Slabéczi Ivett

Slabéczi Ivett

munkaügyi szakértő


Minőségirányítási és kommunikációs szakember, a Menedzser Praxis állandó szakértője.

 

Rendszeresen és kiemelt terjedelemben publikál a Menedzser Praxis havi megjelenésű nyomtatott és online kiadványaiban, termékeiben. Különösen széles tematikust kört átfogó publikációi kiterjednek a  logisztika, építőipar, munkahelyi kapcsolatrendszerek, szervezeti pszichológia, turisztika területeire.

 

Írásaiban, cikkeiben kiemelt figyelemmel és terjedelemben szemlézi az EKÁER-rendszer szabályozásának változásait és gyakorlatát, az építőipar és turisztika folyamatosan változó lehetőségeit, továbbá a munkahelyi pszichológia dinamikusan fejlődő módszertanának legújabb gyakorlatát.

 

A logisztikai ágazat közelmúltját meghatározó EKÁER és BIREG szabályait bemutató különszámunk szerzője.
 

  • Cikkeket és magyarázatokat ír
  • Irat- és szabályzatmintákat készít

Válogatott cikkei

2024-től az Európai Unió tagállamaiban, így Magyarországon is fenntarthatósági kritériumoknak kell megfelelniük a vállalatoknak, amelyek megsértése esetén bírságokra számíthatnak. A tavaly elfogadott ESG-törvény célja, hogy a vállalatok környezeti, társadalmi, vállalatirányítási fenntarthatóság alapján objektíven összehasonlíthatók, átláthatók legyenek.
2024-től már kormányrendelet határozza meg a biológiailag lebomló és konyhai zöldhulladék elkülönített közösségi gyűjtésére és komposztálására, valamint a biogáz-előállításra vonatkozó szabályokat. Az igazi kihívás persze a rendszer gyakorlati üzemeltetése lesz.
A 2024. január 1-től bevezetésre kerülő kötelező visszaváltási díjas termékek visszaváltási rendszere (DRS) mellett talán kevésbé volt a figyelem középpontjában, ugyanakkor legalább olyan nagy jelentőségű az a jogszabály is, amely a zöld hulladék elkülönített közösségi gyűjtésére és komposztálására, valamint a biogáz-előállításra vonatkozó szabályokat határozza meg.
A nemzetközi árufuvarozást végző fuvarozók és szállítmányozó vállalatok számára elengedhetetlen a felelősségbiztosítás. A CMR nemzetközi árufuvarozói felelősségbiztosítás nyújt fedezetet olyan esetekre, amelyekben egy szállítmánykár esetén a fuvarozó felelőssége megállapítható. A biztosítás csak a fuvarozó által okozott károkra vonatkozik, a vis maior események esetében a szállítmánybiztosítás nyújthat védelmet a megbízó részére.
Az „online vásárlás” nemcsak mennyiségileg terjed, de fogalma is kibővülni látszik, mivel a metaverzum és a közös virtuális terek térnyerése megváltoztatja a fogyasztók és vállalkozások közötti interakciót. A vásárlók képesek lehetnek teljesen személyre szabott digitális vásárlási élményeket kialakítani: a virtuális tanácsadókkal való konzultációtól a fizikai és virtuális áruk testreszabásán át az eszközök és platformok közötti akadálymentes mozgásig. Néhány trend és megoldás a jövő digitális kereskedelméből!
Hasonlóan az ipar más területeihez, az 5G technológián alapuló intelligens megoldások és szolgáltatások számos pozitív változást idézhetnek elő az ellátási láncban és a logisztikai szektorban is, többek között az áruk pontos, valós idejű nyomon követésével és a közlekedés környezetszennyező hatásának mérséklésével.
Az 5G hálózatok új lehetőségeket teremtenek a városi és vállalati áruszállításban és a drónok vezérlésében is. A hálózatba kapcsolt önvezető járművek jelentőségének és kihasználásának rohamos növekedésére tekintettel érdemes áttekinteni a drónokra vonatkozó uniós és magyar szabályozást.
A közvélemény és az érintettek lassan kezdik feldolgozni a 2022-es nyári kata változások újdonságait és a rendelkezésre álló lehetőségeket. Az eddigi tapasztalatok alapján úgy tűnik, hogy mindenkinek saját élethelyzete és vállalkozása alapján kell meghatároznia a továbblépés lehetőségét. Ezúttal az építőiparban felmerülő kérdések körét tekintjük át.
