Ismét élesítik a nemzeti tengelysúlymérő rendszert

Slabéczi Ivett Dátum Legutoljára frissítve: 2024.11.18

Olvasási idő: 7 perc


Néhány héten belül ismét élesíteni fogják a nemzeti tengelysúlymérő rendszer objektív bírságolási modulját. A rendszer működését korábban felfüggesztették. A mérés befolyásolását a jövőben jogsértésként fogja detektálni a rendszer, és az ezért kiszabható 300 ezer forintos bírságot objektív alapon fogják az üzembentartónak kiküldeni.

Az Építési és Közlekedési Minisztérim (ÉKM) tájékoztatása szerint az elmúlt hónapokban a mérőpontok felülvizsgálata, illetőleg heteken át tartó tesztüzeme megtörtént, amely során mobil hídmérlegekkel is ellenőrzésre kerültek az egyes TSM-mérőpontok által számított súlyadatok.

A nemzeti tengelysúlymérő rendszer célja

A TSM-rendszer célja a túlsúlyos járművek kiszűrése és szankcionálása, amelyek jelentős mértékben hozzájárulnak az utak állapotromlásához és a közlekedésbiztonság romlásához. A rendszer a járművek súlyát menet közben méri és azonnali értesítést küld a közúti ellenőrzést végző egységeknek, ha túlsúlyt észlel. A hatóság törekszik az ellenőrzési hálózat teljes, országos lefedettségére, hogy a túlsúlyos járműveket objektív alapon, vagy megállítás útján tudják kiszűrni. Ez utóbbi főként a külföldi honosságú járművek hatékony szankcionálása miatt létfontosságú.

Szakmai egyeztetések az objektív bírságolási modul élesítését megelőzően

Az Építési és Közlekedési Minisztérium által összehívott egyeztetésen az érdekképviseletek felvetettek egy tesztidőszakra irányuló kérést, mint a 2018. évi indulás előtt, amikor a fuvarozók csak figyelmeztető határozatokat kaptak. Ezen elképzelést a tárca nem támogatta, azzal érvelve, hogy a mérőpontok megbízhatósága ezúttal már garantált.
Az újraindítást megelőző felkészülési szakaszba a fuvarozói szervezeteket nem vonták be, azonban a szakmai érdekképviseletek további javaslatként előadták, hogy néhány hónap után kerüljön sor az éles üzem gyakorlati tapasztalatainak kiértékelésére. Erre az Építési és Közlekedési Minisztérium nyitott volt és számít a fuvarozóktól érkező véleményekre.

A tárca ígérete szerint csak azokon a TSM-pontokon indul meg az éles üzem, így bírságokat is csak azon mérőpontokról fognak küldeni, amelyek megbízhatóan működnek és azokon valóban túlsúlyos járművek haladtak át, amelyeket detektált a rendszer. A szaktárca nem közölt arra vonatkozó információt, hogy mely TSM-pontokon kezdődik meg az éles üzem. Cél, hogy minden TSM-pont megbízhatóan működjön, ahol objektív bírságolás nem történik, az előszűrő állomásként üzemeljen. Amennyiben egy-egy fuvarozó vállalkozástól jelzés érkezik az egyesületekhez vitatott TSM-mérőpontról származó bírságról, azt soron kívül várja az Építési és Közlekedési Minisztérium kivizsgálás céljából, egyben hangsúlyozták, hogy a jelentős túlsúllyal közlekedők kiszűrése a cél.

A rendszer azonnali értesítést küld

Az adott mérőponton detektált túlsúlyról a rendszer azonnali értesítést küld a közúti ellenőrzést végző egységeknek annak érdekében, hogy a járművet közúti ellenőrzés keretében meg tudják állítani. A hatóság törekszik az ellenőrzési hálózat teljes, országos lefedettségére, hogy a túlsúlyos járműveket objektív alapon vagy megállítás útján tudják kiszűrni. Ez utóbbi főként a külföldi honosságú járművek hatékony szankcionálása miatt létfontosságú, hogy a járművet még azelőtt kiszűrjék, hogy elhagyná Magyarország területét.

