Élesedik a Mobilitási Csomag: májustól 21-től 2,5 tonna az új határ
Olvasási idő: 7 perc
Az I. Mobilitási Csomag változásai évek óta foglalkoztatják a szektorban működő vállalkozásokat, változó megítéléssel. Túllépve a kapcsolódó feltételrendszerek kidolgozásán, lassan elérünk oda, hogy az intézkedések bevezetésre kerülnek. A 2022-es év ebben a tekintetben több változást is hoz. A közúti szállítási ágazatban dolgozó munkavállalók kiküldetésére vonatkozó szabályokon túl is módosításokra lehet számítani.
Változnak a piacra lépés feltételei
Az elmúlt időszakban folyamatosan nőtt azon fuvarozó vállalkozások száma, akik közúti szállítást kizárólag legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjárművekkel vagy járműszerelvényekkel végeztek. A közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó szabályok eddig ezen vállalkozásokra nem vonatkoztak. A módosítások célja, hogy a közúti árufuvarozói szakmát gyakorló, nemzetközi szállításban részt vevő vállalkozások, akik az áruszállítást kizárólag 2,5–3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg közötti gépjárművekkel vagy járműszerelvényekkel végzik, ők is rendelkezzenek minimális megfelelő pénzügyi helyzettel.
A változások várhatóan hozzájárulnak majd az ágazat stabilitásához, a nemfizetések számának csökkenéséhez.
A közös szabályokkal biztosítani lehet a kisebb össztömegű, kizárólag áruszállításra szánt járműveket használó ágazat szakmai színvonalának minimális szintjét, és így minden piaci szereplő vonatkozásában közelíteni lehet a versenyfeltételeket.
A 2,5 és 3,5 tonna közötti megengedett legnagyobb össztömegű, kizárólag áruszállításra szánt gépjárműveket vagy járműszerelvényeket üzemeltető, nemzetközi fuvarozást folytató fuvarozók számára kötelezővé kellett tenni a szakma gyakorlására vonatkozó követelményeket. A legfeljebb 2,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű gépjárműveket vagy járműszerelvényeket üzemeltető árufuvarozó vállalkozásoknak a továbbiakban is mentességet kell adni a közösségi engedélyre vagy egyéb fuvarozási engedélyre vonatkozó kötelezettség alól. Természetesen tagállami szinten ennél szigorúbb rendelkezések is meghatározhatók.
Mindezekkel összhangban módosításra kerültek a vonatkozó hazai rendelkezések is. Rögzítésre került, hogy a Magyarország területén székhellyel rendelkező, fuvarozást végző gazdálkodó szervezet részére, annak kérelmére, amennyiben 2,5 tonna feletti megengedett össztömegű tehergépjárművel díj ellenében végez közúti árutovábbítási tevékenységet, úgy a közlekedési hatóság ehhez kapcsolódóan árutovábbítási engedélyt és árutovábbítási közösségi engedélyt ad ki.
A megfelelő pénzügyi feltételek teljesítésére vonatkozó követelményeket az uniós rendelkezések értelmében úgy kell kialakítani, hogy magasabb szintű követelményt kell megállapítani a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművekre vonatkozóan.
A kizárólag 2,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti járművekkel történő áruszállítást végző vállalkozásokra is hasonló feltételek vonatkoznak majd májustól, mint eddig a nagyobb tehergépjárművekkel áruszállítást végzőkre. Eddig engedélyt abban az esetben kellett kiváltani, ha a flottában legalább egy 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg feletti tehergépjármű volt. Ez esetben az össztömeghatár alatti furgonok esetében is szükséges volt az engedély megkérése. Ez a kör bővül a kizárólag furgonnal dolgozókkal. Nekik is tisztában kell lenniük a kapcsolódó ügyintézés menetével, és várhatóan ugyanazokat a dokumentumokat kell benyújtaniuk az engedélyhez, mint a korábbiakban is:
- a társasági szerződés, alapító okirat;
- a képviseletre jogosult személy címpéldánya, illetve – egyéni vállalkozó esetén – a vállalkozói igazolvány, vállalkozói igazolvány hiányában a nyilvántartási számot tartalmazó hatósági bizonyítvány másolata;
- a szakmai irányító szakmai alkalmasságát igazoló okmány másolata;
- a gazdálkodó szervezet megfelelő pénzügyi helyzetét igazoló okiratok másolata;
- az üzemeltetni kívánt járművek forgalmi engedélyének másolata, valamint
- ha a közúti közlekedési szolgáltatási tevékenységhez használni kívánt járműnek nem a kérelmező gazdálkodó szervezet a tulajdonosa vagy az üzembentartója, a jármű jogszerű használatát igazoló – a jármű rendszámát, tulajdonosának nevét, valamint a használat jogcímét és időtartamát is tartalmazó – szerződés vagy nyilatkozat másolatát.
