Ez a tartalom 39 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
Az új rendszerű szálláshely minősítés keretében eddigi, csak a szállodákra és a panziókra vonatkozó és önkéntes igénylésen alapuló védjegyrendszert kötelező érvényű, a kereskedelmi- és a magánszálláshelyekre, egyéb szálláshelyekre egyaránt kiterjedő, országosan egységes nemzeti szálláshely-minősítő rendszer váltja fel.
A minősítés eljárásrendje határozza meg a szálláshelytípusok minősítésének menetét, lépéseit. Az eljárásrend az alábbi esetekre szabályozza a minősítés folyamatát:
Már minden szálláshelytípusra elkészült az eljárásrend, ezeket a vonatkozó webfelületen a Szálláshelytípusok menüpontban a szálláshelytípus kiválasztásával lehet elérni.
A szállodák és panziók minősítésének legfőbb közös feladatai:
Az esetleges panaszok ügyintézését is meghatározza az eljárásrend. Ez alapján az a minősített szálláshely, amelyre nézve a szálláshely-minősítési eljárás jog vagy érdeksérelemmel jár, az eljárással kapcsolatban postai úton írásban, panasszal fordulhat a szálláshely-minősítő szervezet vezetőjéhez a szálláshely-minősítő szervezet székhelyére (1011 Budapest, Szilágyi Dezső tér 1.)
A szálláshely-minősítő szervezet tevékenysége ellen benyújtott panaszt a szálláshely-minősítő szervezet vezetője közigazgatási hatósági eljárásban bírálja el. A panaszt a szálláshely-minősítési eljárás lezárásától, azaz a hivatalos értesítés kézhezvételétől számított nyolc napon belül lehet előterjeszteni.
A szálláshely-minősítő szervezet a minősítéssel rendelkező szálláshelyet jogosult előzetes tájékoztatás nélkül, eseti jelleggel ellenőrizni, melynek célja az arról való meggyőződés, hogy a szálláshely a minősítés érvényességi ideje alatt folyamatosan megfelel a megítélt kategória követelményeinek. Az eseti helyszíni ellenőrzés folyamata megegyezik az új szálláshely helyszíni ellenőrzésre leírtakkal az előzetes értesítésre vonatkozó rendelkezés kivételével.
Amennyiben a szálloda vagy panzió rendelkezik érvényes minősítéssel, úgy a fentiekben meghatározott időpontig azt igazolnia kell a szálláshely-minősítő szervezet felé. A szállodák és panziók esetében a már megszerzett minősítések lejáratukig érvényesek.
A minősítések felülvizsgálatára szálláshelytípustól függetlenül 3 évenként kerül sor.
A minősítést minden szálláshelytípus egységesen 3 évre kapja meg, amely a minősítési döntés napjától kezdődik.
Mindig fontos kérdés a szálláshely-szolgáltatok számára az eljárás díja. A minősítési eljárás lefolytatására és a minősítés használatára főszabály szerint díjfizetés ellenében kerül sor. Az eljárási díj a helyszíni audit, az esetleges pótellenőrzés, a minősítési rendszer működtetésének költségeit, valamint az elért minőségi fokozatot tanúsító tábla előállításának költségét fedezi. A Kormány rendelete alapján a díj mértékéről miniszteri rendelet fog rendelkezni. A díj mértéke a jelenleg is érvényben lévő gyakorlat figyelembevételével kerül majd kialakításra, a szálláshely típusától, méretétől, kategóriájától függően differenciáltan. A díjak 3 évre vonatkoznak.
Fontos tudnivaló, hogy az első kötelező minősítés díját a magyar állam minden szálláshely esetében átvállalja 2025. január elsejéig.