Mit vizsgál a fogyasztóvédelem 2023-ban?

dr. Kiss Benedek Damarisz Dátum Legutoljára frissítve: 2023.02.16

Olvasási idő: 9 perc


Ez a tartalom 522 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Az Igazságügyi Minisztérium közzétette a 2023. évre tervezett fogyasztóvédelmi ellenőrzési programját. A Fogyasztóvédelmi Hatóság minden évben tervez éves téma vizsgálatokat, az ellenőrzési program 4. pontjában szerepel például a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások alkalmazásának ellenőrzése is.

A vonatkozó webfelületen olvasható a Fogyasztóvédelmi Hatóság 33 pontban felsorolt ellenőrzési és vizsgálati programja. Természetesen ebben az évben sem lehet tudni az ellenőrzésének idejét, de a témák nyilvánosak. Tavaly 50 pontból állt az ellenőrzési program, amihez képest az idén 33 ellenőrzési témakört tartalmaz a lista, azonban számos új és a hatóságok számára jelentős mozgásteret biztosító témavizsgálattal debütál, persze a szokásosnak, örökzöldnek mondható célellenőrzések megtartása mellett.

Ebben az évben is körültekintően vizsgálják többek között a veszélyes eszközöket, a dohánytermékeket és a webshopok működését, illetve a játékokat, univerzális akkumulátortöltőket, kozmetikai termékeket.

A gyermekgondozási cikkeket gyártók és forgalmazók is ellenőrzésekre számíthatnak. Idén minden speciális tulajdonságú élelmiszer címkéje és kommunikációja is a hatóság fókuszába kerül. A hatóságok ugyancsak szigorúan figyelik, hogy a cégek pontos tájékoztatást adnak-e a szavatosságról, jótállásról, és megtévesztik-e a vásárlóikat a greenwashing, vagy más néven zöldre festés módszerével, amivel a valós tevékenységüknél környezetbarátabbnak tüntetik fel magukat. Továbbá 2023-ban az ellenőrzések kiterjednek a gyermekeket és fiatalkorúakat védő reklámszabályok betartására is. A hatóság ugyancsak átfogóbban felügyeli a gyermek-, és sítáborokat, valamint a gyerekeknek szánt farsangi és halloween maszkokat, parókákat és jelmezeket. A szórakoztatási célú berendezések és sporteszközök, valamint az állateledeleket és állatfelszerelést forgalmazó cégek is felkerültek a vizsgálati listára. 

Új elemként láthatunk jó pár témavizsgálatot, például a gyermekek testi és lelki integritásának védelmét szolgáló előírások megtartásának, valamint a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások alkalmazásának ellenőrzését, továbbá az ideológiamentes kereskedelmi kommunikáció ellenőrzését. Ebben az évben kiemelt fókuszt kap a gyermek- és fiatalkorúakat védő reklámszabályok megtartásának ellenőrzése, és a különösen érzékeny társadalmi rétegeket célzó, megtévesztő kereskedelmi kommunikáció ellenőrzése is.

A magyar nyelv védelmét szolgáló előírások alkalmazásának ellenőrzése

Az ellenőrzési program 4. pontjában szerepel a magyar nyelv védelmét szolgáló előírások alkalmazásának ellenőrzése című tétel. A gazdasági reklámok és az üzletfeliratok, továbbá egyes közérdekű közlemények magyar nyelvű közzétételéről szóló törvény tartalmazza az idevonatkozó szabályokat, amelyek már 2008 óta hatályban vannak, azonban a Hatóság ellenőrzési programjába bekerült, így ebben az évben vizsgálat szempontjából is nagyobb figyelmet kap.

Sajtótermékben, rádióműsorban, televízióműsorban, szabadtéri reklámhordozón, gazdasági reklámban megjelenített reklám

  • Magyar nyelven kiadott sajtótermékben
  • magyar nyelvű rádió-, illetve televízióműsorban, 
  • szabadtéri reklámhordozón közzétett,
  • gazdasági reklámban a reklám szövegét, ideértve a jelmondatot (szlogent) is – a vállalkozás neve, megjelölése, illetve az árujelző kivételével magyar nyelven meg kell jeleníteni, függetlenül a közzététel módjától.

Ezek a követelmények teljesíthetők úgy is, hogy – ugyanazon reklámban – az idegen nyelvű szövegen (szövegrészen) kívül annak magyar nyelvű megfelelőjét is megjelenítik, legalább ugyanolyan jól érzékelhetően, valamint legalább ugyanolyan méretben, mint az idegen nyelvű szöveget (szövegrészt).

A fent leírt szabályokat nem kell alkalmazni a magyar nyelven kiadott sajtótermék idegen nyelvű részeiben, mellékletében vagy különkiadásában, valamint az idegen nyelvű rádió-, illetve televízióműsorban, továbbá azt közvetlenül megelőzően vagy követően közzétett reklámra.

Üzlet feliratai

Az üzlet feliratain az üzlet elnevezését – a vállalkozás neve, a vezérszó és az üzletben forgalmazott árura utaló árujelző kivételével –, valamint az üzletben, illetőleg az üzlet kirakatában a fogyasztók tájékoztatását szolgáló közleményeket magyar nyelven meg kell jeleníteni. Ez a követelmény teljesíthető úgy is, hogy ugyanazon feliraton az idegen nyelvű szövegen (szövegrészen) kívül annak magyar nyelvű megfelelőjét is megjelenítik, legalább ugyanolyan jól érzékelhetően, valamint legalább ugyanolyan méretben, mint az idegen nyelvű szöveget (szövegrészt).