Rendezetlen munkaügyi kapcsolatok - zsebre megy
Olvasási idő: 6 perc
Az államháztartási törvény értelmében költségvetési támogatás csak annak nyújtható, aki megfelel – többek között – a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményeinek. A megfelelés feltételei a közelmúltban szigorodtak, egyetlen hiba pedig évekre megfoszthat a támogatás lehetőségétől. Emellett az adatok nyilvánosak, azaz azonnal visszakereshető, hogy egy adott cég vagy szervezet eleget tett-e a követelményeknek.
A rendezett munkaügyi kapcsolatok új követelménye
A rendezett munkaügyi kapcsolatoknak való megfelelés feltételrendszerét 2021. március 11. napjától – az Áht. felhatalmazása alapján – a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság tevékenységéről szóló 115/2021. (III. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) szabályozza.
A Rendelet 20. § (1) bekezdése értelmében az Áht. alkalmazása szempontjából nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének az, akit
a) az állami adóhatóság vagy a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság az adózás rendjéről szóló törvényben vagy az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló törvényben meghatározott, a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével összefüggő bejelentési kötelezettség elmulasztása,
b) a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság
ba) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésével kapcsolatos életkori feltételekre, a gyermekmunka tilalmára vonatkozó rendelkezések megsértése,
bb) a foglalkoztatási jogviszonyt szabályozó jogszabályban a munka díjazására vonatkozó rendelkezések megsértése,
bc) a munkaerő-kölcsönzési tevékenység nyilvántartásba vételével kapcsolatos szabályainak megsértése vagy
c) az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló törvény alapján az egyenlő bánásmód követelményének megsértése
miatt a költségvetési támogatás igénylésének időpontját megelőző két éven belül végleges – közigazgatási per esetén a bíróság jogerős ítéletével elbírált – végrehajtható, nyilvánosságra hozott közigazgatási határozatban bírsággal sújtott.
Nem felel meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének az sem, akit harmadik országbeli állampolgár munkavállalási engedély vagy a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény szerinti keresőtevékenység folytatása céljából összevont engedélyezési eljárás keretében kiadott összevont engedély nélkül történő foglalkoztatása miatt a hatóság a költségvetési támogatás igénylésének időpontját megelőző két éven belül végleges – közigazgatási per esetén a bíróság jogerős ítéletével elbírált – és végrehajtható, nyilvánosságra hozott közigazgatási határozatban bírsággal sújtott.
Az új munkaügyi ellenőrzés szankciói
A foglalkoztatás-felügyelet és a munkaügyi ellenőrzés rendszerét új alapokra helyező törvény 2021. március 1-jétől már hatályba lépett, majd március 10-én megjelent a régóta várt részletszabályokat tartalmazó rendelet is. A hatósági ellenőrzés által alkalmazható szankciókat összesen két törvény és az új rendelet tartalmazza, így talán segíthet, ha összefoglalva is áttekintjük a lehetséges jogkövetkezményeket.
Hatósági nyilvántartások közzététele
A Rendelet általánosan meghatározza azoknak a nyilvántartásoknak (igazolásoknak) a körét, amelyek alapján ellenőrizhető a rendezett munkaügyi kapcsolatoknak történő megfelelés.
Ezek elsősorban az állami adóhatóság valamint a foglalkoztatás-felügyleti hatóság által vezetett és nyilvánosságra hozott nyilvántartások.
A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság a Rendelet hatályba lépését követően tartott ellenőrzés alapján indult ügyekben a fenti szabálytalanságok miatt munkaügyi bírságot kiszabó határozatainak adatait már első esetben történt elkövetés esetén nyilvánosságra hozza a hatósági nyilvántartásában a megfelelő kormányzati oldalon.
Korábban ismételt mulasztás feltárására és szankcionálására is szükség volt ahhoz, hogy valaki bekerüljön a nyilvántartásba, ami azt jelenti, hogy a rendszer lényegesen szigorúbbá vált.
Azoknak a listáját, akik nem felelnek meg a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményrendszerének a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) is havi rendszerességgel nyilvánosságra hozza a honlapján.
A NAV adatbázisában ezzel kapcsolatba jelenleg a következő listákat találhatjuk meg:
- a be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató adózók listája,
- a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének nem megfelelő adózók listája az új, 2021. március 10. utáni szabályozás szerint, valamint
- a 2021. március 10-ig hatályban lévő rendelkezéseknek megfelelő, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet szerint a rendezett munkaügyi kapcsolatok követelményének nem megfelelő adózók listája. Ez a közzétételi lista a 2021. március 10-ei állapotot tükrözi, és mindaddig nyilvános, amíg azon olyan adózók is szerepelnek, amelyeknek az adatait a NAV a 2021. március 10-ei jogszabályi rendelkezések alapján tette közzé, és a kétéves közzétételi időtartam még nem telt el.
