A távolságtartás, mint marketing: a QR-kód sikerének okai

Bártfai Endre Dátum Legutoljára frissítve: 2021.06.23

Olvasási idő: 5 perc


Ezt a cikket frissítettük a legújabb információkkal! Olvassa el itt!

A turizmus és vendéglátóipar körében is hihetetlen sebességgel terjedt el a QR-kódok használata, amit csak fokozott a pandémiás időszakban előírt távolságtartás és érintésmentesség. Napjainkban a QR-kód a vendéglátóipar legfőbb célpontjának számító lojális vendég „megteremtésének”, és megtartásának egyik legfontosabb eszköze is.

Mi is az a QR-kód?

A sokak által használt QR-kód (Quick Response Code, azaz Gyors Válasz kód) egy kétdimenziós vonalkód (tulajdonképpen pontkód), amit a japán Denso-Wave cég fejlesztett ki 1994-ben. Nevét az angol Quick Response (=gyors válasz) rövidítéséből kapta, egyszerre utalva a gyors visszafejtési sebességre, és a felhasználó által igényelt gyors reakcióra. Népszerűségének egyik fő oka, hogy a legtöbb okostelefon képes olvasni és értelmezni. 

A mindennapi életben megszokhattuk, hogy a QR-kód általában a szálloda/szálláshely weboldalára irányítja a vendégeket, emellett különböző információkat tartalmaz, amelyeket meg szeretnénk osztani vendégeinkkel. Joggal merül fel a szálláshely-szolgáltatást nyújtó szakemberekben két alapvető kérdés: Vajon használatban maradnak-e a QR-kódok a COVID-19 krízis után is? És ami még ennél is fontosabb: Hogyan tudják a szállodák/szálláshelyek használni a QR-kódokat a vendéggel való kommunikációhoz, illetve plusz bevételek generálására? 

Napjainkban szinte elképzelhetetlen (külföldön még inkább) egy étterem vagy szálloda QR-kódok nélkül. Csaknem mindenhol felfedezhetjük ezeket az információt tároló szimbólumokat. Az információkhoz való hozzáférés gyors és egyszerű módjaként a QR-kódok nagyszerű lehetőségeket kínálnak a szálláshelyeknek bevételeik növelésére, a vendégpreferenciák rögzítésére és a vendégélmény javítására. 

Mobiltelefonunk segítségével csak lefényképezzük (beszkenneljük) a 2-dimenziós vonalkódot, és máris egy online mobil platformon találjuk magunkat, ahol a lehetőségek száma végtelen.

A QR-kód adta lehetőségek

A QR-kódok elvezethetnek minket a szálláshely, vendéglátóegység weboldalára, bármely más weboldalra, egy üdvözlő üzenethez, a szálláshely közösségi média oldalára vagy éppen az információs oldalakra az üzemeltető saját döntése alapján. 

A QR-kódok használatának kulcsa a hozzáadott érték. 

A vendégek a kódokkal olyan információkhoz juthatnak, melyekre nem is gondoltak, illetve bizonyos promóciókhoz is hozzáférhetnek a QR-kódok által. 
Csupán arra kell figyelnünk, hogy ne érjük el az úgynevezett „reklámtelítettségi pontot”, azt a pontot, amikor a fogyasztók belefáradnak abba, hogy ajánlatokkal bombázzák őket. Gondoljunk a rengeteg „napi ajánlatra”, melyeket mi magunk is a különböző weboldalakról kapunk. Amennyiben promóciós vagy marketing célból használjuk a QR-kódokat, mindenképpen legyen hozzáadott érték. Amennyiben csupán információs céllal alkalmazzuk, akkor inkább a vendégélmény maximalizálására használjuk őket.

A QR-kód mint vendégélmény-maximalizáló eszköz több lehetőséget kínál a szolgáltatók számára, a szervíz javítására. A QR-kódokat elhelyezhetjük a szobákban, kiváltva a vendégtájékoztatót, elhelyezhetjük a liftben, a recepciós pultban, illetve a lobbyban kihelyezett plakátokon vagy információs képernyőkön. Amikor a vendég beszkenneli a QR-kódot, az a szálláshely blogjára irányítja át, ahol elérheti a legfrissebb éttermi ajánlatokat, spa részleg ajánlatokat, programajánlatokat stb. Erről az oldalról a vendég könnyen átnavigálhat a közösségi oldalakra is. 

Fontos, hogy a QR-kód mindenképpen egy specifikus oldalra irányítsa a vendéget, ne pedig a szálloda honlapjának a bevezetőjéhez. 

Ezen kívül pedig a QR-kód mellé írjuk ki, hogy mire való, például „Szkenneljen be a legfrissebb programajánlatokhoz!” vagy „Szkenneljen be az aktuális időjárási vagy közlekedési információkhoz!” és így tovább. A lényeg, hogy a Vendégek lássák azonnal, miféle izgalmas és hasznos információkhoz juthatnak a kód beszkennelésével.

A QR-kódok használatával tudják a szálláshelyek vendégeiket arról is tájékoztatni, hogy a szálláshely személyzete milyen helyeket javasol megtekintésre, felkeresésre. Ezek a fantasztikus ajánlatok elvezetik a vendégeket oda, ahová a helyiek járnak. 
Mindenki volt már úgy bel- és külföldi útja során, hogy olyan helyet akart felkeresni, ahová az ott élő emberek járnak, ahol „kevés turistával találkoznak”. Ahogy egy amerikai szakember mondta a webináriumon: „Hívd össze a kollégákat, kérdezd meg, hogy ők hova járnak, mit szeretnek csinálni a településen”. Ezeknek a helyeknek a listáját lehet egy „Szkenneljen be egy fantasztikus ajánlatért!” vagy „Szkenneljen be, hogy megtudja, hová járnak, mit csinálnak a helyiek!” QR-kóddal bemutatni a vendégeknek. Ily módon a vendég rendelkezésére bocsáthatóak mindazon információk, amiket a portaszolgálaton vagy a recepción kaphatnak, viszont ezeket bárhol és bármikor megtekinthetik telefonjuk segítségével. Ezeken a listákon rajta lehetnek a településen élők kedvenc bárjai és éttermei, belsős információk a város látnivalóiról és épületeiről, csendes helyek (például egy csendes tengerparti rész, amit nem sokan ismernek), és helyi desszertek, ajándékok, különlegességek. 

A kreativitás és figyelmesség elengedhetetlen a QR-kódok használatánál és elhelyezésénél. 

Amennyiben megkérdeznék, hogy véleményünk szerint a QR-kódok maradnak-e a szálláshelyeken a pandémia utáni időszakban is, válaszunk egyértelmű igen. Maradnak, és kiemelkedően hasznos információforrásokként használhatóak a szálláshely különböző területein.

(Cikkünket teljes terjedelmében a Vállalkozói Értesítő - Vendéglátás és Turizmus júliusi számában olvashatják)

Az eÁFA rendszer megnyitja az adóbevallások új korszakát. Ruszin Zsolt, az MKOE alelnöke, aki részt vett az első teszteken, elmondása szerint bár néhány hiányosság fennáll, az eÁFA rendszer hatékonyan működik. Kisebb cégek számára könnyen alkalmazható, és új lehetőségeket kínál a könyvelőknek az adminisztráció csökkentésére. Fedezze fel az intelligens adózási megoldásokat az eÁFA rendszerrel! Kattintson az Adó és Tb Különszámra, hogy részletesen megismerje, hogyan teheti eredményesebbé az adóbevallásait, és élvezze a modern vállalkozás előnyeit!