Mobilitás Csomag: új irányok a logisztikában

Kovács Nikoletta Dátum Legutoljára frissítve: 2020.07.10

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1379 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Július 9-én, kifejezetten viharos körülmények között fogadták el a logisztikai szektor életében jelentős változásokat hozó Mobilitás Csomagot, több ország előzetes tiltakozása és ellenvetései ellenére. A jóváhagyás a korábban benyújtott javaslatok módosítása nélkül történt meg. A Csomag célja a gépjárművezetők munkakörülményeinek javítása, a piaci verseny torzulásának megakadályozása lenne. A tachográfokon regisztrálásra kerülnek a határátlépések, emellett várakozási idő (cooling-off period) kerül bevezetésre a a kabotázs elkerülése érdekében.

A felülvizsgált kiküldetési irányelvek, a gépjárművezetők vezetési, valamint pihenő idejének, a kabotázs szabályok pontosításának meghatározása a munkavállalók jobb munkakörülményeit, valamint a szektorban megjelenő piaci egyenlőtlenségeket rendezné.

Jobb munkafeltételek

Az új szabályozások értelmében a munkavállalók számára jobb munkakörülmények teremtése a cél, mindamellett, hogy családjukkal több időt lesz lehetőségük eltölteni. A vállalkozások munkarendjét úgy kell ezentúl megszervezni, hogy nemzetközi áruszállításban dolgozó kollégáik rendszeres időközönként (minden három vagy négy hétben) hazatérhessenek. A kötelező heti pihenőt, amennyiben ezt az időt a munkavállaló otthonától távol töltené, nem lehet a tehergépjárműben eltölteni, az elszállásolás költsége a munkáltatót terheli. 

Tisztább verseny, és az illegális gyakorlat elleni küzdelem

A tehergépjárművek tachográf készülékein keresztül a határátlépések regisztrálásra kerülnek, a csalások kiszűrése érdekében. A rendszeres kabotázs elkerülése érdekében várakozási idő (cooling-off period) kerül bevezetésre, mely értelmében ugyanazzal a gépjárművel, ugyanazon ország területén belül négy nap várakozási idő elteltével van lehetőség újabb kabotázs műveleteket végrehajtani.
A postafiókcégek elleni küzdelemben, a szállítmányozó cégeknek képesnek kell lenniük bizonyítani, hogy tényleges tevékenységet végeznek bejegyzésük országában. Az új szabályozás értelmében a tehergépjárműveknek minden nyolc hétben vissza kell térniük a vállalkozás operatív központjába. A 2,5 tonnánál nagyobb könnyű tehergépjárművek is bekerülnek a szabályozás hatálya alá, melynek értelmében a furgonokat is tachográf készülékkel kell felszerelni. 

Egyértelmű szabályozás a kiküldetés kapcsán

Az új szabályok egyértelmű jogi kereteket adnak, ezzel elkerülve az országonkénti eltérő értelmezéseket, így biztosítva a gépjárművezető megfelelő díjazását. A kiküldetési irányelvek alkalmazása kötelező érvényű lesz a kabotázs, valamint a nemzetközi szállítmányozás esetén kivéve a tranzit, a kétoldalú, valamint a kettő extra fel- vagy lerakós kétoldalú műveleteket.

A következő lépések

Az elfogadott rendelkezések hatályba lépése az EU Hivatalos Lapjában történő publikálást követően történik meg, mely a következő hetekben várható.
A kiküldetési irányelvek 18 hónap után, a pihenőidőket érintő rendelkezések, -beleértve a gépjárművezetők visszatérési kötelezettségét is- a kihirdetést követő 20 nap után, míg a tehergépjárművek visszatérése illetve a további piaci szabályozásokra vonatkozó rendelkezések szintén 18 hónap után alkalmazandók.