Vendégmunkások foglalkoztatásának korlátozása 2025. január 1-jétől

dr. Jónás Tünde Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.26

Olvasási idő: 12 perc


2025. január 1-jétől jelentős szűkítésen mentek át a vendégmunkások foglalkoztatásának szabályai. Mely harmadik országbeli állampolgárok előtt maradt nyitva a kapu, hogy foglalkoztatási célú, vagy vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel Magyarországon dolgozhassanak, és hogyan alakul a már Magyarországon tartózkodó vendégmunkások helyzete az új szabályok tükrében?

A Kormány tavaly karácsony előtt egy nappal néhány rendelkezéssel jelentősen szűkítette a vendégmunkások foglalkoztatásának lehetőségeit a Magyar Közlöny 135. számában kihirdetett vendégmunkások Magyarországon történő foglalkoztatásáról szóló 450/2024. (XII. 23.) Korm. rendeletben (a továbbiakban: Korm.rendelet). Szintén ebben a Közlönyben jelent meg az az NGM rendelet, amely a 2025. évben kiadható foglalkoztatási célú tartózkodási, valamint vendégmunkás-tartózkodási engedélyek számát a korábbi évhez képest majdnem a felére csökkentette.

A vendégmunkásokat érintő korlátozások

Előzetesen tekintsük át azt a helyzetet, amelyen a Korm.rendelet 2025. január 01-jétől jelentős fordulatot hozott, ám az kizárólag a vendégmunkás és a foglalkoztatási célú tartózkodási engedélyeket érinti.
Vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel kizárólag az a kedvezményes foglalkoztató, vagy minősített kölcsönbeadó foglalkoztathat harmadik országbeli állampolgárt, akit a Budapest Főváros Kormányhivatala nyilvántartásba vett, azaz megfizette a regisztrációs díjat, és évente fizeti a foglalkoztatási díjat. 

Kedvezményes foglalkoztatónak minősül:

  • a Kormánnyal érvényes stratégiai partnerségi megállapodással rendelkező foglalkoztató;
  • az a foglalkoztató, amely nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházást valósít meg;
  • az a foglalkoztató, amely a Kiemelt Exportőr Partnerségi Program keretében partnerségi megállapodással rendelkezik. [Btátv. 30. § (2) bekezdés]

 
A minősített kölcsönbeadó a Kormány rendeletében meghatározott minősített kölcsönbeadói nyilvántartásban szereplő foglalkoztató [Btátv. 30. § (3) bekezdés]. Ez a kormányrendelet a minősített kölcsönbeadói nyilvántartásba vételről és tevékenységről szóló 226/2022. (VI. 28.) Korm. rendelet.

Vendégmunkás tartózkodási engedélyt csak meghatározott harmadik ország állampolgárai kaphatnak (2024. december 31-ig Fülöp-szigetek, Indonéz Köztársaság, Kazah Köztársaság, Mongólia Vietnámi Szocialista Köztársaság, Brazil Szövetségi Köztársaság, Georgia, Kirgiz Köztársaság, Venezuelai Bolivári Köztársaság, Kolumbiai Köztársaság), és csak meghatározott FEOR számhoz kapcsolódó munkavégzésre.
Foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel bármely munkáltató foglalkoztathat harmadik országbeli állampolgárt, 2024. december 31. napjáig bármely harmadik országból, és nincs korlátozó FEOR lista sem. 

A Korm.rendelet 2025. január 01-jétől ezen két típusú munkavállalási célú tartózkodási engedélyek kapcsán kizárólag kettő, majd 2025. január 10. napjától három harmadik ország állampolgárait engedi foglalkoztatni. Ugyanis a Korm.rendelet 1. §-a az alábbiakat mondja: 
A Korm.rendelet 1. melléklete szerinti azon harmadik ország állampolgára foglalkoztatható Magyarországon foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel, valamint vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel, amellyel Magyarország vagy az Európai Unió visszafogadási megállapodást kötött. 
Az 1. pontban foglalt feltételek hiányában olyan harmadik ország állampolgára is foglalkoztatható Magyarországon foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel, valamint vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel, amely ország rendelkezik Magyarországon egy olyan, az adott ország által államilag elismert szervezettel vagy irodával, amely kötelezettséget vállal arra, hogy a harmadik országbeli állampolgárok beutazására és tartózkodására vonatkozó magyar jogszabályokban, illetve az Európai Unió jogi aktusaiban foglaltak be nem tartása esetében állampolgára elhagyja Magyarország területét, és ebbe az országba visszatér.
Az 1. sz. mellékletre a jogalkotó egyelőre Georgiat (Grúziát) és Örményországot vette fel, de megteremti annak lehetőségét, hogy a Kormány a harmadik országok körét szükség esetén felülvizsgálja.
A 2. pontban foglalt esetkör tekintetében a Korm.rendelet akként rendelkezik, hogy a külpolitikáért felelős miniszter a Magyar Közlöny mellékletét képező Hivatalos Értesítőben közzétett közleményben sorolja fel azon harmadik országokat, amelyek a feltételnek megfelelnek. 2025. január 9-én jelent meg a Hivatalos Értesítő 1. számában a külgazdasági és külügyminiszter 2/2025. (I. 9.) KKM közleménye, amely a Fülöp-szigeteki Köztársaságot minősítette olyan harmadik országként, amely a 2. pontban foglalt feltételeknek megfelel.

