A táppénz iránti kérelmek elbírálásának rendje
Olvasási idő:
A koronavírus terjedése miatt elrendelt veszélyhelyzet miatt mind a kifizetőhelyeken, mind a kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatóknál módosult a táppénz iránti kérelmek elbírálásának szabálya.
A Kormány által 2020. március 11-én kihirdetett veszélyhelyzet miatt szükségessé vált a keresőképtelenségi igazolások kiállításának, és a táppénz iránti kérelmek elbírálásának rendjét módosítani. Az Emberi Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkára és a Magyar Államkincstár tájékoztatóban tette közzé a veszélyhelyzet időtartama alatt követendő eljárási szabályokat.
1. KERESŐKÉPTELENSÉGI IGAZOLÁSOK KIÁLLÍTÁSA
A veszélyhelyzet fennállása alatt a keresőképtelenségi igazolások 2 hétnél hosszabb időszakokat is tartalmazhatnak a biztosított keresőképtelensége vonatkozásában, vagyis a keresőképtelenségi igazolásokat nem kell kéthetenként kiállítani.
Ahhoz azonban, hogy a biztosított táppénz iránti kérelme elbírálásra kerüljön, és pénzbeli ellátást, táppénzt kapjon, a keresőképtelenségi igazolást legalább havonta egy alkalommal ki kell adni.
2. TÁPPÉNZ MEGÁLLAPÍTÁS
Táppénz megállapítására a veszélyhelyzet fennállása alatt is csak a 102/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet rendelkezései szerint kiállított orvosi igazolás, kórházi (klinikai) ápolásról, illetve a szülő fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézményben történő, gyermeke melletti tartózkodásáról szóló igazolás alapján kerülhet sor. Nincs lehetőség a táppénz megállapítására, ha a biztosított nyilatkozatot tesz arra vonatkozóan, hogy keresőképtelen állományban van, azonban az erről szóló orvosi igazolást nem csatolja. Az orvosi igazolások foglalkoztatóhoz történő benyújtásával, illetve azok befogadásával összefüggésben azonban indokolt a körülményekre tekintettel rugalmasan eljárni.
Társadalombiztosítási kifizetőhelyek által követendő eljárás
Az orvos által kiállított keresőképtelenségi igazolásokat a biztosítottak lehetőleg ne személyesen adják le a foglalkoztatónak, hanem postai vagy elektronikus úton (e-mailben) juttassák azt el hozzá. Az elektronikus út igénybevétele esetén a keresőképtelenségi igazolást be kell szkennelni (vagy le kell fényképezni), és
– vagy elektronikus aláírással kell ellátni [ami lehet Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) is],
– vagy a biztosítottnak nyilatkoznia kell arról, hogy a keresőképtelenségi igazolás az eredetivel mindenben megegyezik.
Az így benyújtott keresőképtelenségi igazolásokat a foglalkoztatónak is lehetőleg elektronikus vagy postai úton kell továbbítania – 5 napon belül – a kifizetőhelyhez.
A táppénz iránti kérelem elbírálása során a kifizetőhelynek figyelemmel kell lennie arra, hogy a veszélyhelyzet fennállása alatt az orvosok nem kötelesek kéthetenként kiállítani a keresőképtelenségi igazolásokat. Vagyis ezen igazolások 2 hétnél hosszabb időszakokat is tartalmazhatnak a biztosított keresőképtelensége vonatkozásában. Erre hivatkozva a táppénz iránti kérelmet elutasítani nem lehet, és a keresőképtelenségi igazolást sem lehet az orvosnak visszaküldeni javítás/módosítás/új igazolás kiállítását kérve. Jogosultság esetén a keresőképtelenségi igazoláson megjelölt időszakra kell a táppénzt megállapítani.
A veszélyhelyzet megszűnését követően a biztosított köteles a veszélyhelyzet alatt a foglalkoztatóhoz elektronikus úton eljuttatott keresőképtelenségi igazolásainak az eredeti, papír alapú példányát is benyújtani.
Társadalombiztosítási kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatók által követendő eljárás
A biztosítottaknak a keresőképtelenségről szóló orvosi igazolásokat a foglalkoztatójukhoz kell benyújtani, lehetőleg – az előzőekben foglaltaknak megfelelően – elektronikusan vagy postai úton.
A kifizetőhellyel nem rendelkező foglalkoztatók a táppénz iránti kérelmeket – az eddigieknek megfelelően – kizárólagosan elektronikus úton továbbíthatják az egészségbiztosítóhoz.
A foglalkoztató (illetve könyvelője) köteles a táppénz iránti kérelmet az egészségbiztosítóhoz továbbítani akkor is, ha a biztosított elektronikus úton küldte meg részére a keresőképtelenségi igazolást. Ebben az esetben azonban a veszélyhelyzet megszűnését követően a biztosított köteles a foglalkoztatójának leadni az eredeti orvosi igazolásait.
(Forrás: A Magyar Államkincstár Központ által 2020. március 17. napján kiadott tájékoztató)