Változnak a mérési hibahatárok

A minisztériumi tájékoztatás szerint az objektív méréseknél alkalmazott mérési hibahatár 10 százalék lesz, amelyet mind össztömeg, mind tengelyek esetében alkalmazni fognak. A rendszer 2018. évi indulásakor ezt még 5 százalékra állították be, de számos vitatott bírsághatározat miatt az érdekképviseletek a 10 százalékot tartották volna elfogadhatónak. Főként annak tükrében, hogy a jogszabályban korábban meglévő 500 kg-os súlytolerancia kikerült a bírságrendeletből, amit többszöri kérés ellenére sem javasol visszaemelni a jogalkotó. A 10 százalékos mérési hibahatár alkalmazása a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a rendszer minden TSM-mérést 10 százalékkal fog lefelé korrigálni. Amennyiben a korrekciót követően a jármű túlsúlyos, abban az esetben fogja a rendszer megállapítani a jogsértést, és az Építési és Közlekedési Minisztérium kiszabni a közigazgatási bírságot.

A bírsághatározatok kiküldése

A korábbi eljárási rend nagyrészt megmarad, azaz a bírsághatározatokat az Építési és Közlekedési Minisztérium Közúti Közlekedési és Ellenőrzési Főosztálya fogja kiküldeni, a közigazgatási bírságon felül túlsúlydíjat nem fognak megállapítani. Az érdekképviseletek ismét szorgalmazták a bírságriasztás bevezetését, véleményük szerint ugyanis a fuvarozókat értesíteni kellene arról, ha járműveiknél túlsúlyt detektáltak. A rendszer fejlesztési tervei között ez eredetileg nem szerepelt, de a szaktárca szerint a felület akár ki is bővíthető egy regisztrációhoz kötött értesítési funkcióval, ezáltal a regisztrált fuvarozóknak a rendszer küldene értesítést a túlsúlyos járműről. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. bevonásával meg fogja vizsgálni jogi és műszaki oldalról az útdíjellenőrzési rendszer és TSM-rendszer összekapcsolásának lehetőségét.

Érvényes közútkezelői hozzájárulások figyelembevétele

A TSM-rendszer figyelembe veszi az érvényes közútkezelői hozzájárulásokat. Különösen fontos ez a 36/2017. NFM rendelettel biztosított 1 tonnás tengelytoleranciánál, amely kérhető például a kéttengelyes autóbusz, az élőállatot, ömlesztett árut vagy folyadékot szállító járművek esetében. Éppen emiatt kell, hogy a fuvarozók a közútkezelői hozzájárulások érvényességére ügyeljenek, az éves megújításról pedig mindig időben gondoskodjanak.

Új jogsértési kategória

A TSM-mérőpontok nemcsak a járművek súlyát fogják figyelni, hanem a rendszerben újonnan induló szabotázsfunkció révén, objektív alapon tudják szankcionálni azokat, akik bizonyíthatóan megvalósítják „a tengelysúlymérő rendszer keretében végzett mérés eredményének befolyásolása” jogsértést.

A hatóság célja, hogy visszaszorítsa a TSM-mérőpontok nagy számú szándékos kikerülését.

A 410/2007. Korm. rendelet 4. mellékletével meghatározott háromszázezer forintos bírságot a jármű üzembentartójával szemben fogják megállapítani. A bírságrendelet korábban is tartalmazta ezt a bírságtételt, de az Építési és Közlekedési Minisztérium ígéretet tett arra, hogy csak azokban az esetekben fogják alkalmazni, ahol kétséget kizáróan bizonyított a jogsértés ténye és igazolható szándékosságról van szó.
A szabotázsfunkció várhatóan azokon a pontokon lesz éles, ahol „közúti ellenőrzés” KRESZ-tábla előzi meg a TSM-mérőpontot. Jellemzően ezen a mérőponton záróvonallal vannak a sávok elválasztva, ezáltal biztosítva azt, hogy a jármű összes kereke a szenzorokon áthaladjon.