Összefoglalva: 2025. január 01., illetve 2025. január 10. napjától foglalkoztatási célú, és vendégmunkás-tartózkodási engedély iránti kérelem kizárólag grúz, örmény és fülöp-szigeteki munkavállaló foglalkoztatására nyújtható be. A tartózkodási engedélyek egyéb feltételei nem változtak. 

Érdemes megjegyezni, hogy a módosítás nem érintette a többi munkavállalási célú tartózkodási engedélyt, így például Nemzeti Kártya, szezonális munkavállalási célú, vagy beruházás megvalósítása céljából kiállított munkavállalási célú tartózkodási engedély, illetve magas képzettségű harmadik országbeli állampolgár munkavállalási célú tartózkodási engedélye a korábbiakkal azonos feltételek mellett kérelmezhető. 

Átmeneti rendelkezések: az itt tartózkodók további sorsa

Azonban a 2025. január 01-jén hatályba lépő korlátozások nem jelentenek egy azonnali akadályt a vendégmunkások foglalkoztatási lehetőségeiben, ugyanis a már itt dolgozó, illetve a 2024. december 31-én már kérelmet beadott vendégmunkásokra még a régi szabályok vonatkoznak, sőt, 

a 2025. január 01. után lejáró tartózkodási engedélyük birtokában a tartózkodási engedély típusától, érvényességi idejétől függően új engedély kiadását vagy a meglévő meghosszabbítását kérhetik. 

A Korm.rendelet átmeneti rendelkezései ugyanis a vendégmunkás-tartózkodási engedélyek tekintetében az alábbiakat állapítják meg [Korm.rendelet 4. § (1) bekezdés]:

  • a 2024. december 31-én érvényes, a korábbi, 2023. december 31-ig hatályos törvény, a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény (a továbbiakban: Harmtv.) alapján kiadott, munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár ezen engedélye 2025. január 01-jét követő lejárta esetén vendégmunkás-tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet nyújthat be. Tehát ha például 2024. december 31-én Harmtv. szerint kiadott munkavállalási célú tartózkodási engedéllyel rendelkezik egy indonéz munkavállaló, 2025. január 01-jét követően az engedély lejártakor vendégmunkás tartózkodási engedélyt kérhet, legfeljebb 2 évre;
  • a 2024. december 31-én érvényes vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár ezen engedélye 2025.01.01-jét követő lejárta esetén vendégmunkás-tartózkodási engedélyének meghosszabbítását kérheti, továbbá, ha a meglévő vendégmunkás-tartózkodási engedélyével a Btátv. által megengedett, meghosszabbítással együtt számított maximális tartózkodási időt (2+1 év) kimerítené, új vendégmunkás-tartózkodási engedély kiadása iránti kérelmet nyújthat be, a tartózkodási engedély érvényességi idejének lejártát megelőzően legfeljebb negyven nappal. Ha például 2024. december 31-én Btátv. szerint kiadott vendégmunkás-tartózkodási engedéllyel rendelkezik egy indonéz munkavállaló, amely 2025. március 31-én jár le, ennek meghosszabbítását kérheti, vagy ha a 2+1 évet ezzel már kitöltené (ami a Btátv. hatályba lépésére tekintettel objektíve lehetetlen), Magyarországon új vendégmunkás-tartózkodási engedély iránti kérelmet adhat be;
  • a 2024. december 31-én folyamatban lévő vendégmunkás-tartózkodási engedély kiadására irányuló kérelem elbírálása során a 2024. december 31-én hatályos országlista irányadó, tehát ezen kérelmeket a 2025. január 1-jén hatályba lépett korlátozások okán nem lehet elutasítani. 

