Az önkormányzatok adósságrendezési eljárásával kapcsolatos változások

dr. Balás Endre Dátum Legutoljára frissítve: 2024.06.23

Olvasási idő: 4 perc


Ez a tartalom 426 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

2024. július 1-vel módosul a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény. Mind a helyi önkormányzat, mind annak hitelezője kezdeményezheti az eljárás megindítását.

A módosító rendelkezés azonban a helyi önkormányzat által kezdeményezett esetben meghatároz egy minimum értékhatárt (a lejárt tartozásainak összege a tárgyévben meghaladja a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott összeget vagy mértéket), amely tartozás esetén sor kerülhet adósságrendezési eljárás megindítására.
Az adósságrendezési eljárás megindítását követően az önkormányzati gazdálkodással szemben támasztott alapvető követelmény a takarékosság a hitelezői igények kielégítése, az önkormányzat működőképessége, az önkormányzati kötelező feladatok ellátása, az elvárható szintű közszolgáltatás fenntartása érdekében. Ez a takarékosság megköveteli bizonyos személyi juttatások megvonását (tiszteletdíjak), melynek célja a fizetőképesség helyreállítása, a hitelezői érdekek védelme és az önkormányzat gazdálkodásának stabilizálása.

Az Áht-t is érinti a fenti jogszabály módosítás az alábbiak szerint:
A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza az eddigieken túl a helyi önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdoni részesedésével működő, utolsó lezárt üzleti év szerint 30 milliárd forintot meghaladó mérleg főösszegű gazdasági társasággal – kötelező önkormányzati feladatellátásra – kötött közszolgáltatási szerződésből eredő, az érintett gazdasági társaság önkormányzat által nem vitatott, a költségvetés tervezésekor fennálló követelésének összegét.

A helyi önkormányzat költségvetése tartalmazza továbbá

  • a helyi önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdoni részesedésével működő, utolsó lezárt üzleti év szerint 30 milliárd forintot meghaladó mérleg-főösszegű gazdasági társaság,
  • a helyi önkormányzat kizárólagos vagy többségi tulajdoni részesedésével működő, utolsó lezárt üzleti év szerint 30 milliárd forintot meghaladó mérleg-főösszegű gazdasági társaság által alapított gazdasági társaságelőző évi elfogadott beszámolóját, és amennyiben jogszabályi kötelezettség előírta, az ezekre vonatkozó könyvvizsgálói jelentést is.

Ha az előzőek szerinti beszámoló alapján a gazdasági társaság az előző évben veszteséges volt, és azt a mérlegben szereplő, a saját tőke részét képező eredménytartalék sem ellensúlyozta, az önkormányzat költségvetési rendeletéhez mellékelni kell az érintett gazdasági társaság tárgyévi üzleti tervét is, amelyben

  • veszteség nem tervezhető, vagy
  • amennyiben a gazdasági társaság üzleti tervében veszteséget tervez, akkor annak fedezetét az önkormányzat költségvetési rendeletében – a tulajdoni részarányának megfelelő mértékében – támogatásként meg kell tervezni a támogatást fedező, közgazdasági megalapozottságú önkormányzati többletbevétel, vagy intézkedés bemutatásával.

A fentieket az önkormányzat költségvetési rendeletének módosítása során is alkalmazni kell.
Az Áht kiegészült a 27/A Költségvetési biztos alcímmel. Törvényi szinten szabályozásra került a költségvetési biztosnak az alapvető feladatai, amivel hozzájárul a súlyos gazdasági helyzetbe került önkormányzatok gazdálkodásának nyomon követéséhez, pénzügyi stabilitásának előmozdításához.
„(1) Ha a helyi önkormányzat a költségvetési év hatodik hónapjáról, a kilencedik hónapjáról és a tizenkettedik hónapjáról szóló időközi költségvetési jelentés közül kettőt a jogszabályi határidőt követő 30 napon belül nem teljesíti, vagy az időközi mérlegjelentés alapján a 90 napon túl lejárt kötelezettségek összege meghaladja a helyi önkormányzat tárgyévet megelőző évi költségvetési bevételének 30%-át, a helyi önkormányzat 12 hónapig, továbbá – ha a helyi önkormányzattal szemben adósságrendezési eljárás indult – az adósságrendezési eljárás jogerős befejezését követő 24 hónapig köteles a kincstár elnöke által megbízott költségvetési biztos helyi önkormányzat gazdasági stabilitásának megteremtése érdekében hozott intézkedéseinek tűrésére.
(2) A költségvetési biztos a helyi önkormányzat eredményes működése érdekében
a) előzetesen véleményezi
aa) a tervezéssel, gazdálkodással, pénzügyi kihatással bíró kérdések szabályzatait,
ab) a kötelezettségvállalásra irányuló eljárásokat,
ac) a tervezéssel, gazdálkodással és beszámolással összefüggő intézkedéseket,
b) javaslatot tehet, ajánlást fogalmazhat meg a belső információáramlásokkal, gazdálkodási folyamatokkal, továbbá a szakmai szabályozással összefüggésben, valamint
c) ellenjegyzi a kötelezettségvállalásokat. „(Áht 39/A. §)
A kormányzati ellenőrzési szerv és a kincstár ellenőrzési jogköre bővül az Áht 23. § (2b) bekezdés b) pontja szerinti kötelezettség közgazdasági megalapozottságának vizsgálatával.
A kincstárban fizetési számlavezetésre lesznek kötelezettek az adósságrendezési eljárás alatt álló önkormányzatok, az adósságrendezési eljárás során és az adósságrendezési eljárás jogerős befejezését követő két évig.

Kapcsolódó cikkek


Mit jelent és mely önkormányzatokat érint a „beutalás”?

A nagyobb önkormányzatokat már ettől az évtől érinti az a kötelezettség, miszerint a helyi önkormányzatok működéséhez, feladatellátásához ideiglenesen nem szükséges forrásokat az önkormányzatnak a Kincstár által vezetett számlájára kell utalni.

Így korlátozhatják az önkormányzatok a beköltözést

A helyi önazonosság védelméről szóló törvény alapján az önkormányzatoknak a jövőben számos eszköz rendelkezésére áll a területükön történő ingatlanvásárlásokkal összefüggésben. A képviselő-testületnek lehetősége van elővásárlási jogot kikötni a helyi ingatlanokra, meghatározni a településre történő beköltözés feltételeit továbbá a betelepülést hozzájárulás fizetéséhez is kötheti.