Módosított európai járműbiztonsági rendelet: úton az önvezető járművek felé
Olvasási idő: 12 perc
A hatályban lévő uniós járműbiztonsági rendelet korábban is számos rendelkezést tartalmazott, melyek a közúti közlekedés biztonságát voltak hivatottak szolgálni. A Bizottság 2018-ban terjesztette elő a felülvizsgált általános járműbiztonsági rendeletet. Az új szabályok kidolgozására a járművek és a közlekedés biztonságának javítása érdekében volt szükség, ugyanis, a balesetek többsége továbbra is emberi hibára vezethető vissza.
Az elmúlt évtizedes statisztikai adatok alapján kimondható, hogy már nem közlekedési balesetben halnak meg a legtöbben az Európai Unióban. Ugyanakkor az is megállapítható, hogy míg a korábbi időszakban a halálos kimenetelű közlekedési balesetek száma számottevően csökkent, addig az utóbbi időben az arány stagnálni kezdett. A halálos közúti balesetek jelentős hányada vidéki szakaszokon, közutakon történik, és jóval kisebb százalékban érintettek az autópályaszakaszok. A halálos közlekedési balesetek összességében 30 %-át a gyalogosok és a kerékpárosok okozzák, a városi területeken belüli balesetek mintegy 43 %-áért is ők felelnek. Szakértők szerint a közúti balesetek mintegy 95 %-ában játszik szerepet az emberi mulasztás, míg becslések szerint az ilyen balesetek 75 %-át kifejezetten emberi hiba okozza. A legtöbb balesetet az emberi tényezők között a gyorshajtást, a figyelmetlenséget és az ittas vezetés okozza.
A hatályban lévő uniós járműbiztonsági rendelet korábban is számos rendelkezést tartalmazott, melyek a közúti közlekedés biztonságát voltak hivatottak szolgálni.
A Bizottság 2018-ban terjesztette elő a felülvizsgált általános járműbiztonsági rendeletet. Az új szabályok kidolgozására a járművek és a közlekedés biztonságának javítása érdekében volt szükség, ugyanis, mint ahogy említettük is, egyes tanulmányok szerint a balesetek többsége emberi hibára vezethető vissza. Az Európai Parlament és az uniós tagállamok 2019 -ben fogadták el az (EU) 2019/2144 rendeletet. A Bizottság azóta több végrehajtási rendeletet is elfogadott, amelyek az alaprendelet által bevezetett különböző vezetéstámogató rendszerekkel foglalkoznak. A jelenlegi, felülvizsgált általános járműbiztonsági rendeletre irányuló bizottsági javaslat mellett az automatizált mobilitásra vonatkozó uniós stratégia is közzétételre került. Ez felvázolja az összekapcsolt és automatizált közlekedési rendszerek bevezetését előkészítő uniós intézkedések rendszerét.
Megalapozza a kulcsfontosságú technológiák és infrastruktúra bevezetését, létrehozza az uniós belső piacon a megfelelő szabályozási keretet, és biztosítja, hogy az automatizált mobilitás előnyökkel járjon az európai polgárok számára.
2022. július 06-án hatályba lépett a Bizottság (EU) 2022/545 felhatalmazáson alapuló rendelete, mely a személyautókon túl a tehergépjárművek vonatkozásában is tartalmaz módosításokat. A rendelet a közúti közlekedésbiztonság javítása érdekében kötelezővé teszi különböző vezetéstámogató rendszerek használatát, és létrehozza az automatizált és teljesen önvezető járművek EU-n belüli jóváhagyásának jogi keretét. Az új biztonsági intézkedések célja, hogy az EU-n belül javítsák az utasok, a gyalogosok és a kerékpárosok védelmét: a tervezettek alapján a rendelkezések 2038-ig várhatóan több, mint 25 000 emberéletet mentenek meg, és legalább 140 000 súlyos sérülést segítenek elkerülni. Mivel az általános járműbiztonságról szóló rendelet hatálybalépése felhatalmazza a Bizottságot arra, hogy teljessé tegye az automatizált és összekapcsolt járművek jogi keretét, a Bizottságtól idén nyárra várhatjuk, hogy elfogadhatja a teljesen önvezető járművek jóváhagyására vonatkozó műszaki szabályokat, így az EU úttörő szerepet fog játszani ezen a területen. A tervezett intézkedések hozzá fognak járulni az új technológiákba vetett bizalom növeléséhez, az innováció fellendítéséhez és az európai gépjárműipar versenyképességének javításához.