A WELL rendszer alapját az emberi szervrendszerekre pozitívan és negatívan ható tényezők kutatása képezi. Ez alapján egy olyan rendszer kidolgozása ment végbe, amely csökkentheti a stresszt, az egész napos ülőmunka negatív hatásait, emellett felveszi a harcot az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek ellen.
A magyar társadalom aktív munkaerőpiaci szereplői a Baby boom, az X, az Y és kis mértékben a Z generáció tagjai. A globális gazdasági válság a fiatal korosztály munkavállalási lehetőségeit érintette a legrosszabbul, miközben a nyugdíj korhatáron állók egyrészt nem engedhetik meg maguknak a munkabér nélkülözését, másrészt a munkaerőpiac sem tudná pótolni a legnagyobb demográfiai csoport hirtelen kiesését.
Napjainkban egyre több vállalat alkalmaz pályakezdőket, vagy olyan, a 20-as, 30-as éveiben járó fiatalokat, akik kevés munkában eltöltött évvel rendelkeznek. Nagy kihívást jelent szervezeten belül az eltérő korcsoportokhoz, X, Y, Z generációkhoz tartozó munkavállalók egységes motivációs rendszerének kialakítása, nem is beszélve az Alfa nemzedékről vagy az idősebb korcsoportokról.
Az EKÁER-bejelentéseket az Áfa törvény termékértékesítésre és Közösségen belüli beszerzésre vonatkozó rendelkezései alapozzák meg. Az áfa alapját képező két ügylet (termékértékesítés és termékbeszerzés) döntő fontosságú az EKÁER tekintetében, mivel elsősorban ezekhez kapcsolódó fuvarozások alapján kell EKÁER-bejelentéseket tenni.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2021. január 1-től, éles üzemben pedig február 1-től működteti a hazai közúti személy- és áruszállító vállalkozások fokozott védelme érdekében létrehozott új előzetes elektronikus engedélyregisztrációs szisztémát, az ún. BIREG-rendszert.
Az Európai Bizottság a 2020. december 9-én tette közzé a fenntartható és intelligens mobilitásra vonatkozó stratégiáját, amely egészen 2050-ig taglalja a Bizottság célkitűzéseit, számos konkrét tervet tartalmaz a közeljövőre és előirányoz egy 82 kezdeményezésből álló cselekvési tervet is a következő négy évre az európai gazdaság karbonsemlegessé tétele jegyében. Fő cél, hogy az uniós közlekedési rendszer zöld és digitális átállással fenntarthatóbbá, a jövőbeli válságokkal szemben ellenállóbbá váljon.
A koronavírus-járvány egy jól ismert, új színtérre terelte a kereskedelmet és az áruját, szolgáltatását eladni vágyó értékesítői oldal kénytelen volt lépéseket tenni a digitalizáció útján. Mutatjuk az első tapasztalatokat!
A részmunkaidő lehetőségével gyakran él a munkáltató és a munkavállaló egyaránt. Általánosságban elmondható, hogy a részmunkaidős munkaviszony szabályai alig különböznek a teljes munkaidőre létrejövő munkaviszonytól. Az eltérésekre mégis érdemes a feleknek figyelmet fordítaniuk, mivel rendszeresen felszínre kerülnek a munkaügyi ellenőrzések alkalmával. Hogyan jöhet létre a részmunkaidős munkaviszony? Miképpen alakulhat a munkavégzés díjazása és hogyan adható ki a szabadság?
Tudtuk, hogy fontos lesz a 2021-es év fordulója a fuvarozók és saját járművel fuvarozást végző vállalkozások számára, de ez idáig csak találgattuk, hogy hogyan és miben változik majd a már-már napi rutinná vált EKÁER bejelentések rendszere. A jogalkotó végül egyik kezével adott, másik kezével elvett. Mutatjuk hogyan lehetséges ez.
A home office nemcsak arra adott lehetőséget, hogy a közvetlen munkatársak bepillantást nyerjenek egymás nappalijába a kamerákon keresztül, de előtérbe állította az ún. pozitívabb munkavállalói élmény fontosságát is. Egyértelművé vált, hogy ha növelni akarjuk a munkavállalói elkötelezettséget, akkor új alapokra kell helyeznünk a kapcsolódást és a kommunikációt.