A megfelelő pénzügyi helyzet igazolása kapcsán elengedhetetlen, hogy az engedélyt megkérő cégnek köztartozása ne álljon fenn, valamint megfelelő tőkeerővel rendelkezzen.
Ez utóbbi igazolható a Magyar Könyvvizsgálói Kamaránál bejegyzett könyvvizsgáló nyilatkozatával, nyilvántartásba vett könyvvizsgálói társaság nyilatkozatával, vagy vagyoni biztosíték igazolásával. A Közúti Árufuvarozók Felelősségbiztosítása (KÁF) lehet megoldás a vagyoni biztosítékra. A fedezet igazolás kiállításával a közúti árufuvarozást végzők részére előírt, megfelelő pénzügyi helyzet meglétének biztosítására a biztosító igazolja a vagyoni biztosítékot kiváltó Közúti Árufuvarozók Felelősségbiztosítási szerződés létrejöttét.
Kiszabható bírságok
Fenti módosításokkal egyidejűleg a Magyar Közlönyben olvashattuk, a kapcsolódó, kiszabható bírságösszegekre vonatkozó, módosító rendelkezéseket is, melyek 2022 januárjában léptek hatályba. A közúti áruszállításhoz kapcsolódó engedélyekre vonatkozóan magas összegű bírságtételekkel lehet számolni. Mellékletünkben a súlyosság fokának jelölése: RSJ = rendkívül súlyos jogsértés, NSJ = nagyon súlyos jogsértés, SJ = súlyos jogsértés, EJ = enyhébb jogsértés.
Bírságolással érintett cselekmények, mulasztások | súlyosság | bírság összege | felelőssé tehető |
Közúti árutovábbítási engedély, közúti árufuvarozói engedély (a továbbiakban együtt: közúti árutovábbítási engedély) nélkül – vagy az engedély időbeni hatálya lejáratát 90 napot követően – végzett közúti közlekedési szolgáltatás | RSJ | 600 000 Ft | szállító |
Nemzetközi forgalomban közösségi engedély nélkül (nem létezik, hamis, visszavonták, lejárt) végzett közúti közlekedési szolgáltatás | RSJ | 800 000 Ft | szállító |
Az előírt engedély nélkül, szabálytalanul végzett kabotázstevékenység | RSJ | 800 000 Ft | szállító |
Közúti árutovábbítási engedély időbeni hatálya 30 napot meghaladóan, de 90 napot meg nem haladóan lejárt | NSJ | 300 000 Ft | szállító |
Nemzetközi közúti áruszállítási engedély, CEMT engedély és a hozzá szükséges igazolás | |||
Hiánya, érvénytelensége (sérült, olvashatatlan, lejárt, korábban már felhasznált, a gépjárműadó 90%-a nem került megfizetésre) | RSJ | 800 000 Ft | szállító, járművezető |
Szabálytalan használata, vagy eltérés az engedélyben foglaltaktól | RSJ | 500 000 Ft | szállító, járművezető |
Sofőrök bére külföldi fuvarozás esetén
A kérdésben szereplő cég külföldre vállal fuvarozást 3,5 t-nál kisebb járművel. A sofőr munkaszerződésében garantált bérminimumot kapja. Az EU területére a fuvarozás ideje alatt milyen munkabért kell elszámolni, ha pl. Magyarországról, Portugáliáig tart a fuvar? Milyen egyéb költségeket kell még a cégnek fizetnie?