Szállodai piac: Mi hozhatja el 2025-ben a fellendülést?

Bártfai Endre Dátum Legutoljára frissítve: 2025.01.26

Olvasási idő: 7 perc


A szakemberek szerint a 2025 év lehetséges sikerének záloga az innováció és a hiteles vendéglátás nyújtása, valamint a megfelelő ár-érték arány kínálata lehet. Mindezekhez járulnak még az érdeklődést kiváltó digitális élmények, valamint az elvárásoknak megfelelő szolgáltatások.

Amit mindenki egyértelműnek lát, az az utazás iránti vágy folyamatos megléte, valamint a személyre szabott élmények keresése, a legmodernebb technológiák használata az emberi kapcsolatok megtartásával. A mesterséges intelligencia segíti az egyéni igényekre épített utazásokat, egyaránt jelentve kihívást és lehetőséget a turizmus különböző szereplőinek.

Napjaink utazói már a rájuk ható élményeket keresik.

2025-ben az egyedi, személyes élmények keresése lesz a meghatározó a vendégek részéről, az új úti célok felkeresése, a kevésbé ismert területek felfedezése, a szabadtéri tevékenységek preferálása. 

A mesterséges intelligencia és a Covid hatása

A mesterséges intelligencia a COVID-19 járvány óta jelentős fejlődésen ment keresztül. A szállodaiparban is gyakran alkalmazzák. Jelen vannak szinte az üzemeltetés minden területén, alkalmazzák őket az árképzési döntésektől a piacelemzésig, a concierge szolgáltatásokon keresztül a szobai szolgáltatásokig. A szállodás szakemberek szerint a mesterséges intelligencia segítségével 2030-ig a bevételek kezelésével kapcsolatos döntéseikben, időmegtakarításban és a termelékenység növelésében, a szakértelem felerősítésében várhatóak pozitív hatások. Sokan a mesterséges intelligenciát egy állandóan elérhető asszisztensként „alkalmazzák”, aki elvégzi helyettük a rutinfeladatokat, feldolgozza a különböző adatokat, automatikusan elvégzi az ismétlődő feladatokat, ezzel több időt biztosítanak részükre a stratégiai döntések meghozatalára, az egyedi vendégélmény nyújtására. Véleményük szerint 2025-ben a mesterséges intelligencia – integrálva a meglévő rendszerekbe – nélkülözhetetlenné fog válni.

Mi az a TRM (Total Revenue Management)?

A 2025-ös év sikerének további fontos tényezője lehet a szakemberek szerint a Total Revenue Management (TRM) előtérbe helyezése és a járulékos szállodai bevételek keresése, melynek hátterében az áll, hogy a vendégek keresik az egyedi és tartalmas élményeket, szívesen költenek azokra. 

A TRM a hagyományos szobaár-bevételek mellett a vendég tartózkodásának teljes bevételeire összpontosítva, az étkezésektől a spa szolgáltatásokon át a parkolásig és a rendezvénytermekig minden bevételi forrás optimalizálását teszi lehetővé.

A TRM alkalmazásának célja az egy rendelkezésre álló szobára jutó teljes bevétel (TRevPAR) vagy az egy rendelkezésre álló vendégre jutó bevétel (RevPAG) növelése úgy, hogy minden bevételi lehetőség figyelembe legyen véve. 

A RevPAR (Revenue Per Available Room) a leggyakoribb mérőszám, amelyet a szállodák használnak, ez egy gyors pillanatkép a szálloda teljesítményéről, figyelembe véve mind a foglaltságot (OCC), mind az átlagos napi árat (ADR). A RevPAG (Revenue Per Available Guest) egy fejlettebb mérőszám a szállodák számára, amellyel mérni tudják a szállodai bevételek teljesítményét, függetlenül attól, hogy hány eladott szoba és hány vendég tartózkodik egy szobában.

Bár a TRM-ről már régóta beszélnek a szállodai szakmában, a szállodai technológia fejlődése napjainkra tette életképes stratégiává. 

