A távolságtartás, mint marketing: a QR-kód sikerének okai
Olvasási idő: 5
A turizmus és vendéglátóipar körében is hihetetlen sebességgel terjedt el a QR-kódok használata, amit csak fokozott a pandémiás időszakban előírt távolságtartás és érintésmentesség. Napjainkban a QR-kód a vendéglátóipar legfőbb célpontjának számító lojális vendég „megteremtésének”, és megtartásának egyik legfontosabb eszköze is.
Mi is az a QR-kód?
A sokak által használt QR-kód (Quick Response Code, azaz Gyors Válasz kód) egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. Népszerűségének egyik fő oka, hogy a legtöbb okostelefon képes olvasni és értelmezni.
A mindennapi életben megszokhattuk, hogy a QR-kód általában a szálloda/szálláshely weboldalára irányítja a vendégeket, emellett különböző információkat tartalmaz, amelyeket meg szeretnénk osztani vendégeinkkel. Joggal merül fel a szálláshely-szolgáltatást nyújtó szakemberekben két alapvető kérdés: Vajon használatban maradnak-e a QR-kódok a COVID-19 krízis után is? És ami még ennél is fontosabb: Hogyan tudják a szállodák/szálláshelyek használni a QR-kódokat a vendéggel való kommunikációhoz, illetve plusz bevételek generálására?
Napjainkban szinte elképzelhetetlen (külföldön még inkább) egy étterem vagy szálloda QR-kódok nélkül. Csaknem mindenhol felfedezhetjük ezeket az információt tároló szimbólumokat. Az információkhoz való hozzáférés gyors és egyszerű módjaként a QR-kódok nagyszerű lehetőségeket kínálnak a szálláshelyeknek bevételeik növelésére, a vendégpreferenciák rögzítésére és a vendégélmény javítására.
Mobiltelefonunk segítségével csak lefényképezzük (beszkenneljük) a 2-dimenziós vonalkódot, és máris egy online mobil platformon találjuk magunkat, ahol a lehetőségek száma végtelen.
A QR-kód adta lehetőségek
A QR-kódok elvezethetnek minket a szálláshely, vendéglátóegység weboldalára, bármely más weboldalra, egy üdvözlő üzenethez, a szálláshely közösségi média oldalára vagy éppen az információs oldalakra az üzemeltető saját döntése alapján.
A QR-kódok használatának kulcsa a hozzáadott érték.
A vendégek a kódokkal olyan információkhoz juthatnak, melyekre nem is gondoltak, illetve bizonyos promóciókhoz is hozzáférhetnek a QR-kódok által.
Csupán arra kell figyelnünk, hogy ne érjük el az úgynevezett „reklámtelítettségi pontot”, azt a pontot, amikor a fogyasztók belefáradnak abba, hogy ajánlatokkal bombázzák őket. Gondoljunk a rengeteg „napi ajánlatra”, melyeket mi magunk is a különböző weboldalakról kapunk. Amennyiben promóciós vagy marketing célból használjuk a QR-kódokat, mindenképpen legyen hozzáadott érték. Amennyiben csupán információs céllal alkalmazzuk, akkor inkább a vendégélmény maximalizálására használjuk őket.
A QR-kód mint vendégélmény-maximalizáló eszköz több lehetőséget kínál a szolgáltatók számára, a szervíz javítására. A QR-kódokat elhelyezhetjük a szobákban, kiváltva a vendégtájékoztatót, elhelyezhetjük a liftben, a recepciós pultban, illetve a lobbyban kihelyezett plakátokon vagy információs képernyőkön. Amikor a vendég beszkenneli a QR-kódot, az a szálláshely blogjára irányítja át, ahol elérheti a legfrissebb éttermi ajánlatokat, spa részleg ajánlatokat, programajánlatokat stb. Erről az oldalról a vendég könnyen átnavigálhat a közösségi oldalakra is.
Fontos, hogy a QR-kód mindenképpen egy specifikus oldalra irányítsa a vendéget, ne pedig a szálloda honlapjának a bevezetőjéhez.
Ezen kívül pedig a QR-kód mellé írjuk ki, hogy mire való, például „Szkenneljen be a legfrissebb programajánlatokhoz!” vagy „Szkenneljen be az aktuális időjárási vagy közlekedési információkhoz!” és így tovább. A lényeg, hogy a Vendégek lássák azonnal, miféle izgalmas és hasznos információkhoz juthatnak a kód beszkennelésével.
A QR-kódok használatával tudják a szálláshelyek vendégeiket arról is tájékoztatni, hogy a szálláshely személyzete milyen helyeket javasol megtekintésre, felkeresésre. Ezek a fantasztikus ajánlatok elvezetik a vendégeket oda, ahová a helyiek járnak.
Mindenki volt már úgy bel- és külföldi útja során, hogy olyan helyet akart felkeresni, ahová az ott élő emberek járnak, ahol „kevés turistával találkoznak”. Ahogy egy amerikai szakember mondta a webináriumon: „Hívd össze a kollégákat, kérdezd meg, hogy ők hova járnak, mit szeretnek csinálni a településen”. Ezeknek a helyeknek a listáját lehet egy „Szkenneljen be egy fantasztikus ajánlatért!” vagy „Szkenneljen be, hogy megtudja, hová járnak, mit csinálnak a helyiek!” QR-kóddal bemutatni a vendégeknek. Ily módon a vendég rendelkezésére bocsáthatóak mindazon információk, amiket a portaszolgálaton vagy a recepción kaphatnak, viszont ezeket bárhol és bármikor megtekinthetik telefonjuk segítségével. Ezeken a listákon rajta lehetnek a településen élők kedvenc bárjai és éttermei, belsős információk a város látnivalóiról és épületeiről, csendes helyek (például egy csendes tengerparti rész, amit nem sokan ismernek), és helyi desszertek, ajándékok, különlegességek.
A kreativitás és figyelmesség elengedhetetlen a QR-kódok használatánál és elhelyezésénél.
Amennyiben megkérdeznék, hogy véleményünk szerint a QR-kódok maradnak-e a szálláshelyeken a pandémia utáni időszakban is, válaszunk egyértelmű igen. Maradnak, és kiemelkedően hasznos információforrásokként használhatóak a szálláshely különböző területein.
(Cikkünket teljes terjedelmében a Vállalkozói Értesítő - Vendéglátás és Turizmus júliusi számában olvashatják)