Bejelentkezés

A digitalizáció újabb mérföldköve: az intelligens szállítólevél

Napjainkban már az építőipar is mérhetetlen mennyiségű digitális tartalmat állít elő, ezért az egyik legnagyobb potenciál éppen a komplex adathalmazok feldolgozásában rejlik. Az építőanyagok szállítása még mindig papír alapú szállítólevéllel történik, de természetesen itt is készen állnak már a digitális és okos megoldások az intelligens szállítólevél révén.

A digitális fejlesztések elmaradása az egész építőipari szektorban érzékelhető. Egy felmérés szerint az építőipari vállalatok kevesebb, mint 6%-a használ digitális tervezési eszközöket a folyamat elejétől a végéig. 

A digitalizáció és a just in time 

A digitalizációnak köszönhetően a hatékonyság jelentősen tud növekedni, melynek érdekében egyre bővül az igénybe vett gép- és eszközpark.  A folyamatok támogatására és segítésére többféle alkalmazás érhető már el a piacon, ami a működés minden szegmensében hasznos lehet. A kifejezetten erre a célra kifejlesztett applikációk és szoftverek például a beszerzés területén akár 10%-ot is lefaraghatnak a költségekből.

Ha az építőipari logisztikát nézzük, akkor a szoftveres támogatásnak köszönhetően az ún. „just-in-time” szállítási módszerekkel az építőanyag pont akkor érkezik az építkezésre, amikor arra szükség van. Így csökkenthető a raktározáshoz szükséges hely és költség, éppúgy, mint az építőmunkások munkájának azon része, amelyet az építőanyagok mozgatásával, a terep rendezésével vagy az építőanyagok keresésével töltenek. Mindez jelenleg a munkások munkaidejének akár 70%-át is kitöltheti.
Az utóbbi időszak tendenciáját figyelve, sajnos továbbra sem enyhül a munkaerőhiány az építőiparban. Talán a mostaninál sosem volt nagyobb szükség szakképzett fizikai munkásokra.  Ismerve a hazai munkaerő-ellátottság szűkösségét, az építőipari munkaerőhiány súlyosbodását, az egyetlen megoldás a hatékonyság növelése lehet. Ebben pedig az egyik legfőbb eszköz a digitalizáció felé történő nyitás, amely akár kilencvenszázalékos időmegtakarítást eredményez az építési területen, lehetővé teszi az utólag javítandó hibák elkerülését, és az előre látható meghibásodások kezelését. Ha a digitalizációra vevő lesz az építőipar, akkor az fejlettebb munkaszervezést, logisztikát, nagyobb gépesítettséget is jelent, segítségével akár elkerülhető lesz a munkabalesetek nagyobb hányada is.
Az iparágban egyelőre még jellemző digitalizáció hiánya óriási időveszteséget okoz. A papír alapú kommunikáció során előfordulhat, hogy nem a legfrissebb tervdokumentációból dolgoznak, nem egyértelmű, pontosan melyik tervlapot kell használni, ami félreértésekhez, ebből kifolyólag pedig felesleges időkiesésekhez vezet. Arról nem is beszélve, hogy mikor az építési helyszínen egy probléma felmerül, az adminisztrációra fordítandó időhiány miatt nagyon hosszú idő, mire a probléma, illetve annak lehetséges megoldásai eljutnak a különböző szereplőkhöz.

A digitalizáció első fecskéje: a BIM

Az együttműködést tudja segíteni a folyamatok digitalizálása, aminek az egyik legismertebb formája az épületinformációs modellezés (BIM – Building Information Modelling). Az Épület Információs Modell manapság már kiemelten fontos az építőiparban, sőt elengedhetetlen az állami infrastruktúra projekteknél. Manapság az építőipari termelés felgyorsult üteme miatt szükségessé válik a munkafolyamatok, bizonyos ellenőrzési lépések automatizálása mind a tervezés, mind a kivitelezés szakaszában. Így igényként jelenik meg a minél gyorsabb információáramlás, amit egy kétdimenziós tervdokumentáció már nem tud kielégíteni.
A BIM módszertan előnye, hogy lehetővé teszi a háromdimenziós modellezést az építkezés előtt és közben, ezzel csökkenthetők a tervezési hibák és a lehetséges extra költségek. A BIM összehangolja a projektben érintett összes szakterület folyamatát, ezáltal minimum 10-15 százalékos költségcsökkenést hoz a kivitelezési időszakban.

Intelligens szállítólevél

A 2021. március 1-től kezdődően a Digitális Terep Logisztika Standardnak megfelelő intelligens szállítólevelet preferálják az építőanyag-szállítások és teljesítések során. Az építkezésekre az ilyen szállítólevéllel beszállított anyagot versenyelőnyként értékelik, és felkérik beszállító partnereinket annak használatára. 2021. augusztus 1-től továbbá azt is preferálják, hogy az építkezések területére bármilyen építőanyag-szállítmány a szerződtetett alvállalkozó partnereik részére is kizárólag intelligens szállítólevéllel érkezzen.

De valójában mi is az intelligens szállítólevél?

- A webes felületen pillanatok alatt összeállítható egy QR-kóddal ellátott Digitális Terep-Logisztika Standardba illeszkedő szállítólevél, amibe be vannak illesztve a szállítólevélen szereplő tételek és mennyiségek.
- A szállítólevélen szereplő QR-kód lehetővé teszi, hogy az áru átvételének helyszínén a kivitelező digitálisan azonosítsa és átvegye mobilalkalmazás segítségével a szállított anyagokat.
- A rendszer képessé teszi a kivitelezőt, hogy anyagraktár-szoftvert működtessen, és ez által javítsa az anyaggazdálkodás hatékonyságát.
- A szállítók számára felgyorsítja a szállítólevél kezelését, és azonnal jelzi számukra elektronikusan az áru átvételét.
- A szállítólevél papír alapú másolatával alkalmas a hagyományos munkafolyamat követésére is.

