűkülésével párhuzamosan a magyar fogyasztók minden korábbinál többet költöttek ételrendelésre a tavalyi évben, ez a tendencia pedig 2021-ben is folytatódik.
Az idei ötödik alapkamat-emelés keretében 1,80%-ra emelték a jegybanki alapkamatot.
A járványügyi korlátozások egy része alól mentességet biztosító védettségi igazolvány előírása sokak számára alkotmányos szintű kérdéseket is felvetett, melynek nyomán az Alkotmánybíróság október 19-én közzétett döntésében kimondta: nem alkotmányellenesek a védettségi igazolvánnyal járó többletjogok.