Uniós állampolgár munkavállaló foglalkoztatása

Vasas János Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.11

Olvasási idő: 4 perc


Ez a tartalom 92 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Hogyan történik jogkövető módon és szabályszerűen egy szlovák állampolgárságú munkavállalót felvétele és foglalkoztatása? Milyen iratokkal kellene rendelkeznie?

Az EU/EGT tagállamok és a svájci állampolgárok Magyarországon történő munkavállalása engedélymentes, viszont bejelentési kötelezettséggel jár, a bejelentés a munkáltató feladata. A foglalkoztatáshoz szükséges bejelentést a munkáltatónak a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kormányhivatalnál kell megtennie.

Foglalkoztatónak az EU tagállamból származó munkavállalója részére magyar adóazonosító jelet is kell igényelnie a foglalkoztatás megkezdéséhez. EU tagállamból származó munkavállaló foglalkoztatásához a foglalkoztatónak kötelessége a munkavállaló részére magyar taj szám igénylése a foglalkoztatás helye szerinti illetékes kormányhivatalnál. A taj szám igénylését megelőzően érdemes a munkáltatónak arról meggyőződnie, hogy a munkavállaló másik EU tagállamban egészségbiztosítási jogviszonnyal nem rendelkezik, azaz nem biztosított. Amennyiben a munkavállaló másik EU tagállamban biztosított, részére magyar taj szám nem adható ki, mivel az Európai Unión belül egy időben több országban nem lehet biztosítotti jogviszonyban a munkavállaló.

Az unió polgárainak és családtagjaiknak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról szóló irányelv akként rendelkezik, hogy a három hónapnál hosszabb tartózkodási idő tekintetében a fogadó tagállam megköveteli az uniós polgártól a megfelelő hatóságoknál történő bejelentkezést. Ez utóbbi határideje nem lehet rövidebb a megérkezés időpontjától számított három hónapnál.

A bejelentkezésről szóló igazolást azonnal ki kell állítani, feltüntetve a bejelentkező személy

  • nevét
  • címét,
  • bejelentkezés időpontját.

Bejelentkezéskor az uniós állampolgár regisztrációs igazolást kap, amely tanúsítja, hogy jogában áll a fogadó országban tartózkodnia. 

Magyarországon az EGT-állampolgár a jövőbeni lakóhelye szerinti, a Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal (régen BÁH) illetékes regionális igazgatóságánál – köteles a tartózkodását személyes adatainak közlésével bejelenteni. A kérelem benyújtásához szükséges rendszeresített formanyomtatvány letölthető a hivatal honlapjáról.

A munkavállalónak személyesen kell megjelennie, kivéve, ha erre az egészségi állapota miatt képtelen.

A tartózkodás bejelentésekor

  • érvényes úti okmányt vagy
  • személyazonosító igazolványt kell bemutatnia,
  • illetve csatolnia a tartózkodási feltételek fennállását igazoló munkaszerződést.

A törvényben foglalt feltételek igazolása esetén a tartózkodás bejelentéséről szóló igazolást (regisztrációs igazolás) a hatóság azonnal kiállítja. A regisztrációs igazolás – érvényes úti okmánnyal vagy személyi igazolvánnyal – határozatlan ideig érvényes. Amennyiben, a munkavállalónak van regisztrációs igazolása, egészségbiztosítás szempontjából a munkaviszony megszűnését követően járó 45 nap türelmi idő illeti meg.
Korlátozott adókötelezettség (pl. külföldi tartózkodik átmenetileg Magyarországon) és a kettős adóztatást elkerülő egyezmény alapján állapítják meg az adókötelezettséget. Valamennyi EU-s és EGK állammal van ilyen megállapodás.