Ezeket a szabályzatokat kell frissíteniük a civil szervezeteknek 2025-re
Olvasási idő: 3 perc
A civil szervezetek számára is kiemelt feladatkört képeznek a gazdálkodás nyilvántartásának adminisztrációs kötelezettségei. A 2025-ös ellenőrzésekhez szükséges kötelező gazdálkodási szabályzatokat most érdemes összeállítani és az idei évre frissíteni.
A civil szervezetek gazdálkodásának különlegessége, hogy sajátos társadalmi-gazdasági helyzetük miatt sajátos bevételekkel is rendelkeznek. A kiadások tekintetében ugyanakkor esetükben nincs jelentősebb különbség a vállalkozásokhoz képest.
A gazdálkodás nyilvántartására az általános könyvvezetési szabályok mellett esetükben is számviteli törvény (2000. évi C. törvény) és a Civil törvény szabályai irányadóak.
A gazdálkodási szabályzatok egy része kötelező, ide tartozik – minden előtt – a létesítő okirat és a számviteli politika.
További, kötelezően elkészítendő alapdokumentum az
- értékelési szabályzat,
- leltárkészítési és leltározási szabályzat, valamint a
- pénzkezelési szabályzat.
A civil szervezetek számára számos további szabályzat elkészítése is javasolt, bár nem kötelező. Ilyenek lehetnek a szervezeti és működési szabályzat, vagy – a szervezet működésétől függően – az iratkezelési, pályázati és reprezentációs szabályzatok.
A szabályzatok meglétét az adóhatóság mellett a törvényességi ellenőrzésre jogosultak vizsgálhatják, mint az Állami Számvevőszék, Magyar Államkincstár. Érdemes tehát már most összegyűjteni a szokásos éves ellenőrzésekhez szükséges szabályzatmintákat
A Jogkövető Tudástárába folyamatosan töltjük fel a szükséges szabályzatokat, a kötelező szabályzatok közül már megtalálható a
A már elkészült szabályzatmintákat előfizetőink egyben is letölthetik.