A minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékéről
Olvasási idő:
Az építőiparban közismert fogalom, az aktív munkaórára vetített összes költséget kifejező „minimális építőipari rezsióradíj” 2019. évi mértékét szabályozza egy közelmúltban megjelent miniszteri rendelet. Az új értékek ismertetése mellett – az érdeklődésre tekintettel – összefoglaltuk azokat a szempontokat is, ahol a rezsióradíjnak különösen nagy jelentősége van.
Az építőipari rezsióradíj
Az építőipari rezsióradíj tartalmazza a személyi jellegű költségeket, az ellátási költségeket, a fizikai dolgozók rezsi jellegű költségeit, az irányítási és az ügyviteli költségeket.
Az építőipari rezsióradíj számítási alapját az Építőipari Ágazati Kollektív Szerződésben évente meghatározott Ágazati Bértarifa Megállapodásban szereplő minimális szakmunkás alapbér alapján kiszámított, szakmai ajánlásban rögzített órabér és a jogszabályokban meghatározott közterhek képezik.
A miniszter a minimális építőipari rezsióradíj mértékét elsődlegesen az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján határozza meg. Ajánlás hiányában az előző évi minimális építőipari rezsióradíjnak a KSH által közzétett inflációs rátával növelt mértéke lesz a tárgyévi minimális építőipari rezsióradíj.
A minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértéke
A rendelet 2019. augusztus 19. napján lépett hatályba.
|
Megnevezés |
(Ft/óra) |
1. |
Alapbér [2019. évben havi 195.000 Ft alapbérrel (garantált bérminimum) és 174 munkaórával számolva] |
1.121 |
2. |
Pótlékok, kiegészítő fizetés |
223 |
3. |
Foglalkoztatói járulékok: - szociális hozzájárulási adó 17,5% - szakképzési hozzájárulás 1,5% |
235 20 |
4. |
Szállásköltség |
14 |
5. |
Csoportos személyszállítás |
222 |
6. |
Védőruha, védőfelszerelés |
15 |
7. |
Munkahelyi szociális szolgáltatás |
54 |
8. |
Munkaegészségügyi szolgáltatás |
70 |
9. |
Munkavédelmi költség |
22 |
10. |
Ügyvitel, munkahelyi irányítás költsége |
755 |
11. |
Rezsianyag, munkahelyi energiaköltség |
44 |
12. |
Felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége |
9 |
13. |
Szerszámhasználat |
16 |
14. |
Értékcsökkenési leírás |
60 |
15. |
Nyomtatvány, írószer |
3 |
16. |
Postaköltség |
2 |
17. |
Telefonköltség |
4 |
18. |
Bankköltség |
14 |
19. |
Egyéb szolgáltatás: - minőségbiztosítás, környezetvédelem |
2 |
20. |
Kötelező adó, járulék: - iparűzési adó 2% - innovációs járulék 0,3% |
81 1 |
21. |
Biztosítások |
11 |
22. |
2-21. Összesen |
2.998 |
23. |
Produktivitási érték (ledolgozott napok alapján) |
85,63% |
24. |
Improduktív órák költsége [22. sor összesen × (1,00 - 0,8563)] |
431 |
25. |
Veszteségidő aránya |
6,50% |
26. |
Veszteségidő költsége |
195 |
27. |
Elvárt eredmény |
2,00% |
28. |
Elvárt eredmény értéke |
72 |
29. |
Mindösszesen (22. + 24. + 26. + 28. sor) |
3.696 |
A minimális építőipari rezsióradíj jelentősége
A minimális építőipari rezsióradíj a közbeszerzési eljárásokban bír kiemelt jelentőséggel.
A 322/2015. Korm. rendelet a közbeszerzési eljárásban az aránytalanul alacsony ár vizsgálatára vonatkozóan külön szabályokat állapít meg attól függően, hogy az építőipari rezsióradíj mértéke az eljárásban önállóan értékelésre kerül-e.
A 322/2015. Korm. rendelet 25. § (1) bekezdése rendezi azt az esetet, amikor a rezsióradíj mértéke az eljárásban önállóan értékelésre kerül. Eszerint aránytalanul alacsony árajánlatnak minősül, vagyis az ajánlatkérő indokolás-kérési kötelezettségét teremti meg, ha az ajánlattevő által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján a miniszteri rendeletben megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértékénél.
Az ajánlatkérő az indokolás kérése során arról is tájékoztatást kér, hogy az aránytalanul alacsony árat benyújtó ajánlattevő mekkora összegű rezsióradíjjal számolt, és a rezsióradíj kiszámításakor egyes – az építőipari minimális rezsióradíj elemeit képező – költségeket milyen összeggel és módon vett figyelembe. Ha az ajánlattevő által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb, mint az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján a miniszteri rendeletben megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértéke, az ajánlatkérő különös figyelemmel vizsgálja a Kbt. 72. § (4) bekezdése szerinti körülmények fennállását.
A Kbt. 72. § (4) bekezdése kimondja, hogy nem megfelelő az ajánlattevő indokolása különösen akkor, ha megállapítható, hogy az ajánlat azért tartalmaz aránytalanul alacsony árat vagy költséget, mert nem felel meg a környezetvédelmi, szociális és munkajogi követelményeknek, azaz pl. megállapítható, hogy a kötelező legkisebb munkabérre vonatkozó előírásoknak nem tudna ajánlattevő az adott vállalási ár mellett megfelelni. Az ajánlatkérő az ajánlat megalapozottságának vizsgálata során ennek megítéléséhez az adott ágazatban kötelezően alkalmazandó irányadó munkabérekről is tájékoztatást kérhet az ajánlattevőtől.
A fentiek szerint a rezsióradíj alkalmazása az ajánlattételnél soha nem jelent abszolút korlátot vagy egyértelmű kizárást, mert a minimális rezsióradíj mértéke nem kötelező, a mértéktől eltérés lehetséges, viszont eltérés esetén vizsgálati és indoklási/tájékoztatási kötelezettség áll fenn.