Az 5G megoldások jelentik az okoslogisztika jövőjét

Slabéczi Ivett Dátum Legutoljára frissítve: 2022.09.27

Olvasási idő: 8 perc


Ez a tartalom 575 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Hasonlóan az ipar más területeihez, az 5G technológián alapuló intelligens megoldások és szolgáltatások számos pozitív változást idézhetnek elő az ellátási láncban és a logisztikai szektorban is, többek között az áruk pontos, valós idejű nyomon követésével és a közlekedés környezetszennyező hatásának mérséklésével.

Az intelligens és hálózatba kapcsolt önvezető járművek akár már egy évtizeden belül átalakíthatják a szállítási ipart. Ígéretes terület az 5G kommunikációra alapozott önvezető autók, illetve a hálózatba kapcsolt járművek megvalósítása. Az ötödik generációs hálózat nemcsak a járművek közötti azonnali kommunikációt bonyolíthatja le, hanem a járművek és a közlekedési infrastruktúra közötti jelzések átvitelére is alkalmas.

A magyar gazdaságban meghatározó szerepet tölt be a járműipar, az autógyártás. Az 5G integrálása az autókba a járműipar és a közlekedés új dimenzióját hozhatja el Magyarországra. Ennek megteremtésében fontos szerep hárul a hazai kutató-fejlesztő intézetekre, különösen a közlekedéssel és infokommunikációval foglalkozó egyetemekre, amelyek szorosan együttműködnek a hazai járműipari vállalatokkal.

Hálózatba kapcsolt autonóm járművek

A nagy adatátviteli sebesség azt eredményezi, hogy az ellátási lánc különböző pontjain használt digitális eszközök óriási mennyiségű adatot tudnak továbbítani az áruk szállításával és tárolásával foglalkozó vállalkozásoknak. Az így rendelkezésre álló big data elősegíti az áruszállítás pontos nyomon követését, felügyeletét és elemzését. Akár már egy évtizeden belül átalakíthatják a szállítási ipart az intelligens és hálózatba kapcsolt autók és teherautók. Az önvezető járművek érzékelői óriási mennyiségű adatot generálnak naponta, amelynek továbbítására és feldolgozására kizárólag az 5G hálózat képes. Ennek óriási adatátviteli sebessége és az alacsony késleltetés nélkülözhetetlen a logisztikával összefüggő olyan műszaki paradigma megvalósításához, mint az önvezető autó és az Ipar 4.0.

Külön kategóriát képviselnek az önvezető járműveken belül a klaszterben közlekedő járművek, amelyek a modern áruszállítás részesei lehetnek a jövőben. E hálózatba kapcsolt járművek számára nemcsak az adattovábbítás sebessége, hanem a végponttól végpontig terjedő késleltetése is kritikus. Az 5G a másodperc ezredrészéhez közeli késleltetése összemérhető az emberi érzékelés reakcióidejével. Ez teszi lehetővé a járművek autonóm irányítását és kontrollját, a szállítójárművek egymás közötti, valamint a környező infrastruktúrával folytatott valós idejű kommunikációját.

Városi áruszállítás

Európa lakosságának 73 százaléka városokban él, az urbanizált területek termelik az európai GDP 85 százalékát. Különösen fontos a helyi önkormányzatok számára az áruk gyors és költséghatékony szállítása. Ugyanakkor a logisztikai szolgáltatóknak és az áruszállítóknak a „last-mile logistics” egyre költségesebbé és bonyolultabbá válik, mivel meg kell küzdeniük az urbanizáció erősödésével és az új elosztási csatornák (például az e-kereskedelem) megjelenésével. Ezeket a logisztikai kihívásokat segíti megoldani az 5G-s autonóm járművekkel végzett kiszállítás, amelynek segítségével optimalizálható az áruszállítás a nagyvárosokban, csökkentve a városi forgalmat és a környezetszennyezést. A „smart urban logistics” minden esetben része az „okosvárosokra” vonatkozó elképzeléseknek, fejlesztési terveknek.

