Ezeket a technológiákat vásárolják 2024-ben a cégek

Vass Enikő Dátum Legutoljára frissítve: 2024.04.22

Olvasási idő: 8 perc


Növekednek 2024-ben a B2B szektorban informatikára és távközlésre költött összegek – derült ki a McKinsey felméréséből. Az B2B üzleti vásárlók a termék jellemzőit, integrálhatóságát és az első osztályú kiberbiztonság meglétét vizsgálják döntéshozatalkor. A kutatás szerint a távközlési vállalatok lehetnek az idei év vesztesei.

Idén februárban adta ki a McKinsey a rendszeresen elkészített „Global Technology and Telecommunications B2B Pulse Survey” című kutatását, melyet több mint 3000, az informatikai beruházásokért is felelős üzleti döntéshozó részvételével készítettek (11 iparágat átölelve, 15 országban). A kutatás a B2B jellegű, távközlési és technológiai beruházások és vásárlások iránytűjének számít. A 14 oldalas jelentés több területet is tárgyal, összeállításunkban az IT szektor számára legfontosabb területeket és trendeket mutatjuk be.

Milyen megoldásokat keresnek?

A kutatás egyértelműen pozitív trendet mutat, ami az IT-val kapcsolatos költéseket illeti: a vállalatok több mint a fele (53–69 százaléka) szerint a távközlési és IT-költéseik egyértelműen növekednek a 2024-es évben. Az inflációs hatással is számolva, a 2023-as évhez képest három százalékponttal többet költenek a szervezetek technológiára. Ennek ellenére a McKinsey szerint a vállalatoknak így is nehéz lépést tartaniuk az innováció ütemével. A szervezetek felismerték, hogy az agilitás és az alkalmazkodóképesség megléte kritikus, és mindezen készségeket új technológiák megvásárlásával tudják biztosítani.
Ami a megvásárlandó technológiai kategóriákat illeti,

minden területen növekedés tapasztalható, azonban az üzleti döntéshozók főként a biztonságra, a felhő technológiákra és az IoT-vel [a dolgok internete (angolul: Internet of Things)] kapcsolatos újdonságokra figyelnek oda.

Legalább 8 százalékpontos növekedés tapasztalható minden kategóriában az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A távközlés területén a gyorsan növekvő vállalatok a következő generációs megoldásokra figyelnek: az 5G technológia például sok szervezetnél a sikeres bevezetések előfeltételévé vált, ahogy a privát hálózatok területén is komoly fellendülés tapasztalható.
A nagyvállalatok az IT vásárlása területén az útmutatók: minden iparágban a nagyvállalatok kétharmada tervezi kiadásainak növelését, míg a közepes és kis cégek esetében csak a fele gondolkodik ugyanebben. A kis- és közepes méretű vállalatok jellemzően az alaptechnológiákra költenek, a nagyvállalatok a hagyományos technológiáktól elmozdulva, hajlandóak költeni a kevésbé kipróbált, következő generációs megoldásokra is.

A telko cégeknek fel kell kötniük…

Az mindenképp pozitív és örvendetes hír, hogy a vállalatok a 2023-as évhez képest még többet költenek technológiára. Azonban a kutatásban egyértelmű jeleket találtak arra vonatkozóan, hogy nem minden megoldásszállító egyformán örvendhet a bővebb esztendőnek. A telko cégek esetében egyértelmű elmozdulás mutatható ki: a vállalatok a távközlési vállalatok helyett inkább a szakosodott értékesítési partnerek, szaktudással rendelkező integrátor cégek és technológiagyártók felé fordulnak el. És az érdekes, hogy a távközlési vállalatok fő termékének számító vonalas és mobil konnektivitás technológiák esetében tapasztalható a legnagyobb mértékű hűtlenség.
A jó hír viszont, hogy ez a trend az ázsiai, amerikai piacokon sokkal erőteljesebb, mint a konzervatívabb Európában. Főként a nagyvállalatok váltanának, a kis- és közepes szervezetek sokkal hűségesebbek meglévő szolgáltatóikhoz, esetükben 35 százalékkal kevesebben választanának új szolgáltatót.
A kutatás azt is megjegyzi, hogy a tudományos módszerekkel mért váltási hajlandóság a valóságban sokkal kisebb változást okoz, hiszen minden váltás nagy erőfeszítést és komoly befektetést igényel. Például a tavalyi felmérésben a váltani óhajtók 20 százaléka elfogyott, mire már ténylegesen váltani kellett.

