Otthontámogatás: a legfontosabb határidő január 20!

dr. Balás Endre Dátum Legutoljára frissítve: 2025.12.08

Olvasási idő: 7 perc


Az otthontámogatás lakáskölcsön önerejéhez vagy törlesztőrészletének megfizetéséhez nyújtott támogatás. Jogszabályi rendezése értelmében a közszférában dolgozók egyrészt lakáskölcsön felvételéhez másrészt törlesztéséhez igényelhetnek támogatást, amely a kérelem benyújtása esetén alanyi jogon jár a jogosultak részére.

A 2025. évi LXXXIII. törvény az Otthontámogatásból származó jövedelem adózása alcímmel egészítette ki a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvényt. A törvény új rendelkezése szerint kormányrendeletben meghatározott személyi kör számára 

  • lakáscélú hitel- vagy kölcsönszerződés törlesztéséhez, 
  • lakáscélú pénzügyi lízingszerződés díjának megfizetéséhez, vagy 
  • lakáscélú hitelhez szükséges önerő teljesítéséhez 

támogatás nyújtható, amely a béren kívüli juttatásra vonatkozó szabályok szerint adózik. 

A béren kívüli juttatásra vonatkozó szabályokhoz hasonlóan az Otthontámogatást terhelő közterhekkel összefüggő adómegállapítási, bevallási és megfizetési kötelezettséget a magánszemély részére támogatást igénylő szerv – vagyis amint majd látni fogjuk a munkáltató – teljesíti.

Az Otthontámogatásra jogosult személyek körét, az Otthontámogatás mértékét, juttatásának részletes feltételeit és eljárási szabályait, továbbá a folyósításra és a visszafizetésre vonatkozó előírásokat az Otthontámogatásról szóló 361/2025. (XI.25.) Korm. rendelet állapítja meg, de a Korm. rendelet felhatalmazza a munkáltatót, hogy az Otthontámogatás folyósításával kapcsolatban további részletszabályokról rendelkezzen. A rendelet alapján a közszférában dolgozók egyrészt lakáskölcsön felvételéhez másrészt törlesztéséhez igényelhetnek támogatást, amely a kérelem benyújtása esetén alanyi jogon jár a jogosultak részére. 

Ki jogosult és milyen körben?

A Korm. rendelet értelmében Otthontámogatásra – mások mellett – a törzskönyvi jogi személynél (így az önkormányzati intézménynél és az önkormányzatnál) bármilyen munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló személy, a polgármester, a képviselő-testület tagja sőt a közfoglalkoztatott is jogosult, de az egészségügyi szolgáltatóval munkavégzésre irányuló jogviszonyban álló egészségügyi dolgozó, egészségügyben dolgozó továbbá a praxisjoggal rendelkező háziorvos, házi gyermekorvos és alapellátást végző fogorvos is, aki feladatellátási szerződés alapján vagy munkavégzésre irányuló jogviszonyban nyújt ellátást. 

A munkáltatóval nem rendelkező jogosult esetében munkáltató alatt azt a személyt vagy szervezetet kell érteni, amely a támogatásra jogosító jogviszony alapján díjazást nyújt a jogosult számára. Nem jogosult viszont Otthontámogatásra a feladatait kizárólag megbízási vagy vállalkozási szerződés keretében ellátó személy.
A rendelet alapján a Kincstár a jogosultakat foglalkoztató munkáltatókról és fenntartókról nyilvántartást vezet (munkáltatói regiszter), melyben az államháztartás önkormányzati alrendszerébe tartozó jogi személy munkáltatót a Kincstár automatikusan szerepelteti. Így számukra külön regisztráció nem szükséges annak bejelentéséhez, hogy Otthontámogatást kívánnak nyújtani az általuk foglalkoztatott jogosultak számára.

Mit jelent a lakhatási cél?

A Korm. rendelet értelmező rendelkezése alapján lakhatási cél: a jogosult tulajdonában álló vagy tulajdonába kerülő, illetve épülő magyarországi lakóingatlanra hitelintézettől felvett fennálló lakáskölcsön-szerződéséhez szükséges önerő biztosítása, továbbá ilyen ingatlanra kötött, az ingatlan megszerzésére, létesítésére irányuló lakáskölcsön-szerződésében foglalt törlesztési kötelezettség teljesítése

A támogatásnak tehát két típusa van, önerő biztosítási cél és hiteltörlesztési cél. 

