Lehetőségek a „nem szobai bevételek” növelésére
Olvasási idő: 10 perc
A szobaárbevételek mellett a jó szállodások kiemelt figyelmet szentelnek a vendéglátásból és az egyéb szolgáltatásokból, reggeliből származó bevételeknek. A számok azt mutatják, hogy ez utóbbi bevételcsoport aránya a legalacsonyabb, ami azt jelenti, hogy a szállodák üzemeltetőinek leginkább erre a területre érdemes figyelniük a közeljövőben.
A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének 2022. júniusi trendriportja alapján 2022 júniusában a hazai szállodák teljes bruttó forgalma 37,573 milliárd Ft volt, ami ugyan 79,1%-kal nagyobb a 2021. júniusinál, de 19,4%-kal kevesebb a 2019. júniusi bevételnél. A szállodai bruttó árbevételből – 37,573 milliárd Ft – a szobaárbevétel 26 057 milliárd Ft, a vendéglátásból származó bevétel 9 362 milliárd Ft, az egyéb szolgáltatásból és reggeliből származó bevétel 2 167 milliárd Ft volt. A számok azt mutatják, hogy a harmadik bevételcsoport, vagyis az egyéb bevételek aránya a legalacsonyabb, a 2019. évihez hasonlítva, annak mindössze közel egynegyedét teszi ki, ami azt jelenti, hogy a szállo-dák üzemeltetőinek ezen a téren van mit tenniük.
Milyen lehetőségeket lehet alkalmazni az „egyéb bevételcsoport” növelésére?
Szállodai hűségprogramok
Kezdjük elsőként a szállodai hűségprogram és az F&B bevételek összekapcsolásával! Ez talán az egyik legcélravezetőbb eszköz, mert így nem csak a szobaárbevétel után szerezhetnek pontokat a szálloda házban lakó és csak a szolgáltatást igénybe vevő vendégei, hanem minden, a szállodában lévő – étterem, reggeli , bár, bisztro stb. – vendéglátó egységben történt fogyasztással. Ezeket a fo-gyasztásokat dupla pontokkal vagy „jutalmakkal” díjazva elérheti, hogy vendégei a korábbinál töb-bet költsenek a szálloda vendéglátóegységeiben, így gyűjtve értékes pontokat a következő tartózko-dásukhoz, és ami szintén nagyon fontos, erről személyesen beszámoljanak vendégtársaiknak akár a szállodai honlapon, vagy azt elmondva végezzenek szájpropagandát. El lehet azon is gondolkodni, hogy a szállodánál direktbe, csak szobát foglaló vendégeknél a reggelit kedvezményesen kínál-juk fel upsell lehetőségként az érkezéskor, így a vendég a dupla pontok mellé egy kedvező árat is kaphat, és a szálloda F&B bevételei is növekedhetnek.
A világ sok szállodájában bevált gyakorlat, hogy a helyi vállalkozásokkal, szolgáltatókkal és beszállí-tókkal együttműködve, „helyi közösségi központtá” teszik a szállodát, ezzel növelve annak ismert-ségét, elismertségét. Vannak szállodák, melyek a nem szállodában lakó vendégeknek kínálnak egy helyi vagy közeli eseményhez kapcsolódóan étkezési vagy kényelmi szolgáltatásokat – rendelje meg jegyét nálunk, vacsorázzon és parkoljon szállodánkban a színházi előadás vagy koncert meglátogatá-sakor –, vannak, akik napijegyet kínálnak a külső vendégeknek spa, wellness részlegük, golf- és/vagy teniszpályájuk igénybevételhez, vagy „Happy hours” akciót tartanak éttermeikben, bárjaikban.
Össze lehet hangolni a külső és belső vendégek által kedvelt „Sunday brunch” és a szálloda spa vagy wellness részlegének szolgáltatásait egy „Sunday Spa/wellness” csomagban.
