Miért annyira fontos a számviteli politika?

adminisztrátor Dátum Legutoljára frissítve: 2016.09.06

Olvasási idő: 3 perc


Ez a tartalom 3357 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2025-05-26 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: A számviteli szabályzatok felülvizsgálatának szempontjai

Miért is van szüksége egy társaságnak számviteli politikára és számlarendre – azon túlmenően, persze, hogy a törvény előírja ennek készítését? Mi a célja a számviteli politikához kapcsolódó számlarendnek? Az alábbiakban röviden összefoglaljuk. A számlarend mellékelt mintája mellett a Jogkövető szabályzattárában számviteli politikához kapcsolódó többi szabályzatmintát is!

A számviteli politika célja, hogy rögzítse azokat a számvitelről szóló, módosított 2000. évi C. törvény (Szt.) végrehajtására vonatkozó előírásokat, eljárásokat, módszereket, amelyek biztosítják az adott vállalkozás sajátosságainak, adottságainak, körülményeinek leginkább megfelelő számviteli rendszer kialakítását, illetve működését.
A vállalkozás számviteli politikája akkor jó, akkor tölti be a jogalkotó szándéka szerinti szerepét, ha a számviteli törvényben megfogalmazott alapelvekre és értékelési eljárásokra épül, de figyelembe veszi az érintett cég sajátosságait is, egyfajta „könyvelési eljárási útmutatót” adva. 
 
Ezért is fontos, hogy azokban a kérdésekben, ahol az Szt. választási lehetőséget biztosít, ott a vállalkozás körülményeit, sajátosságait figyelembe véve megfontoltan döntsön, és az így választott, a társaságra adaptált eljárást számviteli politikájában is rögzítse. 
 
 
 
 
A számviteli politikához kapcsolódóan egyes tevékenységek részletes előírásait külön szabályzatok rögzítik, melyek a következők:
- a számlarend,
- az eszközök és források leltározási és leltárkészítési szabályzata,
- az eszközök és a források értékelési szabályzata,
- az önköltségszámítás rendjére vonatkozó szabályzat,
- a pénzkezelési szabályzat,
- a társaság döntése szerinti további szabályzatok (pl. cégautó használatának szabályzata, kiküldetési szabályzat).

 

Kapcsolódó videók


Kötelező számviteli szabályzatok frissítésének 2025-ös szabályai - Előadás

A számviteli szabályzatok aktualizálása jogszabályi kötelezettség. A testre szabott, a vállalkozás valós működésére épülő dokumentáció a törvényi megfelelést, és a pénzügyi folyamatok átláthatóságát és az elszámolások biztonságát is biztosítja. A 2025. június 18-i szakmai előadás gyakorlati példái és szakmai útmutatásai ebben a témában nyújtanak kézzelfogható segítséget.

Kötelező számviteli szabályzatok frissítésének 2025-ös szabályai - Kérdés-Válasz

A 2025. június 18-i szakmai előadás gyakorlati példákon keresztül mutatta be a számviteli szabályzatokkal kapcsolatos leggyakoribb dilemmákat. Az elhangzott kérdések rávilágítottak a szabályzatok összevonásának, a könyvelő szerepének és a felelősségi határok tisztázásának gyakorlati szempontjaira. A további kérdések és válaszok segítenek eligazodni a szabályzatkészítés, módosítás és alkalmazás 2025-ös követelményei között.

Kapcsolódó cikkek


A számviteli szabályzatok felülvizsgálatának szempontjai

A számviteli szabályzatok megléte önmagában nem elegendő – azok tartalmi aktualizálása is kötelező. A beszámolók megbízhatóságát, valamint az adóhatósági ellenőrzések kockázatát egyaránt befolyásolja, hogy a szabályzatok tükrözik-e a vállalkozás működését és megfelelnek-e a hatályos előírásoknak.

Számos változást kell átvezetni 2025-re a számviteli politikában

A számviteli törvény idei évben aktuális változásainak célja az uniós szabályokhoz igazodás, valamint a kis- és középvállalkozások adminisztrációs terheinek csökkentése. Utóbbit szolgálhatja a beszámoló készítésre vonatkozó értékhatárok és a könyvvizsgálati értékhatár emelése. A változások 2025-ös évben is szükségessé teszik a számviteli politika módosítását.