Változások a TIR-egyezményben

Kovács Nikoletta Dátum Legutoljára frissítve: 2021.10.05

Olvasási idő: 5 perc


Ez a tartalom 1144 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Az áruk TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó 1975. november 14-i vámegyezményt (TIR-egyezmény) az Európai Gazdasági Közösség a 2112/78/EGK tanácsi rendelettel jóváhagyta, és az 1983. június 20-án lépett hatályba a Közösségben.

Mi az a TIR?

A TIR (Transports Internationaux Routiers) eljárást jelenleg több mint 50 országban alkalmazzák, ezzel a TIR rendszer a legszélesebb földrajzi lefedettséggel rendelkező nemzetközi vámtranzit rendszer. Lefedi egész Európát, eléri Észak-Afrikát és a Közel-Keletet. Számos vállalkozásnak van jogosultsága, hogy használhassa a TIR rendszert, mellyel évente több, mint 1.5 millió szállítás valósul meg. Mint más tranzit vámeljárások, a TIR eljárás is lehetővé teszi, hogy az áruk a nemzetközi határokon keresztül vámfelügyelet alatt mozoghassanak anélkül, hogy a vámokat és adókat meg kellene fizetni, melyek szokásosan egy import vagy export esetében esedékesek lennének. 
A TIR-rendszer az árufuvarozást egy nemzetközi fuvarozási rendszer keretein belül az útvonal által érintett vámhatóságok minimális beavatkozása mellett teszi lehetővé, nemzetközi garanciavállalási láncon keresztül. A TIR eljárás feltétele, hogy az áruszállításnak tartalmaznia kell közúti áruszállítást. Az áruk az indító ország vámhivatalától, a célország vámhivataláig mozognak, egy nemzetközileg elfogadott vámokmány kíséretében, ami egyben a fizetésre vonatkozó pénzügyi garanciát is jelent a felfüggesztett vámokra, adókra vonatozóan. A garancia rendszert egy nemzetközi szervezet kezeli, mely jelenleg az IRU (International Road Transport Union). A TIR-eljárás szerint fuvarozott áruk az átmenő vámhivataloknál mentesülnek a behozatali vagy kiviteli vámok és adók megfizetésének vagy letétbe helyezéséneki kötelezettsége alól.

Az Európai Unió és a TIR

Bár minden EU tagállam szerződött partnere a TIR-egyezménynek, az Európai Unió a TIR eljárás keretében egy egységes területnek minősül. Mindez azt jelenti, hogy a TIR-eljárás a következő, Uniót érintő esetekben használatos: amikor a szállítás egy harmadik országban kezdődik vagy fejeződik be, vagy abban az esetben amikor az áru két vagy több európai uniós tagállam között mozog harmadik ország területén keresztül.

A TIR-egyezményt az UNECE (United Nations Economic Commission for Europe) tartja fenn a TIR-titkársággal együttműködve. TIR kézikönyv nevű kiadványuk segítséget jelent, mely az egyezmény szövegén túl a gyakorlati alkalmazására vonatkozó hasznos információkat is tartalmaz.
A TIR eljárási rendszer a következő öt alappillérre épül:

  • biztonságos járművek vagy konténerek
  • nemzetközi garancialánc
  • TIR-igazolvány
  • a vámellenőrzések kölcsönös elismerése
  • ellenőrzött hozzáférés a rendszer használatához

A legújabb változások

Az egyezmény szövege különböző szakaszokban több ízben is módosításra került, melyek célja a TIR-eljárás biztonságosabbá tétele, valamint a változó fuvarozási és vámkörnyezethez való igazítása volt. Hazánkban jelenleg hatályban lévő legutóbbi módosítását a 2021. évi XLII. törvény az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozásra vonatkozó, Genfben 1975. november 14-én kelt vámegyezmény módosításának kihirdetéséről szóló törvény tartalmazza. A 2021. május 25-től hatályos jogszabály a 2020. február 6-án elfogadott módosítás kötelező hatályának elismerése. A módosítás az eTIR eljárásra vonatkozó részleteket rögzíti.  Az Európai Unió Hivatalos Lapjának 2021.09.20-i számában megjelentek a TIR-egyezmény legutóbbi módosításai, melyek 2021. szeptember 1-jén valamennyi szerződő fél tekintetében hatályba léptek. A rögzített rendelkezések szabályozzák a korábbiakban meghatározott eTIR-eljáráshoz kapcsolódó végrehajtási szabályokat.

A változással érintett eTIR eljárásról, valamint az eljáráshoz kapcsolódó 2021.09.20-én megjelent végrehajtási szabályokról részletesen a Logisztikai Kis és Középvállalkozói Tanácsadó novemberi számában olvashatnak.