A szállodákban alkalmazott integrált PMS rendszerek teszik lehetővé az üzleti adatok elemzését, a vendégek viselkedésének előrejelzését, valamint a valós idejű (dinamikus) árképzési és upselling stratégiák kidolgozását és megvalósítását a szálloda összes szolgáltatására.
A TRM alkalmazása nem csak az üzleti eredményekre hat, a személyre szabott ajánlatokon és élményeken keresztül növeli a vendégek elégedettségét is, ezen keresztül a szállodáról közzétett vendégértékeléseket is pozitívan befolyásolja. Akkor, amikor az online hírnév határozza meg a szállodába érkező foglalásokat, a bevételek optimalizálása és a vendégélmény közötti kapcsolat elengedhetetlenné válik.
Néhány éve a szállodai vendégek nem csak egy éjszakai pihenésre szolgáló szobát látnak egy szállodában, hanem előtérbe helyezik az ott elérhető, személyre szabott élményeket. Aktívan keresik a személyre szabott, tartalmas ajánlatokat, és egyre nagyobb érdeklődést tanúsítanak az olyan helyszíni szolgáltatások iránt, mint például az éttermek, a gyógyfürdők és a helyi programok.

A mesterséges intelligencia – ennek részeként a közösségi felületetek – használatával lehetőség van az azonnali, a helyi élményekre – az éttermektől kezdve a gyógyászati szolgáltatásokon keresztül mindenre – épített, személyre szabott programok eljuttatására a szálloda vendégeinek. Ez a technológia folyamatosan fejlődve növeli a vendégek elégedettségét azzal, hogy megfelelő időben, valós segítséget nyújt az utazási döntésekben.
A szállodai marketinges csapatok is igénybe a veszik a vendégek eléréshez a mesterséges intelligenciát személyre szabott e-mail kampányokban, melyekkel a különböző PMS rendszerekben a vendég korábbi tartózkodása és preferenciái alapján létrehozott ajánlatokat juttatják el hozzá.
A preferenciák és foglalási szokások elemzésével a szállodák optimalizálhatják az árképzést, pontos marketingajánlatokat készíthetnek, az előrejelző keresési elemzések például feltárhatják a keresleti trendeket, a vendégek tartózkodási jellemzőit, lehetővé téve a szükséges beavatkozást, pontosításokat és módosításokat az árképzési stratégiába. Minden szállodai szakember egyetért abban, hogy a személyre szabás napjainkra egy természetes elvárás lett a vendégek részéről. 

Elvárások 2025-re

2025-ben elvárás, hogy a mesterséges intelligencia találkozzon a hitelességgel, ahol az adatok a személyre szabást segítik elő. Ennek biztosításához elkerülhetetlen különböző stratégiák kidolgozása, melyek biztosítják a szálloda piaci helyzetének megtartását, növelését. 
Az eddigiek alapján könnyen belátható, hogy a szállodáknak be kell fektetniük a mesterséges intelligenciába. A mesterséges intelligencia által kínált lehetőségek közül használni kell a rutinfeladatok automatizálását, az árképzési döntések optimalizálását és az előrejelzések pontosságának növelését, ezek pozitív hatását a termelékenység növekedésére, melyekkel a szálloda versenyelőnyhöz juthat.
2025-re a turizmus további fejlődését várják úgy, hogy a vendégek költségtudatosan többet utaznak, és az egyértelmű, számukra kedvező ajánlatokra várnak a szállodáktól (is). A szállodásoknak ezért olyan meggyőző csomagokat kell kialakítaniuk – és erről az információkat eljuttatni a vendégekhez –, amelyek kielégítik az „élménykereső” és az „értéket kereső” lehetséges vendégeik igényeit. Az ajánlatok, csomagok kialakításánál érdemes figyelni arra is, hogy az egyedi kulturális élmények iránti kereslet is egyre növekszik.
A TRM alkalmazása révén, az integrált rendszereket segítségül hívva, a vendégek viselkedésének elemzésére, a piaci változásokra alapozva be kell vezetni – ahol ez még nem működik – a valós idejű (dinamikus) árazás gyakorlatát minden szállodai szolgáltatás vonatkozásában.

A sikeres 2025-ös üzleti év mindenki számára adott. A bevált jó gyakorlatok, valamint a mások által javasolt megoldások együtt tudják ezt biztosítani. Ezek mellett érdemes egy új, a rendelkezésre álló adatokat hasznosítható meglátásokká és döntésekké, a mesterséges intelligencia technológiát versenyelőnnyé, a piaci ismereteket bevételnövelő lehetőségekké átalakító üzleti politikát alkalmazni.