Márciustól ellenőrzik a fényforrások energiacímkézését is

dr. Kiss Benedek Damarisz Dátum Legutoljára frissítve: 2023.03.16

Olvasási idő: 8 perc


Ez a tartalom 493 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

2021. augusztus 31-től már csak az új címkés világítástechnikai termékek kerülhetnek a kereskedőkhöz. Az uniós szabályok ugyanakkor adtak egy 18 hónapos türelmi időt a világítástechnikai termékek tekintetében, ami segítette a kereskedőket az alkalmazkodásban. Ez a türelmi idő az új energiacímkézés kapcsán járt le 2023. február 28-án, márciustól tehát a vállalkozások ezen a téren is ellenőrzésekre számíthatnak.

A 2021. év az energiacímkézés kapcsán fontos változást hozott. A 2021-ben végrehajtott változtatásoknak köszönhetően az Európai Unió minden tagállamában, így Magyarországon is egységes és nyelvsemleges jelölésrendszer jött létre, emellett az új besorolások alkalmazkodnak a fejlesztési és hatékonysági folyamatokhoz. Az „új” energiacímke-jelölések bevezetése termékcsoportonként változó időpontban történt meg. A háztartási gépek esetében a dátum: 2021. március 1., míg a világítástechnikai termékeknél: 2021. szeptember 1. volt.  A régi címkével ellátott termékek 2021. augusztus 31-ig kerülhettek ki az Európai Unió piacaira, ezt követően már csak az új címkés világítástechnikai termékek kerülhetnek a kereskedőkhöz. Majd ezt követte egy 18 hónapos türelmi idő a világítástechnikai termékek tekintetében, ami segítette a kereskedőket az alkalmazkodásban. 

18 hónapos türelmi idő

A készleten lévő, régi címkével rendelkező termékek átcímkézésének türelmi ideje 18 hónap volt. 

A türelmi idő 2023. február 28-án lejárt. Ezt követően már nem lehet szabályosan értékesíteni az olyan világítástechnikai terméket, amelyen nem az új energiacímke jelöl. 

Annál is inkább érdemes szem előtt tartani ezt a fontos határidőt, mert a közzétett Fogyasztóvédelmi Hatósági ellenőrzési és vizsgálati programjának 33. pontjában szerepel az energiacímkézés piacfelügyeleti ellenőrzése a hagyományos és az online kereskedelmi forgalomban című tétel, egészen biztos, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrizni fogja az energiacímkézési szabályoknak való megfelelést.

A világítástechnikai termékek energiacímkézésére vonatkozó legfontosabb szabályok

A korábbi jelölések különbséget tettek a lámpák és a világítótestek között, mostantól azonban egyféle energiacímkét és besorolást kell alkalmazni, amelynek középpontjában a fényforrások állnak. 

Ugyanis az „új” jogszabály előírja, hogy amennyiben a termék (lámpák, világítótestek) jellege nem teszi lehetővé a fényforrás kiszerelését, a teljes terméket fényforrásként kell kezelni, és ez alapján kell energiacímkével is ellátni. Hangsúlyozni szükséges, hogy egyes fényforrások kívül esnek az új szabály hatályán, többek között a járművek, munkagépek, orvos- és labortechnikai eszközök fényforrásai, illetve elemlámpák. Tehát ezekre nem vonatkoznak a bevezetett szabályok. Ha a szabályozást nézzük, akkor az „új” energiacímke számos változást tartalmaz a korábbiakhoz képest, azonban első ránézésre a különbség nem annyira szembetűnő. A legmagasabb osztály „A”, a legalacsonyabb pedig „G” jelölést kap, pluszos kiegészítő kategóriák már nem alkalmazhatók. Érdemes kiemelni, hogy bár  a címke átalakítása miatt a korábban „A+” besorolású fényforrások gyakran akár F-G energiaosztályba kerültek, ezen termékek a hatékonysága nem csökkent, csupán az új jelölések teret adtak a még inkább energiatakarékos tulajdonságok megjelölésére.

Fontos követelmény, hogy a címke és annak tartalma tisztán olvasható legyen. A címkének úgy kell látszódnia, hogy a termék kibontása nélkül is látható legyen a leendő vásárló számára, továbbá ha a címkét a csomagolásnak nem arra a részére nyomtatják, amely a lehetséges vásárló felé néz, akkor fel kell tüntetni az energiahatékonysági osztályt jelölő betűt tartalmazó nyilat úgy, hogy a vásárló felé nézzen.

Továbbá a vizuális hirdetésekben, a műszaki promóciós anyagokban és a távértékesítés és a telemarketing-értékesítés során minden esetben lehetővé kell tenni a vásárló számára, hogy a termékadatbázis weboldalára mutató hivatkozáson keresztül, vagy egy nyomtatott példány kérelmezésével hozzáférjen a címkéhez és a termékinformációs adatlaphoz.
Az új energiacímke kötelezően rendelkezik QR-kóddal, ami lehetővé teszi a termékadatok digitális elérését a felhasználók számára, illetve segíti a fogyasztóvédelem munkáját.

Fontos hangsúlyozni, hogy minden címkemintát, előírást az Unió Bizottságának  2019/2015. számú rendelete tartalmaz, így azon vállalkozások, akik esetleg az energiacímkézés tekintetében bizonytalanságban vannak, vagy még nem alkalmazzák az előírásokat, itt tudnak tájékozódni.

Az új energiacímkézés kapcsán tehát már 2023. február 28. után ellenőrzésekre számíthatnak a vállalkozások. Azon termékek, amelyek nem a megfelelő energiacímkével vannak ellátva, nem maradhatnak az üzletek polcain, vagy a webáruházak felületein.