Kelet-Kínában például már szolgálatba állítottak 5G technológiára épülő miniautókat az internetes megrendelések gyorsabb kézbesítésére. A csaknem fél méter magas, fehér kisautók a Suning e-kereskedelemmel foglalkozó kínai óriásvállalat egyik helyi leányvállalatának dolgoznak Nankingban. Az önvezető kisautókba helyezett árucikkekhez a megrendelő egyedi jelszó segítségével juthat hozzá, amelyet az után kap meg, hogy a bepakolt jármű útnak indul. A megadott címre érve a kisautó üzenetben értesíti a vásárlót. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jármű ma már képes magától értelmezni a közlekedési lámpák jelzéseit, érzékelni és elkerülni a 100 méteren belül lévő akadályokat. Az önvezető kisautók helyzetét egy vezérlőközpontból követik, és amint egy jármű valamilyen problémába ütközik vagy túl hosszú időre leáll, figyelmeztetést küld a központ technikusainak, akik szükség esetén kézi vezérlésre átállítva veszik át az irányítást az autók felett. Az 5G adta nagyobb sávszélességnek és alacsony késleltetésnek köszönhetően a járműveket kézi vezérléssel félre lehet állítani az útról, majd a probléma megoldása után újra vissza lehet térni automatikus működésre.

Kapcsolódó
dronvezerles-okoslogisztika

5G hálózatok és drónvezérlés az okoslogisztikában

Az 5G hálózatok új lehetőségeket teremtenek a városi és vállalati áruszállításban és a drónok vezérlésében is. A hálózatba kapcsolt önvezető járművek jelentőségének és kihasználásának rohamos növekedésére tekintettel érdemes áttekinteni a drónokra vonatkozó uniós és magyar szabályozást.

Vállalati áruszállítás

Fontos eleme az Ipar 4.0 és az okosgyár koncepciónak a vállalaton belüli áruszállítás (intralogisztika) automatizálása. Ilyen célokra a távközlési szolgáltatók az 5G technológia egy lokális megvalósítását, az úgynevezett privát 5G hálózatot javasolják, amely egy adott területen nyújt a nyilvános szolgáltatásokkal azonos teljesítményű, de az adott területre korlátozott kommunikációs szolgáltatásokat. Ez a vezetékes hálózatoknál sok esetben olcsóbb és egyszerűbb megoldást jelent, hiszen nem kell költséges kábelezést kiépíteni a gyárakban, és a rádiós hálózatok rugalmasan bővíthetők, átalakíthatók.
Kulcsszerepet töltenek be a gyártási folyamatokban a targoncák. Számos vállalat kísérletezik önvezető targoncákkal (Automatic Guided Vehicle, AGV), amelyek képesek meghatározni a legrövidebb szállítási útvonalat a gyárban, és saját képfelismerő rendszerükkel kikerülik az útjukba kerülő akadályokat. Privát 5G technológia alkalmazásával egyszerűbbé tehetők az AGV-konstrukciók, amelyekkel a funkciók egy részét mint a tárgyfelismerés, az útvonalválasztás, az irányítás, a lokális mobilhálózatba épített intelligencia veszi át, így olcsóbbá és megbízhatóbbá válik az AGV-k építése és irányítása. A rádiós modemmel felszerelt AGV-k a vállalati 5G-s hálózathoz csatlakoznak, innen történik a targoncák és az áruszállítás ütemezése, koordinációja.
Az Ericsson a China Mobile-lal közösen kifejlesztett 5G-alapú AGV-megoldását 2019 júniusában mutatta be a sanghaji Mobile World Congress (MWC) kiállításon. Hasonló irányban folytat kutatásokat az Európai Unió által támogatott 5TONIC projekt, amelyben az ASTI Mobile Roboticsszal együttműködve demonstrálták az 5G alkalmazhatóságát az AGV-k területén.
Mindezeken túl a privát 5G-s hálózat olyan logisztikai egységek kiszolgálására is alkalmas, mint a tengeri kikötők, a repülőterek, a vállalati telephelyek vagy raktárak. Számos helyen folynak kísérletek helyi 5G technológia bevezetésére, például a hamburgi vagy a livornói kikötőben.