Uniós állampolgár munkavállaló foglalkoztatása

Vasas János Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.11

Olvasási idő: 4 perc


Hogyan történik jogkövető módon és szabályszerűen egy szlovák állampolgárságú munkavállalót felvétele és foglalkoztatása? Milyen iratokkal kellene rendelkeznie?

Az EU/EGT tagállamok és a svájci állampolgárok Magyarországon történő munkavállalása engedélymentes, viszont bejelentési kötelezettséggel jár, a bejelentés a munkáltató feladata. A foglalkoztatáshoz szükséges bejelentést a munkáltatónak a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kormányhivatalnál kell megtennie.

Foglalkoztatónak az EU tagállamból származó munkavállalója részére magyar adóazonosító jelet is kell igényelnie a foglalkoztatás megkezdéséhez. EU tagállamból származó munkavállaló foglalkoztatásához a foglalkoztatónak kötelessége a munkavállaló részére magyar taj szám igénylése a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kormányhivatalnál. A taj szám igénylését megelőzően érdemes a munkáltatónak arról meggyőződnie, hogy a munkavállaló másik EU tagállamban egészségbiztosítási jogviszonnyal nem rendelkezik, azaz nem biztosított. Amennyiben a munkavállaló másik EU tagállamban biztosított, részére magyar taj szám nem adható ki, mivel az Európai Unión belül egy időben több országban nem lehet biztosítotti jogviszonyban a munkavállaló.

Az unió polgárainak és családtagjaiknak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról szóló irányelv akként rendelkezik, hogy a három hónapnál hosszabb tartózkodási idő tekintetében a fogadó tagállam megköveteli az uniós polgártól a megfelelő hatóságoknál történő bejelentkezést. Ez utóbbi határideje nem lehet rövidebb a megérkezés időpontjától számított három hónapnál.

A bejelentkezésről szóló igazolást azonnal ki kell állítani, feltüntetve a bejelentkező személy

  • nevét
  • címét,
  • bejelentkezés időpontját.

Bejelentkezéskor az uniós állampolgár regisztrációs igazolást kap, amely tanúsítja, hogy jogában áll a fogadó országban tartózkodnia. 

Magyarországon az EGT-állampolgár a jövőbeni lakóhelye szerinti, a Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal (régen BÁH) illetékes regionális igazgatóságánál – köteles a tartózkodását személyes adatainak közlésével bejelenteni. A kérelem benyújtásához szükséges rendszeresített formanyomtatvány letölthető a hivatal honlapjáról.

A munkavállalónak személyesen kell megjelennie, kivéve, ha erre az egészségi állapota miatt képtelen.

A tartózkodás bejelentésekor

  • érvényes úti okmányt vagy
  • személyazonosító igazolványt kell bemutatnia,
  • illetve csatolnia a tartózkodási feltételek fennállását igazoló munkaszerződést.

A törvényben foglalt feltételek igazolása esetén a tartózkodás bejelentéséről szóló igazolást (regisztrációs igazolás) a hatóság azonnal kiállítja. A regisztrációs igazolás – érvényes úti okmánnyal vagy személyi igazolvánnyal – határozatlan ideig érvényes. Amennyiben, a munkavállalónak van regisztrációs igazolása, egészségbiztosítás szempontjából a munkaviszony megszűnését követően járó 45 nap türelmi idő illeti meg.
Korlátozott adókötelezettség (pl. külföldi tartózkodik átmenetileg Magyarországon) és a kettős adóztatást elkerülő egyezmény alapján állapítják meg az adókötelezettséget. Valamennyi EU-s és EGK állammal van ilyen megállapodás.