A vendégek nagyon szívesen veszik, pozitívan reagálnak a szállodák által kínált „meglepetésekre”. Sok hazai szálloda kínál érkezéskor ingyenes „Welcome” italt a vendégeknek, egy pohár házi bort az étterembe betérő vendégnek, egy kedvezményes wellness-szolgáltatást. Ezek amellett, hogy növelik a vendégek élményét, további szolgáltatások igénybevételére is serkenthetik a vendégeket, ezzel növelve a nem szobai bevételeket. A meglepetés kiválasztásánál a vendég korábbi tartózkodása alatt rögzített információk – CRM – szolgálnak kiindulópontul. Ezért kell a GDPR előírásoknak megfe-lelő vendégnyilvántartást vezetni a szállodáknak, melyben minden, a vendégre vonatkozó releváns információt rögzítenek.
Háziállattal érkezők
Egy speciális szegmens a szállodákban a háziállattal érkező vendégek csoportja. A bevételek növelé-se érdekében a lehető legállatbarátabbá kell tenni a szállodát. Ez jelentheti azt, hogy érkezéskor a vendég házikedvenceinek speciális finomságokat adunk, a szobákban állat-kényelmi tárgyakat he-lyezünk el – például kutyakosár, ivó- és etetőedények stb. –, vagy márkás állateledelt készítünk be, illetve a recepción ürülékgyűjtő zsákot biztosítunk a sétához, vagy a szállodai drug store-ban kisál-latbarát termékeket kínálunk, sőt van olyan szálloda, ahol a room service szolgáltatása ezekre is ki-terjed. Ami biztos ennek eredményeként: a vendég mindenkinek elmeséli pozitív élményeit ezen a területen, és válik a szálloda népszerűsítőjévé.
Wellnes-meglepetések
Egy másik, még jelentősebb szegmense a hazai szállodáknak a wellness-utazók köre. A wellness szolgáltatások miatt érkező belföldi és külföldi vendégek részére – még akkor is, ha a szálloda well-ness szolgáltatásai nem teljeskörűek – ki kell alakítani vonzó szolgáltatási csomagokat, melyekbe a meglévő wellness szolgáltatások mellé vendégcsalogató elemeket kell kínálni. Ilyenek lehetnek a jógaórák, a stresszűző tanórák, különböző kozmetikai termékeket tartalmazó spa-kosarak, a szálloda éttermeiben kapható wellness-menü, az egészséges helyi termékek étel- és italkínálata. Ezek a ven-dégeket további költésre inspirálhatják.
Szállodai home-office
A COVID-19 egyik következménye a „munkavégzés otthonról” szegmens kialakulása volt. Ma ez a szegmens úgy változott meg, hogy kombinálja a munkavégzést a pihenéssel. Ez azt jelenti, hogy a pihenés alatt távolról végzi munkáját, és a szállodáknak ennek a munkavégzésnek a színtereit kell biztosítaniuk. Célszerű olyan nyilvános helyeken kialakítani munkavégzésre alkalmas tereket – kávé-zóban, étteremben, szállodai hallban –, ahol nemcsak a szállodában lakó vendégek, hanem külső vendégek is végezhetik munkájukat nyugodt körülmények között, és vehetik igénybe a szálloda vendéglátó szolgáltatásait. Hogy becsalogassuk a nem házban lakó vendégeket is, megbízható és ingyenes Wi-Fi kapcsolatot, számukra kialakított vendéglátó-csomagokat – tízórai, ebéd, uzsonna – célszerű alkalmazni.
Mindezek mellett a szálloda üzletpolitikáját is flexibilissé kell tenni. Érdemes újragondolni a beje-lentkezési/kijelentkezési időket, a parkolási díjakat, a lemondási protokollt, külön kidolgozva ezeket a szállodai hűségprogramban résztvevőkre.
Amennyiben ezek az intézkedések a nem szobaár bevételek növekedését és a szálloda iránti ven-dégelkötelezettséget, hűséget eredményezik, érdemes foglalkozni velük. Segítségükkel vendégeink minden szállodánkban eltöltött pillanatát emlékezetessé tehetjük, és elérhetjük azt, hogy kitűnjünk versenytársaink közül, és a vendégek újra és újra minket válasszanak úti célul.