A foglalkoztatási célú tartózkodási engedély átmeneti rendelkezései is ugyanezen logika szerint szólnak, de mivel ott eddig sem létezett országlista, a Korm.rendelet az alkalmazását zárja ki az alábbi esetekben: 

  • a 2024. december 31-én érvényes, a Harmtv. alapján kiadott munkavállalás célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár 2025. január 01-jét követően benyújtott foglalkoztatási célú tartózkodási engedély kiadása iránti kérelme esetén;
  • a 2024. december 31-én érvényes foglalkoztatási célú tartózkodási engedéllyel rendelkező harmadik országbeli állampolgár 2025. január 01-jét követően benyújtott foglalkoztatási célú tartózkodási engedélyének meghosszabbítása, továbbá, az érvényes foglalkoztatási célú tartózkodási engedély birtokában – amivel a Btátv. által engedett, meghosszabbítással együtt számított maximális tartózkodási idő (2+1 év) lejárna –, új foglalkoztatási célú tartózkodási engedély kiadása iránti kérelme esetén, ha a tartózkodási engedély érvényességi idejének lejártát megelőzően legfeljebb negyven nappal benyújtja az ismételt kiadás iránti kérelmet, valamint 
  • a 2024. december 31-én folyamatban lévő foglalkoztatási célú tartózkodási engedély kiadására irányuló kérelem esetén.

A 2024. december 31-ig az idegenrendészeti ügyindítási elektronikus felületen rögzített vendégmunkás tartózkodási engedély vagy foglalkoztatási célú tartózkodási engedély iránti kérelem alapján indított eljárást akkor kell folyamatban lévőnek tekinteni, ha az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése legkésőbb 2024. december 31-én megtörtént [Korm.rendelet 4. § (3)-(4) bekezdés].
Tehát nagyon leegyszerűsítve akként foglalhatjuk össze az átmeneti rendelkezések lényegét, hogy akik már jogszerűen itt dolgoztak Magyarországon 2025. január 01. előtt, és érvényes tartózkodási engedélyük van – akár Harmtv. szerinti munkavállalási célú engedély, akár Btátv. szerinti vendégmunkás-tartózkodási engedély –, és ezen engedélyük lejárta után is változatlan körülmények mellett továbbra is Magyarországon szeretnének dolgozni, erre megvan a lehetőségük. Illetve új, még 2024-ben beadott kérelmek esetén, amennyiben 2024.12.31-ig az igazgatási szolgáltatási díj befizetésre került, kérelmük nem kerül elutasításra a megváltozott szabályok ellenére.

A 2025-ös engedélykvóta

A Magyarországon évente összesen kiadható foglalkoztatási célú tartózkodási engedélyek és vendégmunkás-tartózkodási engedélyek számáról szóló 51/2024. (XII. 23.) NGM rendelet szerint a Magyarországon a 2025. évben munkavégzési célból – összevont kérelmezési eljárás keretében – kiadható foglalkoztatási célú tartózkodási engedélyek, valamint vendégmunkás-tartózkodási engedélyek legmagasabb száma 35 000 (2024-ben ez a szám 65 000 volt).

Ugyanakkor az adott tárgyévben kiadható, előzőek szerinti engedélyek száma nem haladhatja meg a Központi Statisztikai Hivatal által mért, az NGM rendelet kihirdetését megelőző négy negyedévre vonatkozó üres álláshelyek átlagos számát.

Kapcsolódó kérdés-válaszok


Vendégmunkás szálláshely áfája

Adott egy cég aki 3. országból hív be és foglalkoztat munkavállalókat. A cégnek biztosítania kell a dolgozói szállását. A szállásadó kimondottan munkásoknak ad ki szállást, 27%-os áfával állítja ki a számláit. A szállást igénybe vevő cég visszaigényelheti az áfát?

Kapcsolódó cikkek


A vendégmunkások foglalkoztatásának kiemelt ellenőrzése

A vendégmunkásokat foglalkoztató munkáltatóknak 2024. januárjától új idegenrendészeti szabályokkal kellett megismerkedniük, március 1-jétől pedig a munkaügyi bírságok összege is jelentősen megemelkedett ezen a téren. Mindemellett a vendégmunkásokat zömében foglalkoztató minősített kölcsönbeadókra irányadó szabályok is szigorodtak, így összességében számos többletkötelezettségre kell figyelemmel lenniük a foglalkoztatással érintett munkáltatóknak.