A szociális hozzájárulási adó kompenzációs támogatása
Olvasási idő: 9 perc
2025. július 1. és 31. között nyújthatják be a munkaadók a szociális hozzájárulási adóra vonatkozó vissza nem térítendő támogatás iránti igényüket a minimálbéren foglalkoztatott munkavállalók után. A benyújtási határidő meglehetősen rövid, ezért érdemes tisztában lenni a jogosultság és az igénylés feltételeivel a hatékony igénylés érdekében.
A támogatási program lényege
A „Minimálbér emeléshez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó támogatása” Program alapján a meghatározott feltételeknek megfelelő munkáltatók vissza nem térítendő kompenzációs támogatást vehetnek igénybe a minimálbér emeléséből származó többletkiadásaik finanszírozására.
A támogatás lényege, hogy a munkáltatók azon munkavállalóik után, akiknek az alapbére 2024. szeptember 1. és november 15. közötti időszak bármely időpontjában legfeljebb 290.800 Ft volt (részmunkaidős foglalkoztatásban állók esetén a munkaidővel arányosan figyelembe véve),
- 2025. évben a 2025. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó helyett a 2024. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adót,
- 2026. évben a 2026. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó helyett a 2025. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adót,
- 2027. évben a 2027. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó helyett a 2026. évi minimálbérhez kapcsolódó szociális hozzájárulási adót
fizetik meg.
A minimálbér emeléshez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó támogatásáról szóló 1198/2025. (VI. 16.) Korm. határozat alapján a támogatási program végrehajtását a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Támogató) végzi.
A támogatási program benyújtásának feltételei
Ki után vehető igénybe?
A pályázat teljes megvalósítási időszakának keretében azok a munkavállalók vehetők figyelembe, akiknek a havi alapbére a pályázat beadásakor a minimálbérnek megfelelő összeg, és akiknek a havi alapbére a 2024. szeptember 1. és november 15. közötti időszakban legalább 1 napig – teljes munkaidős foglalkoztatás esetén – nem haladta meg a 290.800 forintot. Részmunkaidős foglalkoztatás esetén a 290.800 forintos alapbért a munkaidővel arányosan szükséges figyelembe venni.
Fontos feltétel, hogy a pályázat teljes megvalósítási időszakának keretében csak azon munkavállalók után lehet a támogatást igényelni, akik 2024. szeptember 1. és november 15. között legalább 1 napig legfeljebb 290.800 Ft-os alapbérrel rendelkeztek.
Feltétel továbbá, hogy a támogatás kizárólag a Magyarországon székhellyel vagy EGT területén székhellyel és Magyarországon telephellyel, fiókteleppel rendelkező munkáltató által foglalkoztatott a pályázati feltételeknek megfelelő olyan munkavállaló után vehető igénybe, aki után az adófizetési kötelezettség Magyarországon keletkezik.
Ki után nem vehető igénybe?
Nem lehet támogatást igényelni azokra a munkavállalókra vonatkozóan, akik foglalkoztatása tekintetében a munkáltató egyéb jogcímen bér jellegű támogatást vesz igénybe. Bértámogatás igénybevétele esetén kivétel a támogatással nem érintett rész, amelyre a munkáltató pályázatot nyújthat be.
Ki veheti igénybe?
Támogatási kérelmet azok a vállalkozások nyújthatnak be, amelyek:
- Magyarországon székhellyel vagy az Európai Gazdasági Térség (EGT) területén székhellyel és Magyarországon telephellyel, fiókteleppel rendelkeznek, és az alábbi vállalkozási formák egyike szerint működnek
- 113 korlátolt felelősségű társaság
- 114 részvénytársaság
- 116 közkereseti társaság
- 117 betéti társaság;
- a külföldi székhelyű vállalkozások magyarországi fióktelepeiről és kereskedelmi képviseleteiről szóló 1997. évi CXXXII. törvény szerinti fiókteleppel rendelkeznek.
Támogatási kérelmet nyújthat be az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény (a továbbiakban: Evectv.) szerinti egyéni vállalkozó is az általa foglalkoztatott munkavállalókra vonatkozóan.
Támogatási kérelmet nyújthat be továbbá:
- Agrárgazdasági szövetkezet,
- Ügyvédi iroda,
- Szabadalmi ügyvivő iroda,
- Vízitársulat,
- Erdőbirtokossági társulat,
- Végrehajtó iroda,
- Közjegyzői iroda.
Támogatási kérelmet nyújthatnak be a Magyarországon székhellyel vagy az Európai Gazdasági Térség (EGT) területén székhellyel és Magyarországon telephellyel, fiókteleppel rendelkező az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény szerinti civil szervezetek, valamint a lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló 2011. évi CCVI. törvény szerinti egyházi jogi személyek a saját alkalmazásukban lévő munkavállalók tekintetében.
Ki nem veheti igénybe?
Nem nyújthat be támogatási kérelmet az a foglalkoztató:
- aki nem felel meg a fentiekben leírt igénylési feltételeknek,
- aki nem felel meg a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság tevékenységéről szóló 115/2021. (III. 10.) Korm. rendelet 20. §-ában meghatározott rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményeinek,
- akinek köztartozása áll fenn.
A támogatás összege
A támogatás összege 2025. évben egy munkavállalóra vetítve a minimálbért terhelő szociális hozzájárulási adó 2025. évi és 2024. évi különbözete. Ez munkavállalónként éves szinten 37.459 forint támogatási összeget jelent.
A támogatási kérelem benyújtásának időpontja
A hároméves támogatási időszakban a kérelmek benyújtására: 2025. évben 2025. július 1. és július 31. között van lehetőség.
A következő években pedig
- 2026. évben 2026. július 1. és július 31. között,
- 2027. évben 2027. július 1. és július 31. között
nyílik mód.
A támogatási kérelem benyújtásának módja
A támogatási kérelmet kizárólag elektronikusan lehet benyújtani.
A kérelem benyújtása elektronikus azonosítást követően a SZÜF felületén (Pénzügy > Pályázatok, közbeszerzés menüpont alatt) elérhető „Minimálbér emeléshez kapcsolódó szociális hozzájárulási adó támogatása” űrlap kitöltésével, a szükséges adatok megadásával és az előírt dokumentumok becsatolásával.
Egy támogatást igénylő egy évben egy támogatási kérelmet nyújthat be ugyanazon munkavállalóra vonatkozóan. Amennyiben az űrlap a munkavállalók jelentős száma és a csatolt dokumentumok mérete miatt nem engedi az összes munkavállalót és a kapcsolódó dokumentumokat egy kérelemben szerepeltetni, akkor egy új kérelemben folytatható az igénylés.
Fontos, hogy egy munkavállaló csak egy kérelem űrlapon szerepeljen.
Kötelezően benyújtandó dokumentumok:
- kérelem űrlap,
- munkaszerződések (amelyek igazolják a beadás időpontjában 14 minimálbéren történő foglalkoztatást),
- de minimis nyilatkozat,
- 20 M Ft feletti támogatás esetén felhatalmazó levél
Abban az esetben, ha valamelyik jogosultsági szempontot igazoló dokumentum hiányzik, vagy hibás, akkor a kérelem benyújtóját az Államkincstár egy alkalommal hiánypótlásra szólítja fel. A hiánypótlásra legfeljebb 5 nap áll rendelkezésre.
A program keretében mindhárom évben külön-külön szükséges a támogatási kérelmet benyújtani.
A támogatásra vonatkozó további információk, illetve a pályázati felhívás és a szükséges dokumentumok megtalálhatóak a Magyar Államkincstár honlapján.