Mire szolgálnak az Unió új beléptetési rendszerei?

Slabéczi Ivett Dátum Legutoljára frissítve: 2025.06.23

Olvasási idő: 9 perc


Az Európai Unió tagállamai úgy döntöttek, hogy 2025 októberétől lép működésbe az Entry-Exit System (EES) rendszer, amely rögzíti az Európai Unió külső határainak külföldiek általi átlépését. Az Európai Utazási Információs és Engedélyezési Rendszer (ETIAS) bevezetése pedig 2026 végére tolódik.

Mi ez az EES?

A határregisztrációs rendszer (EES) egy olyan automatizált informatikai rendszer, amely nyilvántartásba veszi a rövid távú tartózkodás céljából utazó harmadik országbeli állampolgárokat minden olyan alkalommal, amikor a rendszer segítségével átlépik a következő európai országok valamelyikének külső határait:
Ausztria, Belgium, Bulgária, Csehország, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Horvátország, Izland, Lengyelország, Lettország, Liechtenstein, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Norvégia, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia és Szlovénia.
A határregisztrációs rendszer alkalmazásában a „nem uniós állampolgár” olyan utazó, aki nem rendelkezik sem az Európai Unió valamely országának állampolgárságával, sem Izland, Liechtenstein, Norvégia vagy Svájc állampolgárságával.

Rövid távú tartózkodásnak minősül bármely 180 napos időszakon belül legfeljebb 90 nap. Ezt az időszakot a határregisztrációs rendszert használó valamennyi európai ország esetében egyetlen időszakként számítják ki.

Kikre alkalmazható?

A rendszer azon személyre alkalmazható, aki nem uniós ország állampolgára, és a határregisztrációs rendszert használó európai országokba való beutazáshoz rövid távú tartózkodásra jogosító vízum szükséges részére vagy nincs szükség vízumra a határregisztrációs rendszert használó európai országokban való rövid távú tartózkodáshoz.
A belépéseket és kilépéseket, illetve beléptetések megtagadását elektronikusan rögzítik a határregisztrációs rendszerben. Cipruson és Írországban, annak ellenére, hogy az Európai Unió országai, az útleveleket továbbra is manuálisan bélyegzik.

A rendszer előnyei

A rendszer előnyei között szerepel, hogy a határregisztrációs rendszer korszerűsíti az EU külső határainak igazgatását, fokozatosan javítva az utazók tapasztalatait; azonosítja az engedélyezett tartózkodási időt túllépő személyeket és megbízható adatokat szolgáltat a belépésekről, a kilépésekről és a beléptetés megtagadásáról. A rendszer biometrikus adatok gyűjtésével hatékonyan küzd a személyazonossággal való visszaélés ellen, így a határellenőrzések javításának, az elektronikus nyilvántartások és a biometrikus adatok használatának köszönhetően javulni fog az EU-n belüli biztonság. A határregisztrációs rendszer előmozdítja a valós idejű információmegosztást, biztosítva, hogy a határforgalom-ellenőrzést végző hatóságok Unió-szerte a megfelelő időben megfelelő információkkal rendelkezzenek.

Az Entry-Exit System rendszer feladata

Az Entry-Exit System fel¬adata az Európai Unió határainak ellenőrzésében fennmaradt rendszerhézag kiküszöbölése. Annak ellenére ugyanis, hogy minden európai uniós tagállam (Írország és Ciprus kivételével) egyetlen schengeni övezetben egyesült, még mindig nincs eszköz a külföldiek összes be- és kilépésének nyomon követésére. Az új rendszer célja, hogy létrehozza a határátlépések egységes schengeni adatbázisát a 29 nemzeti helyett.
A rendszerben rögzítik az utazók útlevél- és biometrikus adatait (fénykép és/vagy ujjlenyomat). Amennyiben valaki új útlevéllel jelentkezik belépésre a határon, a rendszernek azonosítania kell, hogy egy már nyilvántartott külföldiről van szó, csak az okmány más. Ehhez az EES bevezetése után minden először (illetve új okmánnyal) belépő külfölditől ujjlenyomatot vesznek és/vagy lefényképezik a határon. A későbbi határátlépések alkalmával erre már nem lesz szükség, a határőr látni fogja, hogy az adott személy útlevele szerepel az adatbázisban.
Az eljárás azonban kihívásokat is jelent egyben a rendszer működésének első heteiben. Az uniós előrejelzések szerint az azonosítási eljárás legfeljebb 40 másodpercet vesz igénybe személyenként.
A rendszer a tervek szerint 2025. október elején indul, ez az Euró¬pai Bizottság ajánlása, az EU Tanácsának egyetértésével. A pontos dátumot még jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek.
Az új rendszernek pozitív következményei is lesznek, főleg azok számára, akik gyakran lépik át a határt. Az EES elindításával ugyanis megszűnik a határon az útlevelek bélyegzése. Sőt, az Európai Unió azt tervezi, hogy az ukrán polgárok és más vízummentes külföldiek, akiknek az okmányai szerepelnek az EES-ben, szintén használhatják az automatikus határellenőrző-pontokat.

Mi az az ETIAS?

Az ETIAS utazási engedély beutazási követelmény a vízummentességet élvező azon állampolgárok számára, akik az érintett 30 európai ország bármelyikébe utaznak. 

Útlevélhez kapcsolódik és legfeljebb három évig vagy az útlevél lejártáig érvényes, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Ha új útlevelet kap, új ETIAS utazási engedélyt kell beszereznie.

