Az egyszerűsített foglalkoztatás gyakorlati kérdései

Vasas János Dátum Legutoljára frissítve: 2022.07.05

Olvasási idő: 6 perc


Ez a tartalom 913 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2024-12-17 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Adóváltozások 2025

A nyári szezonra és a megváltozott szabályozásra tekintettel ismét előtérbe kerülnek az egyszerűsített foglalkoztatással összefüggő kérdések. Egyszerűsített foglalkoztatás esetén szükséges-e az Efo törvény melléklete szerinti írásos munkaszerződés alkalmazása? Szükséges-e jelenléti ív vezetése, illetve kell-e minden egyes kifizetéskor „bérjegyzéket” adni, vagy esetleg havi összesítésben is ki lehet adni?

Például ha évente ötvenszer foglalkoztatja a munkáltató a magánszemélyt egyszerűsített foglalkoztatás formájában, akkor 50 db „bérjegyzéket” kell kiadni? Szükséges-e minden foglalkoztatott napról igazolást kiadni vagy elégy csak év végén összesített igazolást kiállítani? Pontosan milyen szabályok vonatkoznak a szabadság kiszámítására, illetve kiadására? Ha kiadunk egy nap szabadságot, az ugyanúgy „munkanapnak” számít és be kell jelenteni a NAV felé?

Az egyszerűsített foglalkoztatásról a 2012. évi I. törvény (Mt.) 201-203. § valamint a 2010. évi LXXV. törvény rendelkezik.
Az Mt. 44. § szerint a munkaszerződést írásba kell foglalni. Az írásba foglalás elmulasztása miatt a munkaszerződés érvénytelenségére csak a munkavállaló – a munkába lépést követő harminc napon belül – hivatkozhat.
Az Mt. 202. § (1) értelmében a munkaszerződésre a 44. §-ban foglaltakat nem kell alkalmazni. A felek munkaszerződést törvényben meghatározott minta-munkaszerződés felhasználásával is köthetnek.

Jogszabályhely szerint, a minta munkaszerződés alkalmazása nem kötelező, de a több napos munkavégzésre ajánlatos az alkalmazása.

Nem kell alkalmazni az Mt. 134. §-ban és az Mt. 155. § (2) bekezdésében foglaltakat, ha a felek a minta-munkaszerződés alkalmazásával kötöttek egyszerűsített foglakoztatásra vagy alkalmi munkára irányuló munkaszerződést.

Amennyiben minta munkaszerződést alkalmaznak, nem kell vezetni a jelenléti ívet.

Az Mt. 155. § (2) A kifizetett munkabér elszámolásáról a tárgyhónapot követő hónap tizedik napjáig írásbeli tájékoztatást kell adni. Amennyiben minta munkaszerződést alkalmaznak, nem kell havi elszámolást adni a kifizetett munkabérről.

Az Mt. 203. § (2) értelmében a munkaviszony megszűnésekor az Mt. 80. §-ban meghatározott igazolásokat nem kell kiadni. Az adó év végén szükséges kiadni a munkaviszonyról szóló igazolásokat. Elvileg az időarányos szabadság jár az egyszerűsített foglalkoztatottnak, de ez a gyakorlatban nehezen kivitelezhető, mivel ennek részleteiről jogszabály nem rendelkezik.

Kapcsolódó iratminták


Kapcsolódó kérdés-válaszok


Napidíj egyszerűsített foglalkoztatásban

Fuvarozással foglalkozó cég egyszerűsített foglalkoztatás keretében gépkocsivezetőt alkalmaz. A vezetett óra meghaladja a napi 6 órát. Szükséges-e a munkáltatónak megtérítenie a napidíjat?

Egyszerűsített foglalkoztatás ünnepnapon

Szálláshely szolgáltatással és éttermi vendéglátással foglalkozó cég egyszerűsített foglalkoztatással munkavállalót alkalmaz december 24-26 közötti időszakra. Jár-e neki 100% bérpótlék?

Egyszerűsített foglalkoztatás igazolások

A NAV honlapján megtalálható IGAZOLAS_53_EF "igazoláshoz az egyszerűsített foglalkoztatásból származó bevételről" megnevezésű nyomtatvány kiállítása mely jogszabály alapján kötelező? A nyomtatvány tartalmi elemeit mely jogszabály szabályozza? Amennyiben az egyszerűsített munkaszerződésre rávezetésre kerül, hogy az azon szereplő összeg átvételre került, abban az esetben is szükséges-e a letölthető NAV-nyomtatvány kiállítása, vagy elég az egyszerűsített munkaszerződés, amely igazolja a megszerzett bevétel jogcímét és összegét?

Kapcsolódó videók


Munkavégzés helye: jogi bizonytalanságok - mit mond a legfrissebb szabályozás?

Bár nem teljesen új az erre vonatkozó szabályozás, még mindig vannak, akik nem tudják, miként kell feltüntetni jogszerűen az alkalmazottak munkavégzési helyét a munkaszerződésben. A Menedzser Praxis szakmai napján részletes előadást hallhattak erről és a témát érintő egyéb érdekfeszítő kérdésekről a tudásra szomjas érdeklődők.

Kapcsolódó cikkek


Egyszerűsített foglalkoztatás megszűnéskor kiadandó igazolások

2024. január 1-jétől hatályos jogszabály rendeli el a munkaviszony megszűnése, megszüntetése esetén a munkáltató álláskeresési igazolólap helyett foglalkoztatási igazolás kiadását. Ugyanez a törvény rendezi az ún. a kivétel szabály hatályon kívül helyezésével előálló új szabályokat az egyszerűsített foglalkoztatás vonatkozásában.

Az egyszerűsített foglalkoztatást érintő 2024-es változások

Az illetékes hatóságok stratégiájában kiemelt célkitűzésként minden évben megjelennek a foglalkoztatással kapcsolatos ellenőrzési feladatok. Tekintetbe véve a közelmúlt számos jogszabályi változását, érdemes áttekintenünk a legtöbb hibaforrást rejtő területeket.