A minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékéről

Jogkövető szerkesztőség Dátum Legutoljára frissítve: 2019.10.10

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1880 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Az építőiparban közismert fogalom, az aktív munkaórára vetített összes költséget kifejező „minimális építőipari rezsióradíj” 2019. évi mértékét szabályozza egy közelmúltban megjelent miniszteri rendelet. Az új értékek ismertetése mellett – az érdeklődésre tekintettel – összefoglaltuk azokat a szempontokat is, ahol a rezsióradíjnak különösen nagy jelentősége van.

A Magyar Közlöny 2019. évi 141. számában megjelent az innovációért és technológiáért felelős miniszter rendelete a minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékéről. Cikkünkben röviden összefoglaljuk, hogy mikor bír jelentőséggel a miniszter által megállapított minimális építőipari rezsióradíj.
 

Az építőipari rezsióradíj

 
Az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX. 15.) Korm. rendelet 2. § h) pontja szerint az építőipari rezsióradíj a vállalkozó kivitelező vagy az alvállalkozó kivitelező szakági építési-szerelési termelő tevékenységének elvégzéséhez szükséges, egy aktív munkaórára vetített – a kivitelező tényköltségei alapján számított vagy tervezett – összes költség.
Az építőipari rezsióradíj tartalmazza a személyi jellegű költségeket, az ellátási költségeket, a fizikai dolgozók rezsi jellegű költségeit, az irányítási és az ügyviteli költségeket.
Az építőipari rezsióradíj ugyanakkor nem tartalmazza a beépítésre kerülő betervezett és az üzemszerű használathoz szükséges beépítésre kerülő építési anyagok, szerkezetek és berendezések közvetlen költségeit, a közvetlen anyagok fuvarozási és rakodási költségeit, a közvetlen gépköltségeket, a kivitelezési dokumentáció tervezési díját, a hatósági eljárások díját, a szükségessé váló minőség-ellenőrzések díját, az üzempróba, beüzemelés szolgáltatási díját.
Az építőipari rezsióradíj számítási alapját az Építőipari Ágazati Kollektív Szerződésben évente meghatározott Ágazati Bértarifa Megállapodásban szereplő minimális szakmunkás alapbér alapján kiszámított, szakmai ajánlásban rögzített órabér és a jogszabályokban meghatározott közterhek képezik.
A minimális építőipari rezsióradíj mértékét az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvényben kapott felhatalmazás alapján az építésgazdaságért felelős miniszter minden évben rendelettel állapítja meg.
A miniszter a minimális építőipari rezsióradíj mértékét elsődlegesen az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján határozza meg. Ajánlás hiányában az előző évi minimális építőipari rezsióradíjnak a KSH által közzétett inflációs rátával növelt mértéke lesz a tárgyévi minimális építőipari rezsióradíj.


A minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértéke

 
Az innovációért és technológiáért felelős miniszter az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján – általános forgalmi adó nélkül – 3696 forint/óra összegben határozta meg a minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékét (23/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet a minimális építőipari rezsióradíj 2019. évi mértékéről).
A rendelet 2019. augusztus 19. napján lépett hatályba.
A minimális építőipari rezsióradíj egyes költségnemeire vonatkozó értékeit a rendelet 1. melléklete tartalmazza az alábbiak szerint (a jobb oldali sáv a vállalkozások előző évi tényadataiból egy munkaórára számított értéket – Ft/óra – jelenti).
 

 

Megnevezés

(Ft/óra)

1.

Alapbér [2019. évben havi 195.000 Ft alapbérrel (garantált bérminimum) és 174 munkaórával számolva]

1.121

2.

Pótlékok, kiegészítő fizetés

223

3.

Foglalkoztatói járulékok:

- szociális hozzájárulási adó 17,5%

- szakképzési hozzájárulás 1,5%

 

235

20

4.

Szállásköltség

14

5.

Csoportos személyszállítás

222

6.

Védőruha, védőfelszerelés

15

7.

Munkahelyi szociális szolgáltatás

54

8.

Munkaegészségügyi szolgáltatás

70

9.

Munkavédelmi költség

22

10.

Ügyvitel, munkahelyi irányítás költsége

755

11.

Rezsianyag, munkahelyi energiaköltség

44

12.

Felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége

9

13.

Szerszámhasználat

16

14.

Értékcsökkenési leírás

60

15.

Nyomtatvány, írószer

3

16.

Postaköltség

2

17.

Telefonköltség

4

18.

Bankköltség

14

19.

Egyéb szolgáltatás:

- minőségbiztosítás, környezetvédelem

 

2

20.

