Ez a tartalom 155 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.
A jogalkotók szerint a fogyasztók részére megfelelő tájékoztatást kell nyújtani a keresés során kialakult rangsor kialakításának körülményeiről. A pártatlanság azonban nem igazán teljesül például akkor, ha a keresési eredmények között fizetett reklámot is szerepeltetnek, vagy módosításra kerül a termékek rangsorolása az érintett harmadik fél kereskedőktől kapott közvetlen vagy közvetett fizetésre tekintettel. A májusi jogszabályváltozások árcsökkentésre vonatkozó kérdései után ezúttal az online kereskedelem fogyasztóvédelmi szempontból fontos szempontjait vizsgáljuk.
Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az online közvetítő szolgáltatások üzleti felhasználói tekintetében alkalmazandó tisztességes és átlátható feltételek előmozdításáról szóló (EU) 2019/1150 európai parlamenti és tanácsi rendelet már korábban a platformok és a vállalkozások (azaz nem fogyasztók) közötti kapcsolatok vonatkozásában szabályokat állapított meg annak biztosítására, hogy az online közvetítő szolgáltatások üzleti felhasználói és az online keresőprogramok tekintetében a kereskedelmiweboldal-használók számára megfelelő átláthatóság, méltányosság és hatékony jogorvoslati lehetőség álljon rendelkezésre. A platformok és a vállalkozások közötti kapcsolatokról szóló rendelet átláthatósági követelményei kiterjednek a találatok rangsorolására is. Az Európai Bizottság 2020-ban a rangsorolás átláthatóságára vonatkozó iránymutatást tett közzé, hogy megkönnyítse az online közvetítő szolgáltatók és az online keresőprogram-szolgáltatók számára a követelményeknek való megfelelést.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 2022. május 28-tól hatályos, a törvény 7. §-ában elhelyezett új rendelkezése szerint
„amikor a fogyasztók lehetőséget kapnak arra, hogy különböző vállalkozások vagy fogyasztók által kínált termékek esetében kulcsszó, kifejezés vagy más lekérdezés alapján végezzenek keresést, függetlenül attól, hogy az ügyletet végül hol kötik meg, jelentősnek minősülnek a keresés eredményeit bemutató oldalról közvetlenül és könnyen elérhető online felület egy külön részén rendelkezésre bocsátott, azokra a fő paraméterekre vonatkozó általános információk, amelyek meghatározzák a fogyasztónak a keresés eredményeként megjelenített termékek rangsorát, valamint jelentősnek minősül e paraméterek más paraméterekkel szembeni relatív fontossága. Ez a bekezdés nem vonatkozik az (EU) 2019/1150 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikkének 6. pontjában meghatározott onlinekeresőprogram-szolgáltatókra.”
A törvény módosításának hátterében uniós szabályozás áll, az egyes uniós irányelveknek az uniós fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb végrehajtása és korszerűsítése tekintetében történő módosításáról szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2161 európai parlamenti és tanácsi irányelv. A hazai szabályozás értelmezéséhez segítséget nyújt az irányelv, illetve az Európai Bizottság 2021 decemberének végén megjelent közleménye, az „Iránymutatás a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól szóló 2005/29/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv értelmezéséhez és alkalmazásához.”
Az (EU) 2019/2161 irányelvből és az Európai Bizottság közleményéből megállapíthatóan az Fttv. fenti rendelkezése
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvénynek az automatikusan tisztességtelennek minősülő kereskedelmi gyakorlatokat tartalmazó ún. feketelistája is kiegészült, méghozzá azzal, hogy
tisztességtelen „a keresési eredmények megadása a fogyasztó online keresési lekérdezése alapján, anélkül, hogy egyértelműen felfednék a fizetett hirdetéseket vagy a kifejezetten a termékeknek a keresési eredmények közötti magasabb rangsorolását célzó fizetést.”
Az (EU) 2019/2161 irányelv és az Európai Bizottság közleménye alapján kiemelendő, hogy a rendelkezés
A közlemény ismerteti, hogy az Európai Bizottság és az uniós fogyasztóvédelmi együttműködési hálózatban részt vevő nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok korábban a Booking.com és az Expedia platformmal kapcsolatos együttes fellépések keretében foglalkoztak a keresési eredményeken belüli hirdetések és fizetett rangsorolás tényének közzétételével. E fellépések eredményeként ezek a platformok
A 2022. május 28-tól hatályba lépett új előírásokkal kapcsolatban a Gazdasági Versenyhivatal is közzétette tájékoztatóját, amely a hatóság honlapján érhető el.
A Gazdasági Versenyhivatal tájékoztatója a következőkben foglalja össze a rangsorolásra vonatkozó előírások lényegét: online keresések során a fogyasztóknak tudniuk kell arról, hogy az organikus találatok sorrendjét fizetett reklám vagy fizetett rangsorolás módosította. A fogyasztók számára ezért egyértelműen fel kell tüntetni, ha a kereséséi eredmények rangsorolása során valamely találat hirdetés, esetleg kifejezetten a terméknek a keresési eredmények közötti magasabb rangsorolását célzó fizetés miatt került előkelőbb helyre.
Az árfeltüntetés szabályi különös jelentőséggel merülnek fel a távollévők közötti (például: online) szerződések esetében. Számos szabály vonatkozik emellett az észszerűen megállapítható ár követelményére és az ún. „csepegtető ár” veszélyére.