Érvényes ETIAS utazási engedéllyel ezen európai országok területére rövid távú tartózkodás céljából – általában bármely 180 napos időszakban legfeljebb 90 napra léphetnek be. A belépés azonban nem garantált, érkezéskor a határőr ellenőrzi az útleveleket és egyéb okmányokat, valamint ellenőrzi, hogy az adott személy megfelel-e a beutazási feltételeknek.

ETIAS utazási engedély iránti kérelem a hivatalos ETIAS weboldalon vagy az ETIAS mobilalkalmazáson keresztül tölthető ki. 

Az ETIAS utazási engedély kérelmezése 7 euróba kerül, bár egyes utazók mentesülnek e díj megfizetése alól. A legtöbb kérelmet perceken belül feldolgozza a rendszer, előfordulhat azonban, hogy a kérelem feldolgozása hosszabb időt vesz igénybe, ekkor négy napon belül döntés születik. Ez az időszak további információk vagy dokumentumok benyújtása esetén legfeljebb 14 nappal, interjúra való meghívás esetén pedig legfeljebb 30 nappal meghosszabbítható, ezért jóval a tervezett utazás előtt kérelmezni kell az ETIAS utazási engedélyt.
A jelentkezést követően a kérelmező részére e-mailben történik a megerősítés, amely tartalmazza a kérelmező egyedi ETIAS-kérelemszámát. A kérelem feldolgozását követően egy másik e-mailben kap a kérelmező tájékoztatást az eredményről. Amennyiben a kérelem elutasításra kerül, úgy az e-mail tartalmazza a döntés indoklását, továbbá tartalmazni fogja a fellebbezés módjára vonatkozó információkat, az illetékes hatóság adatait, valamint a fellebbezés vonatkozó határidejét.
Az ETIAS utazási engedély három évig vagy a kérelemben használt úti okmány lejártáig érvényes – attól függően, hogy melyik következik be előbb. Rövid távú tartózkodás esetén az érvényes ETIAS utazási engedély feljogosítja a személyt arra, hogy bármely 180 napos időszakon belül legfeljebb 90 napig az ETIAS-t igénylő európai országokban tartózkodjon.
Az érvényes ETIAS utazási engedéllyel való rendelkezés nem garantálja az automatikus beutazási jogot, a határra érkezéskor a határőrök ellenőrzik, hogy a személy megfelel-e a beutazási feltételeknek. Azon utazók számára, akik nem felelnek meg a beutazási feltételeknek, megtagadják a belépést.

Mi a különbség az EES és az ETIAS között?

Mindkét rendszer célja, hogy megerősítse Európa biztonságát és az utazók biztonságát.

Az ETIAS új beutazási követelmény azon utazók számára, akiknek nincs szükségük vízumra ahhoz, hogy rövid távú tartózkodás céljából belépjenek 30 európai országba. Ezek közé tartozik a schengeni térséghez tartozó 29 ország, valamint Ciprus. Az ETIAS-szal a vízummentes utazóknak utazási engedélyt kell kérniük az utazás megkezdése előtt. Az ETIAS nem vízum, és bevezetése nem módosítja az utazók vízummentes státuszát.
A határregisztrációs rendszer regisztrálni fogja a rövid távú tartózkodás céljából Európába belépő, vízummentes és vízumköteles utazókat. Az utazóknak az utazás megkezdése előtt semmilyen intézkedést nem kell tenniük, mivel a regisztrációra a rendszert használó 29 európai ország bármelyikének külső határán kerül sor. A szóban forgó országok a 29 schengeni ország. A határregisztrációs rendszerben történő nyilvántartásba vételre minden alkalommal sor kerül, amikor az utazók átlépik a külső határokat, és felváltja az útlevelek kézi bélyegzését.
Az ETIAS utazási engedély kérelmezésekor az utazóknak meg kell adniuk személyes adataikat, beleértve a címet, az útlevél adatait, az aktuális foglalkozást, valamint a konfliktusövezetekbe való korábbi utazásokra vagy a büntetőjogi felelősséget megállapító ítéletekre vonatkozó információkat. Az ETIAS rendszer nem gyűjt biometrikus adatokat, a határregisztrációs rendszer ezzel szemben összegyűjti az utazók arcképmását és ujjnyomatait. Összegyűjti továbbá az úti okmányok adatait, valamint azt a dátumot és helyet, ahol az utazó a rendszert használva beutazott és kiutazott az európai országok területére.
Az utazóknak jóval az európai utazás megkezdése előtt ETIAS utazási engedélyt kell kérelmezniük, míg a határregisztrációs rendszerben történő nyilvántartásba vételre a rendszert használó 29 ország külső határán kerül sor.
Az ETIAS és a határregisztrációs rendszer nem indul el egyidejűleg. A határregisztrációs rendszer először, az ETIAS pedig néhány hónappal később kezdi meg működését.

Kapcsolódó cikkek


Harmadik országbeli munkavállalók adókedvezményre jogosultsága

A családi adókedvezmények májustól jól ismert bővítésének szabályai a Magyarországon munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel dolgozó harmadik országbeli munkavállalókat is érinthetik. Érdekes kérdésként merülhet fel, hogy ők jogosultak-e a magyar munkaviszonyból származó jövedelmük után a 30 év alatti anyák, valamint a kettő, illetve három gyermeket nevelő anyák kedvezményére.