Bejelentkezés

Ez a tartalom 30 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.

A metaverzum már közelít, mégha nem is gyorsan

A metaverzumot megteremtő technológiák évek óta velünk vannak, az igazi metaverzumra azonban még várnunk kell. A szakértők 2030-ra teszik ennek megjelenését, ahol mindent átható, igazi metaverzum élményben lehet részük az embereknek. Jelenleg még a kezdeteknél, a web 3.0-ás app alapú metaverzumnál tartunk.

Mi a metaverzum és mit jelent ez a vállalatok számára?

A metaverzum nem mást ígért, mint egy elképesztően valósághű 3D-s digitális világot, ahol például termékeket és szolgáltatásokat értékesíthetünk, aláírhatunk és betarthatunk szerződéseket, tehetségeket toborozhatunk szervezetünknek és ki is képezhetjük őket, kapcsolatba léphetünk ügyfelekkel és közösségekkel. Ez a világ nem olyan platformon működik, melynek tulajdonosa egy kézben ellenőrzi a tranzakciókat, adatokat és szabályokat. Az ügyfelek és a vállalatok szabadon mozoghatnak majd a világok között a mindenhol hű azonosságukkal, tapasztalataikkal és fizetési eszközeikkel. Ezek a világok akkor is működnek, ha senki sincs bennük jelen.
A metaverzumban például egy VR headset segítségével meglátogathatunk egy gyárat, mely a világ másik végén épült. Láthatjuk és megérinthetjük a gépeket, kezet rázhatunk a helyi gyárvezetővel, megnézhetjük működését anélkül, hogy íróasztalunkat elhagynánk. Sőt, míg az egyik digitális másolat a gyárat veszi számba, a másik az igazgatótanács tagjaival találkozik.

Miért most beszélünk a metaverzumról?

A metaverzum ötlete már az 1990-es években született meg, napjainkban is még csak a korai szakaszában tartunk. Sokan emlékezhetnek a Second Life 2003-mas megjelenésére, ami egy kis ízelítőt adott, hogy milyen lehetne egy párhuzamos virtuális valóságban élni. Akkoriban a vállalatok sorra jelentették be, hogy óriási irodaházakkal költöznek be a virtuális világba, ám komoly stratégia híján ezek a terek óriási és üres hirdetőfelületek maradtak. A felhasználók sem tartottak ki a rossz élmény miatt, 90 százalékuk az első belépés után már nem használja a játékot. Akkor a számítási kapacitás, a hálózatok, a szoftver, a VR vagy AR-headsetek sem voltak olyan szinten, hogy támogassák a metaverzum kialakulását. Most viszont a felhő technológia megadja a metaverzum lakóinak a szükséges számítási és adattárolási kapacitásokat. Az 5G-t használó hiperkapcsolt hálózatok most kezdenek kialakulni, felnőni. A mesterséges intelligencia megalkotja a digitális avatárt, a gépi látás, beszéd és tanulás pedig a valósághű tapasztalatot. A blockchain támogatta gazdaság és a pénzügyek decentralizálásával részben automatizált pénzügyi rendszereket hozhatunk létre.

A metaverzum alkotóelemei

A PwC tanulmányában (Demystifying the metaverse. What business leaders need to know and do) a metaverzumot meghatározó keretrendszernek hat alkotóelemét sorolta fel.

Gazdaság

A kriptovaluták, NFT-k és egyéb, blocklánc alapú digitális valuták, vagyontárgyak és tőzsdék jelentik a digitális gazdaság alapját. Továbbfejlesztésében olyan helyet kell kialakítani, ahol a kormányok, vállalatok és a tisztán digitális vállalatok együtt teszik le a megbízható pénzügyi rendszer alapjait, új adatértékesítési modelleket dolgoznak ki, virtuális és valós pénzt adnak kölcsön. Ezen a téren fontos szerep jut a decentralizált, független szervezeteknek, akik önkéntesen elfogadott szabályok szerint dolgoznak, a szabályok betartását pedig a blockchain-en futó szoftver ellenőrzi.

