Reprezentáció és üzleti ajándék szocho mentessége

Horváth-Farkas Zsuzsa Dátum Legutoljára frissítve: 2021.06.30

Olvasási idő: 4 óra


Ez a tartalom 1925 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2025-10-25 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Milyen változásokra számíthatunk 2026-ban az adózás területén?
Ezt a cikket frissítettük a legújabb információkkal! Olvassa el itt!

A koronavírus-világjárványt követő gazdaság újraindítását elősegítő adózási intézkedésekről szóló új kormányrendelet számos könnyítést tesz lehetővé a nehéz helyzetbe került vállalkozások számára. A jogszabály által érintett új lehetőségek (fizetési halasztás, részletfizetés) egy részére talán számítani lehetett, meglepetésként hatott viszont a reprezentáció és az üzleti ajándék szociális hozzájárulási adó mentességének bevezetése.

A kormányrendelet fizetési halasztás és részletfizetés (fizetési könnyítés) lehetővé tételét tartalmazó új szabályára korábbi cikkünkben már utaltunk, ahogy a szocho csökkentés részleteit is elemeztük. 
A reprezentáció és az üzleti ajándék szociális hozzájárulási adó mentességének bevezetése ugyancsak új elemként jelentkezik. 

A tárgyalt rendelet [318/2021. Korm. rendelet (VI. 9.)] értelmében a szociális hozzájárulási adóról szóló 2018. évi LII. törvény (a továbbiakban: Szocho tv.) 1.  § (4) bekezdés b) pontjától eltérően nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni az Szja tv. 70.  § (4) és (5) bekezdése szerinti reprezentáció és üzleti ajándék juttatása után.

Ez a rendelkezés a 318/2021. (VI. 9.) Korm. rendelet kihirdetését követő nap, azaz 2021. június 10. és 2021. december 31. közötti időszakban történt juttatásokra vonatkozik. 

A reprezentáció és az üzleti ajándék béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatás, így a kifizetőt terhelő személyi jövedelemadó, illetve szociális hozzájárulási adó alapja a juttatás 1,18-szorosa. 

Az új rendelkezés értelmében a 2021. június 9-ig történt juttatások esetében tehát a juttatás 1,18-szoros értéke után a foglalkoztatónak mind a 15 százalékos szja-t, mind a 15,5 százalékos szochót meg kell fizetnie, 2021. június 10-től viszont a juttatást már csak az szja terheli.

A reprezentáció és üzleti ajándék köre

Az Szja tv. 3. § 26. pontja értelmében reprezentáció: a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás (étel, ital) és a rendezvényhez, eseményhez kapcsolódó szolgáltatás (utazás, szállás, szabadidőprogram stb.) azzal, hogy az előzőek nem minősülnek reprezentációnak, ha a juttatásra vonatkozó dokumentumok és körülmények (szervezés, reklám, hirdetés, útvonal, úti cél, tartózkodási hely és idő, a tényleges szakmai, illetve hitéleti program és a szabadidőprogram aránya stb.) valós tartalma alapján a rendeltetésszerű joggyakorlás sérelme akár közvetve is megállapítható.  
Olyan szakmai, üzleti célból szervezett rendezvények sorolhatóak ide, mint például egy üzleti tárgyalás, egy közgyűlés, de szintén reprezentációnak számít a céget szakmailag érintő kiállítás, konferencia, vagy egy továbbképzés. Egyházi és állami ünnepek alkalmával is elszámolhatók reprezentációs költségek, például karácsonykor, húsvétkor, illetve Magyarország egyetlen hivatalos állami ünnepén augusztus 20-án is.
Az Szja tv. 3. § 27. pontja szerint üzleti ajándék: a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében adott ajándék (ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás, valamint a kizárólag erre szóló utalvány).  

Üzleti ajándék címén nem adható 

  • értékpapír,
  • értékpapírra vonatkozó jog,
  • bármire korlátozás nélkül felhasználható utalvány,
  • készpénz-helyettesítő fizetési eszköz,
  • természetes vagy tenyésztett gyöngy,
  • drágakő,
  • féldrágakő,
  • nemesfém,
  • nemesfémmel plattírozott fém és ezekből készült áru, valamint
  • ékszerutánzat, érme, 
    ha a körülmények alapján megállapítható, hogy a juttatás nem felel meg a rendeltetésszerű joggyakorlás követelményének.