Hiteltörlesztési célú Otthontámogatás kizárólag hitelintézettel kötött lakáskölcsön-szerződésben előírt rendszeres törlesztőrészlet vagy lízingdíj megfizetéséhez használható fel. E tekintetben lakáskölcsön-szerződésnek kell tekinteni a lakás-előtakarékossággal kombinált hitelszerződést is, ha annak célja magyarországi lakóingatlan tulajdonjogának megszerzése. A támogatás összegének megállapítása során változó kamatperiódusú lakáskölcsön-szerződések esetén a 2025. december 31. napján fennálló kamatelőírás szerinti törlesztőrészlet összegét kell irányadónak tekinteni. Nem minősül Otthontámogatásra jogosító lakáskölcsön-szerződésnek a munkáltató által nyújtott munkáltatói kölcsön, és nem jogosult Otthontámogatásra az a foglalkoztatott, aki munkáltatói lakhatási támogatásban (lakás bérleti díjának megfizetéséhez vagy lakáscélú hitel törlesztéséhez nyújtott támogatásban) részesül. 

Az önerő célú Otthontámogatás hitelintézettől felvett fennálló lakáskölcsön-szerződéshez szükséges önerő biztosítására fordítható.

Az Otthontámogatás éves keretösszege jogosultanként legfeljebb nettó egymillió forint, illetve ennek a juttatás alapjául szolgáló jogviszonyban töltött napokkal arányos összege, ha a jogosultnak az adott munkáltatónál fennálló jogviszonya tárgyévben kezdődik vagy szűnik meg. Otthontámogatás tartós távollét esetén is jár, a részmunkaidőben foglalkoztatott pedig az Otthontámogatás munkaidővel arányos részére jogosult. Tartós távollétnek minősül, ha a foglalkoztatott 30 napot meghaladóan nem végez munkát. A próbaidőn lévő foglalkoztatott a támogatást nem veheti igénybe, azonban a próbaidő leteltét követően – ha a jogviszony továbbra is fennáll – jogosulttá válik a támogatásra oly módon, hogy a próbaidő időtartama is beszámít a jogosultsági időszakba. Az Otthontámogatás az éves keretösszeg erejéig több lakáskölcsön-szerződés törlesztéséhez is felhasználható. 

Határidők, érintett lakáskölcsönök

A munkáltató 2025. december 20-ig tájékoztatja az általa foglalkoztatott személyeket az Otthontámogatás igénylésének lehetőségével kapcsolatban. Az Otthontámogatás iránti kérelem a Kormány honlapján közzétett formanyomtatványon terjeszthető elő, de a munkáltató a formanyomtatványtól – a rendelet előírásainak megtartása mellett – eltérhet. 

A kérelem a 2026. január 1-jét megelőzően megkötött lakáskölcsön-szerződés tekintetében 2026. január 20-i határidővel nyújtható be a munkáltatóhoz. 

A határidő jogvesztő, ezt követően kérelem előterjesztésére nincs lehetőség! 

A 2026. január 1-jén vagy azt követően létrejött lakáskölcsön-szerződés esetében a kérelem a szerződés létrejöttét követően folyamatosan benyújtható, azzal, hogy a tárgyhónap vonatkozásában a tárgyhónap első napjáig történő benyújtás irányadó, az utolsó igénybejelentési határnap pedig 2026. november 1. napja. Ha a próbaidőn lévő foglalkoztatott 2026. január 20. napját követően válik jogosulttá a támogatásra, a próbaidő leteltét követően jogvesztő határidő nélkül jelezheti támogatás iránti igényét a munkáltatója felé. Az önerő célú Otthontámogatás iránti kérelem a tárgyév során folyamatosan előterjeszthető a munkáltatónál. Az Otthontámogatásra jogosult a lakáskölcsön-szerződésben bekövetkezett változásról a változás tudomására jutásától számított öt munkanapon belül köteles tájékoztatni a munkáltatóját.

(Folytatjuk)

Kapcsolódó kérdés-válaszok


Lakhatási támogatás

Az ügyvezető adni szeretne az egyik dolgozónak lakhatási támogatást. Mi történik, ha ad neki pl. 100 000 forintot? Mit kell ezután megfizetnie?

Kapcsolódó cikkek


Munkáltatói kölcsön és hitel lehetőségei

Amennyiben egy cég (kft.) felvesz Széchenyi Kártya folyószámla hitelt, és azt a kft. ügyvető magánjellegű építkezésre költi, ezt a hitelfelvételt milyen jogkövető eljárással érdemes megoldani?