Márciustól indul az azonnali fizetés

adminisztrátor Dátum Legutoljára frissítve: 2020.03.02

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1737 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

2020. március 2-án Magyarországon is elindult az Azonnali Fizetési Rendszer, más néven AFR. Az új rendszerben jelentősen felgyorsulnak – gyakorlatilag azonnal teljesülnek – egyes belföldi forintátutalások, és a tranzakciók kezdeményezése is jóval egyszerűbbé válik. Ez a NAV részére teljesítendő utalásokban is könnyebbséget jelent.

Ahogy néhány napja megírtuk: hosszú várakozás és előkészületek után március 2-ától élesedik az Azonnali Fizetési Rendszer. Mutatjuk a legfontosabb részleteket!

Mit jelent az AFR?

Ha Ön pénzforgalmi számla nyitására kötelezett adózó, vagy természetes személy, aki rendelkezik lakossági folyószámlával, akkor az AFR Önnek azt jelenti
- hogy minden 10 millió forint alatti utalása, az év minden napján, 0-tól 24 óráig 5 másodpercen belül teljesül, azaz megjelenik a célszámlán, hacsak Ön nem jelölt konkrét terhelési napot;
- az Ön által indított átutalás sikerességéről, vagy sikertelenségéről minden esetben visszajelzést kap saját pénzforgalmi szolgáltatójától (bankjától);
- egyszerűbben, akár a címzett mobiltelefonszámának, e-mail címének vagy adóazonosítójának megadásával (úgynevezett másodlagos azonosítók) indíthat utalásokat bankjánál, amennyiben a célszámla tulajdonosa a bankjánál a számlaszámhoz hozzárendelte a másodlagos azonosítókat;
- nem kell megadnia bankszámlaszámát egy utalás fogadásához, elég, ha az előző pontban felsorolt adatokat hozzárendeli bankszámlájához, így a fizető fél utalhat Önnek akár csak a telefonszáma, e-mail címe vagy adóazonosítója ismeretében.

Mi az a másodlagos azonosító?

Az AFR lehetőséget ad arra, hogy bankszámláihoz másodlagos azonosítókat rendeljen, amik a bankszámla egyértelmű azonosítására szolgálnak, ugyanúgy, mint a bankszámlaszám.
Másodlagos azonosító lehet:
- a mobiltelefonszám,
- az e-mail cím,
- az adóazonosító jel vagy
- az adószám.
A másodlagos azonosítókkal lehetővé válik, hogy bankszámlaszám megadása nélkül, egyszerűen, a címzett által megadott adattal indítson bankjánál belföldi tranzakciókat vagy fogadjon utalásokat saját bankszámláján.
Ha Ön szeretne másodlagos azonosítót a saját számlájához, azt a számlavezető bankjánál elektronikusan intézheti.
Fontos!
A NAV által kezelt számlák esetében másodlagos azonosító használatára jelenleg nincs mód!

Az AFR bevezetése mennyiben érinti az adózók és a NAV pénzügyi kapcsolatát?

A NAV számlavezető bankja a Magyar Államkincstár (MÁK). A MÁK-ra részben más szabályozás vonatkozik, mint a piaci pénzforgalmi szolgáltatókra (bankokra), ennek ellenére csatlakozott az AFR-hez. Ez azt jelenti, hogy a MÁK a NAV-nak címzett befizetéseket fogadja az AFR-en keresztül. Ha az adózó a saját bankján keresztül utal a NAV-nak, akkor az adózó bankja 5 másodpercen belül továbbítja az utalást a MÁK által vezetett adónemszámlára. Ha az átutalás megérkezett az adószámlára, akkor a MÁK ezt jelzi az adózó bankjának 5 másodpercen belül.
Az adószámlákra érkezett befizetések gyors azonosításának alapfeltétele, hogy az adózó az átutalás közleményrovatába az adószámát (áfa- és megyekóddal), illetve adóazonosító jelét – az eddigi gyakorlatnak megfelelően – tüntesse fel! Ennek elmulasztása, vagy téves adat megadása esetén a NAV csak a manuális beazonosítást követően tudja a befizetést figyelembe venni.

Milyen előnyt jelent adóügyekben az AFR?

Ha például az adózónak nullás igazolásra van szüksége, de adótartozása van, akkor az AFR segítségével azonnal rendezni tudja azt. Az esetleges adótartozás ellenőrzéséhez az adózó az adószámláját ügyfélkapu-hozzáféréssel, az eBEV-rendszeren keresztül egyszerűen lekérdezheti.
Az AFR-en keresztüli átutalás jóváírása is az eBEV felületen ellenőrizhető, a befizetés „könyvelésre váró tételként” néhány percen belül megjelenik. Ha az adózó ezt követően kéri a nullás igazolást, akkor az igazolás kiadásánál ezt a könyvelésre váró tételt a NAV már figyelembe veszi. A néhány perces átfutásra a MÁK által továbbított befizetési adatok azonosítása miatt van szükség.
Ugyanígy figyelembe vehető az AFR-es befizetés számos más eljárásnál, ahol a NAV tartozásvizsgálatot végez.

Fontos!
Ha az adózó az adótartozását
- postai csekken,
- az Elektronikus Fizetési és Elszámolási Rendszeren (EFER) keresztül utalással,
- a NAV-ügyfélszolgálatokon POS-terminálon,
- vagy VPOS-on keresztül internetes utalással
fizeti meg, akkor a befizetés az eddigi szabályoknak megfelelően jelenik meg az adószámlán. Jelenleg az ilyen típusú fizetési módozatok még nem tartoznak az AFR-hez.