8,5 százalékos növekedés az IT-megolások terén

Ami pedig a tényleges piaci növekedést és értéket illeti, a McKinsey adatai szerint a távközlési és IT-megoldások piaca idén 8,5 százalékkal, vagyis 150 milliárd dollárral bővül és eléri az 1,9 trillió dolláros évi bevételt. A legnagyobb növekedést produkáló kategória pedig a felhő, üzleti alkalmazások, kommunikációs és kollaborációs megoldások területét jelenti, esetükben 10 százalékot is meghaladó növekedéssel lehet számolni. A kommunikációs és a kollaborációs megoldások relatív alacsony bázisról indulnak, így ebben az esetben a növekedés nem jelenti azt is, hogy jelentős részesedést hasítanának ki a teljes piacból.

A másik két kimagasló kategória, a felhő és üzleti alkalmazások már jelentősebb, mindkettő közel 22 százalékos részesedéssel rendelkeznek.

Mindkét szegmens gyorsan közelíti a legnagyobb bevételt generáló kategóriát – végfelhasználói eszközök és szolgáltatások –, mely a maga 600 milliárd dolláros értékével a teljes bevétel 26 százalékát adja. Azonban ez az érett szegmens már csupán 3-4 százalékos növekedést produkál 2024-ben.

A konnektivitás kategória is növekszik, de csupán egyszámjegyű bővülést mutat fel, a kivételt a fix vonalas konnektivitás jelenti, ahol szinte nem is lesz növekedés. Földrajzi szempontból a legnagyobb bővülést az Ázsia-Csendes óceán térség mutat, mely lassan volumenben utoléri az amerikai kontinenst. Európában lesz legalacsonyabb a növekedés.
Amint már említettük, a telkó szolgáltatók kisebb mértékben örvendhetnek a pozitív kilátásoknak: a 8,5 százalékos átlagos bővülés esetükben 4-7 százalékos növekedést jelent csupán. Ezzel ellentétben a felhő szolgáltatók, az értékesítő csatornák és technológiai gyártók akár 13 százalékos bővülést is tapasztalhatnak. És közülük is a felhő szolgáltatókat emeli ki a kutatás, meglátásuk szerint a piaci növekedés fele náluk landol, annak ellenére, hogy a teljes piac egynegyedét vagy egyharmadát mondhatják a magukénak.

Kiberbiztonság – a legégetőbb szükséglet

A kutatás azt is megkérdezte az üzleti döntéshozóktól, hogy az elkövetkező években melyik telkó vagy tech megoldásra lesz a legégetőbben szükségük. A válasz egyértelműen a kiberbiztonság felé mutat, a válaszadók 18 százaléka ezt jelölte meg – a tavalyi kutatáshoz képest ez 50 százalékos növekedést jelent. Hasonló mértékben előzte meg a kiberbiztonság a második és harmadik helyezett e-kereskedelem és következő generációs konnektivitás területeket, ezeket a válaszadók 12 százaléka jelölte meg égetően fontosnak.
Ha azt vesszük figyelembe, hogy a vállalatok egyre növekvő mennyiségű adatot birtokolnak, miközben egyre több szabályozói elvárásnak kell megfelelniük bizonytalan geopolitikai helyzetben, akkor nem is csoda, hogy a kiberbiztonság fontossága tovább növekszik.

Ennek megfelelően, ha egy rendszerintegrátor, megoldásszállító a jövőben is releváns kíván maradni, szakterületétől függetlenül a kiberbiztonságban is kell terjeszkednie.

Míg korábban a kiberbizonsági szakértelem a nice-to-have kategória volt, most már egyre egyértelműbb, hogy a biztonsági technológiai szakértelem elvártnak, alapnak számít.
Földrajzi megosztás szempontjából a kiberbiztonság top szükségletnek számít az amerikai és európai kontinensen, ahol a szigorú szabályozói elvárások, adatvédelmi törvények ezt értelemszerűen kikényszerítik. Elég, ha a magyar piacot is felbolygató NIS 2-es szabályozásra gondolunk, mely a GDPR-hoz hasonló hatást kiváltva arra kényszerít rengeteg iparágban tevékenykedő vállalatot, hogy alapjaiból átvizsgálja és átgondolja kiberbiztonsági berendezkedését.
Ettől eltérően az afrikai szervezetek a rugalmas és a digitális munkahely felépítéséhez szükséges technológiákat, illetve a napi működést javító megoldásokat jelölték égetően fontosnak. Az ázsiai, a Csendes óceán térségében működő vállalatok esetében pedig a második legégetőbb technológia a többi földrajzi területtől markánsan eltérően a felhő volt – ha az európai piac már nem jelent megfelelő kihívást, itt érdemes terjeszkedni.

(Cikkünket teljes terjedelmében a KKV Logisztikai Tanácsadó májusi számában olvashatják)