(Cikkünket teljes terjedelmében az Adó- és Járulékmegtakarítási Tanácsadó júliusi számában olvashatják)

 

A szociális hozzájárulási adó változásai a reprezentáció és az üzleti ajándék körében

Az üzleti élet egyik velejárója a reprezentációs kiadások megjelenése. A reprezentáció sokféle formát ölthet, azonban ezen adójogi kategória megjelenése munkavégzéshez kötődik. A céges bulik esetében az étel-ital fogyasztásra nem a reprezentációs kiadások elszámolási szabályait kell alkalmazni, viszont Az egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás reprezentációnak minősül.

Az Szja tv. 3. §. 26. pontja értelmében reprezentációnak minősül a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás (étel, ital) és a rendezvényhez, eseményhez kapcsolódó szolgáltatás (utazás, szállás, szabadidőprogram stb.). Az előzőek akkor nem minősülnek reprezentációnak, ha a juttatásra vonatkozó dokumentumok és körülmények valós tartalma alapján a rendeltetésszerű joggyakorlás sérelme akár közvetve is megállapítható.
A reprezentáció fogalma nem keverendő össze az azonos feltételek mellett nyújtott olyan juttatásokkal, ahol a juttatás értéke egy főre vetítve nem határozható meg. Utóbbira ugyanis nincs szocho mentesség.

Az Szja tv. 70. § (5) bekezdése értelmében a reprezentáció egyes meghatározott juttatásnak minősül. A juttatás értékének 1,18-szorosa után a juttatónak személyi jövedelemadót kell fizetni. 

Az Szja tv. 3. § 27. pontja értelmében üzleti ajándéknak minősül a juttató tevékenységével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai vagy hitéleti kapcsolatok keretében adott ajándék (ingyenesen vagy kedvezményesen adott termék, nyújtott szolgáltatás, valamint a kizárólag erre szóló utalvány). Az Szja tv. 70. § (5) bekezdése értelmében a reprezentáció egyes meghatározott juttatásnak minősül. Az üzleti ajándék értékének 1,18-szorosa után a juttatónak személyi jövedelemadót kell fizetni.

A Szocho tv. 1. § (4) bekezdése értelmében 15,5 százalék szocho fizetési kötelezettség áll fenn a béren kívüli juttatásnak nem minősülő egyes meghatározott juttatások adóalapja után. Ez azt jelenti, hogy a juttatás értékének 1,18 szorosa után kell megfizetni a szociális hozzájárulási adót.

A 2021. június 9-én kihirdetett módosító kormányrendelet értelmében a Szocho tv. 1. § (4) bekezdés b) pontjától eltérően nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (a továbbiakban: Szja tv.) 70. § (4) és (5) bekezdései szerinti reprezentáció és üzleti ajándék juttatása után, ha a juttatás e rendelet hatálybalépésének napja és a 2021. december 31. közötti időszakban történik.

Figyelni kell tehát arra, hogy az üzleti ajándék mikor kerül átadásra, illetve arra is, hogy a reprezentáció elszámolására milyen időpontban kerül sor. A kormányrendelet hatályba lépésének időpontja a kihirdetést követő nap, vagyis 2021. június 10. Ez azt jelenti, hogy a 2021. június 10. és 2021. december 31-e között nyújtott reprezentációs kiadások és üzleti ajándékok után nincs szocho fizetési kötelezettség.
 

Kapcsolódó kérdés-válaszok


Partnereknek vásárolt üzleti ajándékok

Az érintett cég üzleti partnereit szeretné megajándékozni, egy üveg borral, céges logóval ellátott termékekkel, desszerttel. Hogyan alakul ezeknek az ajándékoknak az adózása?

Nyugdíjas osztaléka és szocho alap

Amennyiben egy nyugdíjas a saját cégében dolgozik, bért vesz ki minden hónapban, az beleszámít az osztalék fizetésnél a szochó alapba?

Kapcsolódó cikkek


A szociális hozzájárulási adó felső határa

A vonatkozó szabályozás, de leginkább az azt alkalmazó gyakorlat több oldalról is azt mutatja, hogy a bérszámfejtés és a járulékszámítás körében nem egyértelmű a szociális hozzájárulási adó felső határának alkalmazása. Összefoglalónk a kérdéses problémákat kívánja tisztázni.