Interoperabilitás

Egy igazi metaverzumban gond nélküli együttműködésre van szükség a felhasználók és platformok között egyaránt. A metaverzum mostani fázisában a web 3.0-ás alkalmazásokon és a fejlesztendő szabványokon alapul. Az interoperabilitás új lehetőségeket biztosít a vállalatok számára, hogy egy helyen érjék el és értsék meg ügyfeleiket. A kérdés azonban új adatvédelmi és biztonsági kérdéseket vet fel. Azokat az üzleti stratégiákat ellehetetleníti, melynek célja az ügyfeleket és adataikat egy zárt platformon tartani. Üzleti lehetőséget jelent viszont azoknak a cégeknek, akik hardver vagy szoftver segítségével kínálnak biztonságos belépést a metaverzumba.

Szabályok

A metaverzum számára is kellenek majd szabályok, melyek meghatározzák a cégek és felhasználók viselkedését, illetve megszabják a fejlődési irányokat. Szükség lesz szabályérvényesítési mechanizmusokra is, melyek biztosítják például a jogszerű adózást, az adatok védelmét és a szabályozói megfelelést. A biztonsági mechanizmusokról se feledkezzünk el, hiszen az új, központ nélkül működő világ új lehetőségeket ad a támadóknak. Hitelességre és szélesebb körben bizalomra is szükség lesz, hogy az internet rákfenéjétől, a hamis információtól megszabaduljunk. A metaverzumba korán beköltöző szervezetek előnye, hogy alakíthatják a szabályokat, biztonsági mechanizmusokat egyaránt.

Azonosság

A mai internet világában az azonosság platformokhoz kötött. A központ nélküli metaverzumban megbízható digitális azonosságra lesz szükség a magánszemélyek és szervezetek esetében egyaránt, amit platformokon átívelően tudnak használni. Itt is a digitális azonosság terén aktív vállalatok alkothatják meg a metaverzum szabványait és kínálhatják a szükséges szolgáltatásokat.

Élmény

Egy közös, magával ragadó, 3D digitális világ egyedi élményeket kínál. A játékokban, VR/AR környezetekben már most is alakulnak az élményekkel kapcsolatos trendek. Azok a vállalatok nyerik el a fogyasztók hűségét, akik megbízható metaverzum élményt kínálnak, miközben megvédik a felhasználók személyes adatait.

Állandóság

Az igazi metaverzum valós időben adja vissza a különböző felhasználók által végrehajtott változásokat, akik különböző módon, helyen és időben lépnek be és ki a világból. Amikor a felhasználó leveszi metaverzum headset-jét, a metaverzum és a többi felhasználó tovább folytatja a virtuális tevékenységet, szünet nélkül. Így például tovább kereskednek, végrehajtják az okos szerződéseket. Ez az állandóság új megközelítést követel a digitális vagyontárgyak és tevékenységek, a hordozható, dinamikusan változtatható szolgáltatások és alkalmazások tekintetében egyaránt.

Hogyan készüljön a szervezet a metaverzumra?

A PwC tanulmánya szerint jelöljünk ki egy csapatot a szervezeten belül, melynek tagjai megtanulják a jelenlegi metaverzum környezetet.  Megnézik, hogy mi a kriptovaluta, és hogyan működik a decentralizált virtuális valóság, átgondolják, mindezeket hogyan tudja a cég hasznosítani. Készítsünk stratégiát és teszteljük a technológiát, pár alacsony kockázatú területen, mint digitális javak értékesítése vagy virtuális termékek ismertetése. 
Hosszú távon összpontosítsunk a bizalom kialakítására és megtartására. A biztonságot minden termékbe és szolgáltatásba alapból építsük be, ezzel is megnyerve az ügyfelek bizalmát. Gondoljuk át, milyen képességekre és készségekre van szükség a digitális világ kiépítéséhez, kezdjünk el tehetséges digitális bennszülötteket felvenni a céghez. Ahogy a webes világban is követelmény, figyeljünk arra, hogy a fizikai és metaverzumbeli kínálat következetes és ugyanaz legyen mindenhol.
Ezek az előkészületek még akkor is segítik szervezetünk fejlődését, ha egyébként a metaverzum sohasem valósul meg. Hogy pontosan milyen világ lesz tíz év múlva, csak találgatni tudjuk. Az biztos, a technológiák sorban érnek be, a szabályok formálódnak, a metaverzum pedig lassan testet ölt. Ha időben elkezdünk foglalkozni vele, akkor biztosan nem maradunk ki a metaverzum előnyeiből sem.