Az intelligens szállítólevél online előállítható, de papírra is nyomtatható; azonban fontos megjegyezni, hogy az új szállítólevél előfeltétele, hogy a szállító a termékei listáját előzetesen feltöltse az adatbankba.

Mint tudjuk, az építőanyagok jelentős része egy bizonyos láncolaton mennek keresztül, ami áll a gyártóból, kereskedőből, megrendelőkből (ez esetben itt a gerenálkivitelezőkre, szakági vállalkozókra gondolunk), valamint az alvállalkozókból. Jelenleg az építőipar logisztikája papír alapon történik valós idejű adatok használata nélkül: a sofőr az áruval együtt viszi magával a szállítólevelet és az átvételt azon kell igazolni.  Azonban nehézséget okoz a naponta érkező több teherautónyi anyag nyomon követése a gyártótól egészen az építési helyszínen történő beépítésig, valamint a hatékony anyaggazdálkodás megvalósítása az építési helyszínen, ezért is van jelentősége az új intelligens szállítólevél bevezetésének. 

Az új intelligens szállítólevél papír alapon utazik a fuvarozóval, és a szállítólevélen található QR-kód lehetővé teszi, hogy az áru átvételének helyszínén a kivitelező digitálisan azonosítsa és raktárra vegye mobilalkalmazással a szállított anyagokat, amiről a szállító azonnal értesül. 

Az intelligens szállítólevél széleskörű használatának köszönhetően követhető lenne a készletszint, az anyagfogyás és az anyaggazdálkodás. Ebből kifolyólag a rendelések, a tervezhetőség is sokkal kiszámíthatóbb, így előnyös a gyártók és kereskedők részére is.

Tereplogisztika és anyagazonosítás

Az új magyar szabvány és az erre épülő digitális terep-logisztika rendszer kialakítása a gyártástól kezdve az építkezések befejezéséig segít költséget csökkenteni a láncban részt vevő összes szereplőnek. Hiszen a vállalatok a jobb tereplogisztikával, a kiszámíthatóbb anyaggazdálkodással rengeteg költséget takarítanak meg. Azonban, ha a kivitelezőknek nem áll rendelkezésre naprakész készletnyilvántartás, nem tudja, hogy adott anyagból mennyi van a telephelyen, gyakori a túlrendelés, pazarlás vagy a hiány. A tereplogisztikának köszönhetően kevesebb a pazarlás és a hulladéktermelés. 
A tereplogisztika kezeli az építkezésen használt nyersanyagokat, amelyek egy átlagos építési projekt költségeinek 60 százalékát teszik ki. Pillanatnyilag a probléma alapja az anyagok nem megfelelő címkézése, a megfelelő standardizált QR-kód használatának hiánya, hiszen így a kivitelezők nehezen, illetve csak plusz munka árán tudják digitálisan azonosítani az építkezésre beérkező építőanyagokat. Ennek hiányában az építkezéseken ma nincs működőképes raktárrendszer, szállítólevél-adminisztráció, rendelésalkalmazás és hulladékgazdálkodási rendszer. 
A BauApp anyagazonosítás standard egy egységes kódolási rendszert, termékjelölést és annak központi adminisztrációját hozza létre a magyar piacon forgalmazott építőanyag-termékekre. Ehhez széleskörű konzultációt kezdett el gyártókkal, kereskedőkkel, fuvarozókkal és legfőképpen a generálkivitelezőkkel. A standard anyagazonosítás lényege, hogy a központi adminisztrációban minden építőanyaghoz egy egységes azonosítószám kerül a termék törzsadatbázisa alapján. Ezen azonosító alapján a külső raklapcsomagolásra felkerül egy leolvasható QR-kód. Ehhez az adatbázishoz hozzáférhetnek külső informatikai rendszerek is. 

A BauApp igazgatójának tájékoztatása szerint a standardot támogató partnerekkel közösen létrehoznak egy terep-logisztikai termékcsaládot. Ennek első elemei az Intelligens Szállítólevél és az Anyagraktár alkalmazás. Az új standard anyagazonosításra épülő terep-logisztikai megoldásokkal minden építkezésen könnyen lehet raktárnyilvántartást vezetni a beérkező és az alvállalkozóknak kiadott mennyiségek követésével. Kezelni lehet a szállítóleveleket, a rendeléseket és számos más folyamatot. A QR-kódot tartalmazó szállítólevél használatából minden szereplő profitál, hiszen a szállító azonnal értesítést kap az áru átvételéről. Ennek köszönhetően

  • gyorsul a számlázás,
  • csökken az adminisztráció,
  • a félreértésekből fakadó veszteség.

Az építőiparban az értéklánc összetett és folyamatosan változnak a szereplői, ezért egy-egy megoldást önállóan ritkán lehet bevezetni. Csak akkor működik jól a tereplogisztika, ha minden résztvevő tudja használni, és minden résztvevőnek előnyt jelent. Ezért van szükség az összefogásra, és konzultációra a résztvevő vállalatok szakembereivel.

Összességében kijelenthető, hogy a digitalizáció tekintetében az építőipar nagymértékben le van maradva más iparágakhoz képest, ezért szükség van olyan innovatív megoldásokra, amely a szektor ez irányú felzárkózását elősegítik. A változás elkerülhetetlen. Nem nehéz megjósolni, hogy a digitálisan fejlett, modernizálni képes építőipari vállalkozások fogják megnyerni a legjobb megrendeléseket, és ők fogják hatékonyabbá tenni a munkát.

Zentai Diána (2022-06-20)