Kötelező adó, járulék:

- iparűzési adó 2%

- innovációs járulék 0,3%

 

81

1

21.

Biztosítások

11

22.

2-21. Összesen

2.998

23.

Produktivitási érték (ledolgozott napok alapján)

85,63%

24.

Improduktív órák költsége

[22. sor összesen × (1,00 - 0,8563)]

 

431

25.

Veszteségidő aránya

6,50%

26.

Veszteségidő költsége
(22. sor összesen × 0,065)

 

195

27.

Elvárt eredmény

2,00%

28.

Elvárt eredmény értéke
(22. + 24. + 26. sor összesen × 0,02)

 

72

29.

Mindösszesen (22. + 24. + 26. + 28. sor)

3.696

 
 

A minimális építőipari rezsióradíj jelentősége

 
A minimális építőipari rezsióradíj a közbeszerzési eljárásokban bír kiemelt jelentőséggel.
 
Az építési beruházások közbeszerzésének részletes szabályait az építési beruházások, valamint az építési beruházásokhoz kapcsolódó tervezői és mérnöki szolgáltatások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 322/2015. (X. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: 322/2015. Korm. rendelet) tartalmazza a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) felhatalmazása alapján. A 322/2015. Korm. rendelet az építési beruházások közbeszerzésének részletes szabályairól szóló 306/2011. (XII. 23.) Korm. rendeletet (a továbbiakban: 306/2011. Korm. rendelet) váltotta fel.
A 322/2015. Korm. rendelet a közbeszerzési eljárásban az aránytalanul alacsony ár vizsgálatára vonatkozóan külön szabályokat állapít meg attól függően, hogy az építőipari rezsióradíj mértéke az eljárásban önállóan értékelésre kerül-e.
A 322/2015. Korm. rendelet 25. § (1) bekezdése rendezi azt az esetet, amikor a rezsióradíj mértéke az eljárásban önállóan értékelésre kerül. Eszerint aránytalanul alacsony árajánlatnak minősül, vagyis az ajánlatkérő indokolás-kérési kötelezettségét teremti meg, ha az ajánlattevő által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján a miniszteri rendeletben megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértékénél.
A 322/2015. Korm. rendelet 25. § (2) bekezdése alapján, amennyiben a rezsióradíj mértéke az eljárásban nem kerül önállóan értékelésre, akkor az ajánlatkérő – ha valamely ajánlat aránytalanul alacsony összeget tartalmaz – az értékelési szempontként figyelembe vett ár vagy költség, vagy azoknak valamely önállóan értékelésre kerülő eleme tekintetében köteles az azt megalapozó adatokat, valamint indokolást kérni. Az ajánlatkérő ezen kéréséről – a kérelem megküldésével egyidejűleg – a többi ajánlattevőt írásban értesíti.
Az ajánlatkérő az indokolás kérése során arról is tájékoztatást kér, hogy az aránytalanul alacsony árat benyújtó ajánlattevő mekkora összegű rezsióradíjjal számolt, és a rezsióradíj kiszámításakor egyes – az építőipari minimális rezsióradíj elemeit képező – költségeket milyen összeggel és módon vett figyelembe. Ha az ajánlattevő által alkalmazott rezsióradíj alacsonyabb, mint az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság ajánlása alapján a miniszteri rendeletben megállapított minimális építőipari rezsióradíj mértéke, az ajánlatkérő különös figyelemmel vizsgálja a Kbt. 72. § (4) bekezdése szerinti körülmények fennállását.
A Kbt. 72. § (4) bekezdése kimondja, hogy nem megfelelő az ajánlattevő indokolása különösen akkor, ha megállapítható, hogy az ajánlat azért tartalmaz aránytalanul alacsony árat vagy költséget, mert nem felel meg a környezetvédelmi, szociális és munkajogi követelményeknek, azaz pl. megállapítható, hogy a kötelező legkisebb munkabérre vonatkozó előírásoknak nem tudna ajánlattevő az adott vállalási ár mellett megfelelni. Az ajánlatkérő az ajánlat megalapozottságának vizsgálata során ennek megítéléséhez az adott ágazatban kötelezően alkalmazandó irányadó munkabérekről is tájékoztatást kérhet az ajánlattevőtől.
A fentiek szerint a rezsióradíj alkalmazása az ajánlattételnél soha nem jelent abszolút korlátot vagy egyértelmű kizárást, mert a minimális rezsióradíj mértéke nem kötelező, a mértéktől eltérés lehetséges, viszont eltérés esetén vizsgálati és indoklási/tájékoztatási kötelezettség áll fenn.