A metaverzum építőkövei és a mai legfontosabb szereplők

A CBInsights tanulmánya szerint a metaverzum hat különböző rétegből tevődik össze.

Infrastruktúra (hálózat és számítási kapacitás)

A metaverzum nagy adatátvitelt és alacsony késleltetést igényel. Processzorok területén kiemelkedő szereplő a Qualcomm, aki VR-headsetek és -szemüvegek gyártásához használt chipeket készít. Az Intel 2022 februárjában 5G hálózatokra optimalizált lapkát dobott piacra. Amerikában a Verizon saját hálózatára optimalizált oktatóalkalmazást fejleszt. A cloud infrastruktúra segíti a metaverzum szereplőit abban, hogy tárolják és feldolgozzák az általuk generált adatmennyiséget. A technológia fejlődése hamarosan lehetővé teszi, hogy a kis számítási kapacitású eszközök helyett a távoli szerveren dolgozzák fel a virtuális élményt és küldjék vissza a felhasználóhoz. Az edge infrastruktúra fő szereplői például a Stackpath és Zenlayer cégek.

Interfész (hardver)

A metaverzum megtapasztalásához szükséges eszközöket foglalja magába. A mobiltelefonok, PC, konzolok tartoznak ide, de egy sor innováció még várat magára ezen a területen. Például a tapintás területén a Sense Glove és HaptX dolgoznak olyan kesztyűn, melyek foghatóvá, tapasztalhatóvá teszik a virtuális tárgyakat, a Teslasuit egy egész testet beborító ruhát képzelt el. A headsetek jelentik a metaverzum fő belépési pontját, a legnépszerűbb a Meta Oculus. Holográfia segítségével fizikai térben 3D tárgyakat is meg tudunk már jeleníteni. A Base Hologram népszerű énekeseket, a realView Imaging a betegek belső szerveit jeleníti meg. Sokan próbálkoztak okosszemüvegekkel is, kisebb-nagyobb sikerrel.

Virtualizációs eszközök

A szereplők szoftverfejlesztő platformokon, játék motorokon és 3D szkennelő technológián dolgoznak. A 3D dizájn motorok körében az Epic Game Unreal Engine segíti a játékok fejlesztését. A 3D modellezés és leképezés területén a Vntana igen aktív. De vannak AR fejlesztői kitek és avatar fejlesztő vállalatok is szép számmal, mint a Pokemon fejlesztője, a Niantic vagy a Ready Player Me. Több vállalat a valóság többkamerás rögzítésével foglalkozik, hogy azokat 3D-ben meg lehessen tekinteni (Tetavi).

Virtuális világok: azok a terek, ahol a metaverzumban élnek és léteznek az emberek, ezek lehetnek központosított vagy központ nélküli világok, ahol egyes szolgáltatások ingyenesek, másokért fizetni kell (Second Life, Decentraland).

Gazdasági infrastruktúra

A kereskedéshez, a virtuális értékek tárolásához szükséges technológiát fejlesztik ezek a szereplők. A hagyományos fizetési szolgáltatók erősek (PayPal), de a kriptotőzsdék szerepe is felértékelődött. Az NFT piacterek is ide tartoznak – Open Sea, Rarible – ahogy a kriptopénztárcák is – Cryptovoxels. 
 

Vass Enikő (2022-09-01)