A szálláshely-minősítési eljárás új szabályai
Olvasási idő: 4 perc
2022 óta a szálláshely-szolgáltatás olyan szálláshelyen folytatható, amely rendelkezik szálláshelykezelő szoftverrel, valamint érvényes szálláshely-minősítéssel. A minősítési eljárás szabályait a jövőben új jogszabály állapítja meg.
A szálláshely-minősítési eljárás szabályait és a minősítés követelményrendszerét megállapító 40/2025. (III. 11.) Korm. rendelet célja, hogy biztosítsa a szálláshelyek (szálloda, panzió, közösségi szálláshely, üdülőháztelep, kemping, magán- és egyéb szálláshely) megfelelő színvonalát, és egységes keretek között szabályozza a szálláshely-minősítési rendszer követelményeit, valamint a minősítés folyamatát. A különböző szálláshelytípusokra a jövőben is az adott kategória sajátosságaihoz igazodó eltérő szabályok vonatkoznak.
A szálláshelyek 1–5 csillagos kategóriába tartoznak, az egyes kategóriákra vonatkozó előírásokat szálláshelytípusonként a rendelet 1-6. melléklete rögzíti. A minősítés három évig érvényes, a szolgáltatónak az érvényesség ideje alatt folyamatosan gondoskodnia kell arról, hogy a szálláshely megfeleljen az adott típusra és minőségi kategóriára vonatkozó követelményeknek.
A minősítési eljárás menete
A minősítési eljárást a Magyar Turisztikai Minőségtanúsító Testület Nonprofit Kft. folytatja le.
A minősítés folyamata több szakaszból áll: magába foglalja a regisztrációt, az önértékelést, a helyszíni ellenőrzést, a minősítési kategóriába sorolást és az esetleges újraminősítést is.
A minősítési eljárás során a szálláshelyet regisztrálni kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban, majd a szálláshely-szolgáltató önértékelést végez. Ez alapján a szálláshely-minősítő szervezet – a minősítő bizottság két szakértője – helyszíni ellenőrzés keretében vizsgálja a minősítési kritériumok teljesülését, végezetül a minősítő bizottság javaslata alapján egy öt szakértőből álló bíráló bizottság megállapítja a szálláshely kategóriáját, a minősítést elutasítja vagy hiánypótlást, szükség esetén megismételt helyszíni ellenőrzést ír elő. A szálláshely-minősítő szervezet a kereskedelmi hatóság, vagyis a jegyző megkeresésére tájékoztatást ad a megindított és a folyamatban lévő szálláshely-minősítési eljárások tényéről, valamint az eljárás résztvevőiről. A Korm. rendelet szabályozza a helyszíni ellenőrzések rendjét, a hiánypótlási lehetőségeket, valamint a kizárást és az összeférhetetlenségi szabályokat is.
A szálláshelyek esetleges átalakulása vagy tulajdonosváltás esetén egyszerűsített minősítési eljárás folytatható le. A szálláshely-minősítő szervezet eseti ellenőrzés keretében vizsgálhatja, hogy a szálláshely a minősítés érvényességi ideje alatt megfelel-e a megállapított kategória követelményeinek. Az eseti ellenőrzést előzetes értesítés nélkül kell lefolytatni. Ha az eseti ellenőrzés során megállapításra kerül, hogy a szálláshely nem felel meg a rá vonatkozó a követelményeknek, a minősítését érvénytelenítik, melyről a kereskedelmi hatóságot, vagyis a jegyzőt is értesíteni kell.
Hatályon kívül helyezett régi szabályok
A 40/2025. (III. 11.) Korm. rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat vesztik a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának részletes feltételeiről és a szálláshely-üzemeltetési engedély kiadásának rendjéről szóló 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet szálláshelyminősítéssel kapcsolatos rendelkezései. A 239/2009. (X. 20.) Korm. rendelet továbbá kiegészül azzal a rendelkezéssel, hogy ha a szálláshely-szolgáltató a 40/2025. (III. 11.) Korm. rendelet szerint az új szálláshelyminősítési eljárást megindította, de a szálláshely-minősítő szervezet azt a szálláshely-minősítés érvényességi idején belül nem zárta le, a szálláshely az eljárás lezárásáig érvényes minősítés hiányában is működhet (5. § (3a) bekezdés). A szálláshelyek jegyzői hatósági ellenőrzése során a jövőben nem vizsgálandó szempont, hogy a szálláshely megfelel-e a szálláshely-minősítő szervezet elektronikus felületén közzétett feltételeknek.