A közelmúltban ismét módosult a Békéltető Testületi eljárás: a változások immár nemcsak a fogyasztókat, hanem a vállalkozásokat is több oldalról érintik. Az új szabályok pontos ismerete minden piaci szereplő számára kulcsfontosságú.
A Magyar Reklámetikai Kódex új, június 30-ától hatályos 2023. évi változata az előzőekhez képest jóval részletesebben foglalkozik a digitális térben közzétett reklámok kérdéseivel. Az alábbiakban csupán a legtöbb fogyasztót érintő szabályokat emeljük ki, mint a digitális ajánlat, kéretlen reklámok vagy a fiatalkorúak védelme.
A legtöbb vállalat nyert a digitális transzformációval, de az új, feltörekvő technológiák bevezetésével a többség kivár. Az ügyfélélmény javítása viszi előre a digitális projekteket, de a metaverzummal kapcsolatos fejlesztésekhez még idő kell. A vállalatok már nem tartanak a kiberkockázatoktól, viszont félnek az energiaválságtól és az inflációtól.
Az idő előre haladtával az értékesítési módszerek is hatalmas változásokon mentek keresztül. Az értékesítés fejlődését többek között a technológia, a fogyasztói magatartás, és a fogyasztói magatartást vizsgáló piackutatások eredményeképpen megszülető marketing- és reklámkoncepciók, valamint az üzleti környezet változásai vezérelték.
A fogyasztóvédelmi törvényben szabályozott képviseleti kereset a fogyasztók kollektív érdekeinek védelmére irányuló kereset, amely lehetőséget nyújt ahhoz, hogy ha a vállalkozás a fogyasztók széles körével szemben sérti meg a fogyasztóvédelmi előírásokat, akkor ezzel szemben a feljogosított szervezet a fogyasztók érdekében felléphessen. Mutatjuk a nyártól hatályos főbb szabályokat!
Az „online vásárlás” nemcsak mennyiségileg terjed, de fogalma is kibővülni látszik, mivel a metaverzum és a közös virtuális terek térnyerése megváltoztatja a fogyasztók és vállalkozások közötti interakciót. A vásárlók képesek lehetnek teljesen személyre szabott digitális vásárlási élményeket kialakítani: a virtuális tanácsadókkal való konzultációtól a fizikai és virtuális áruk testreszabásán át az eszközök és platformok közötti akadálymentes mozgásig. Néhány trend és megoldás a jövő digitális kereskedelméből!
Az év végi időszak sürgés-forgása a legtöbb vállalkozást érinti, megfigyelhető, hogy a fogyasztók élénkebben vásárolnak ebben az időszakban. Az alábbiakban sorra veszünk néhány olyan fogyasztóvédelmi szempontot, amelyet érdemes ilyenkor is szem előtt tartani.
Az árfeltüntetés szabályi különös jelentőséggel merülnek fel a távollévők közötti (például: online) szerződések esetében. Számos szabály vonatkozik emellett az észszerűen megállapítható ár követelményére és az ún. „csepegtető ár” veszélyére.
A vonatkozó jogszabályok eltérő előírásokat tartalmaznak az üzlethelyiségen kívüli, illetve a távollévők között kötött szerződésekre. Különös jelentősége van tehát annak, hogy egy szerződés üzleten kívül vagy üzletben kötöttnek tekintendő-e, s e minősítésnek milyen következményei lehetnek a jogszabály alkalmazása során.
Az online térben a fogyasztók ügyleti döntéseik, vásárlásaik kapcsán gyakorta végeznek olyan kereséseket, amelyek eredményeként egyfajta rangsorban kapják meg a vásárlás szempontjából releváns vállalkozásokat, termékeket, amelyek közül egyesek kiemelésre kerülnek, "előkelőbb” helyen szerepelnek. A fogyasztók azt várják, hogy a keresési eredmények „semlegesek” legyenek, ez azonban nem minden esetben teljesül