Új járműbiztonsági elemek
A járművezetőket új biztonsági elemek segítik majd, melyek többek között a következők:
- valamennyi közúti jármű esetében (azaz személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok esetében): intelligens sebességszabályozó, tolatóradar kamerával vagy érzékelővel, figyelmeztetés a járművezető fáradására vagy figyelmének lankadására, eseményadat-rögzítők, valamint vészfékjelzés;
- a személygépkocsik és a kisteherautók esetében: olyan további funkciók, mint a sávtartó rendszerek és az automatizált fékezés;
- az autóbuszok és a tehergépkocsik esetében: a lehetséges holtterek jobb felismerését segítő technológiák, figyelmeztetések a gyalogosokkal vagy kerékpárosokkal való ütközés megelőzésére, valamint abroncsnyomás-ellenőrző rendszerek.
A szabályok a 2022. július 6-tól alkalmazandók az új járműtípusokra, 2024. július 7-től pedig valamennyi új járműre. Az új intézkedések egy részének további kiterjesztése várható 2029-ig . Így többek között a 2024. július - 2029. júliusi időszakban várható például személyautók, és kishaszongépjárművek esetében a biztonsági üveg alkalmazásának, a buszok és tehergépjárművek esetében azon továbbfejlesztett támogató rendszerek használatának kötelezettsége, melyek a gyalogosokkal, valamint a kerékpárosokkal történő ütközés kockázatát tovább csökkentik, valamint adatrögzítő rendszerek.
Automatizált járművekre vonatkozó rendelkezések
Az általános járműbiztonságról szóló rendelet alapján az Európai Bizottság 2022 nyarára tervezi az automatizált és összekapcsolt járművekre vonatkozó műszaki szabályok elfogadását, különös tekintettel az autópályákon alkalmazott automatizált vezetésre (3. automatizálási szint), valamint a teljesen autonóm járművekre, például a városi ingajáratokra vagy robottaxikra (4. automatizálási szint) vonatkozó rendelkezésekre.
Az új szabályok összhangba fogják hozni az uniós jogszabályokat a kapcsolódó ENSZ-szabályokkal, és új uniós műszaki keretet teremtenek a teljesen autonóm járművek számára. Ezek az első ilyen jellegű nemzetközi szabályok. A műszaki szabályokat egy felhatalmazáson alapuló és végrehajtási rendfelet írja majd elő. Ezek révén mindenre kiterjedően értékelhető lesz a teljesen automatizált járművek biztonságossága és a technológia érettsége még az uniós piacon történő forgalomba hozatalt megelőzően. Meghatározzák a tesztelési eljárásokat, a kiberbiztonsági követelményeket, az adatrögzítési szabályokat, továbbá a biztonsági teljesítmény nyomon követésére és az események bejelentésére vonatkozó, az autonóm járművek gyártóira háruló kötelezettségeket is.
Az elkövetkező időszakban a járművezetői jelenléthez kötött, valamint a vezető nélküli önvezető járművek is megjelenhetnek a piacon.
Míg az első estében járműmérettől függetlenül 2023. januártól akár 130 km/h sebességhatárig tervezik engedélyezni a jármű önvezetését autópályákon, utóbbi esetében 2022. szeptembertől meghatározott területeken vezető nélküli járművek megjelenésére is lehet majd számítani.