Törlés a nyilvántartásból
Kizárólag az általános hatáskörű foglalkoztatás-felügyeleti hatóság hatáskörébe tartozó döntések esetén – NAV határozatban közölt bírság, vagy bírósági döntés esetén esetén nem – a foglalkoztató a közzétételi kétéves határidő letelte előtt kérheti a jogsértést megállapító döntéssel kapcsolatban nyilvánosságra hozott adatai törlését az alábbi feltételek teljesítése esetén:
- kérelmet nyújt be a foglalkoztatás-felügyeleti hatósághoz, amelyben egy naptári évben egyszer egy vagy több döntéssel kapcsolatban közzétett adat törlését kezdeményezheti,
- befizeti a jogszabály szerinti összeget, amely a törlési kérelemmel érintett bírságösszeg háromszorosa, de legalább a jogszabálysértéssel érintett foglalkoztatottak száma és a minimálbér szorzatának a háromszorosa [a minimálbér összege mindig a kérelem benyújtásának napján hatályos kötelező legkisebb munkabér havi összege]
- a közzétett döntésben foglaltakat önként és teljes körűen végrehajtotta és a munkaügyi bírságot megfizette.
A törlés tehát megehetősen sokba kerül, hiszen pl. egy fő alkalmi munkavállaló bejelentés nélküli foglalkoztatása esetén 2021. augusztus hónapban minimum 502 200 forintot kell fizetni a döntésben foglalt bírságon felül.
A törlésre vonatkozó kérelem benyújtható a kormányrendelet hatályba lépését megelőzően megtartott munkaügyi ellenőrzések alapján közzétett munkaügyi bírsághatározatok adataival kapcsolatban is.
A közzétételi időtartam előtti törlés kérelmezési lehetősége nem vonatkozik a harmadik országbeli állampolgár engedély nélküli foglalkoztatása miatti bírsághatározattal, illetve a korábbiak szerinti befizetésre kötelezéssel kapcsolatban közzétett adatokra.
A befizetést az Innovációs és Technológiai Minisztérium alábbi bankszámlaszámára kell teljesíteni:
Számla neve: Munkaügyi bírsággal sújtott foglalkoztatók közzétételének törlése - befizetési számla
Számla száma: 10032000-00362708-00000000
Az átutalás Közlemény rovatában a foglalkoztató adószámát fel kell tüntetni.
Hangsúlyozzuk, hogy a kiszabott munkaügyi bírság összegét a bírsághatározatban megjelölt, a fentitől eltérő bankszámlaszámra szükséges átutalni.
A kérelem benyújtása elektronikus úton az ÁNYK-n keresztül történhet az OMMF_0303 számú nyomtatvány kitöltésével, az alábbi linken.
A kérelemhez minden esetben csatolni kell az átutalást igazoló befizetési bizonylatot vagy annak másolatát (nem szerkeszthető formátumban).
A törlést elrendelő határozat meghozatala előtt a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzi, hogy az érintett munkáltató a kötelezettségeinek eleget tett-e, így többek között megvizsgálja, hogy
- a kiszabott munkaügyi bírság összege hiánytalanul megfizetésre került-e,
- a munkáltató a bírsághatározatban rögzített egyéb kötelezettségeinek (pl. munkavállalók bejelentése a határozatban megjelölt időszakra, elmaradt munkabér megfizetése stb.) eleget tett-e,
- a munkáltató a bírságon felül a Rendelet 22. §-a szerint meghatározott befizetést hiánytalanul teljesítette-e,
- a kérelem teljesítésének egyéb jogszabályi feltételei (a törlést a jogszabályban meghatározott szabálytalanságok kapcsán kérik, a munkáltató tárgyévben még nem nyújtott be törlési kérelmet stb.) fennállnak-e.
Tanulságok
A leírtakból is jól látszik, hogy a rendezett munkaügyi kapcsolatokra vonatkozó előírásokra érdemes fokozottan figyelni, hiszen a későbbiekben nagyon sokba kerülhet egy hiba, függetlenül attól, hogy az véletlenül vagy akarattal következett e be.
Erre tekintettel érdemes időt, energiát szánni a cégen belüli munkaügyi átvilágításra, mert némi odafigyeléssel megelőzhető a bírság, megspórolható a törlési díj, illetve elkerülhető a törléssel kapcsolatos procedúra.