Emelkednek a közlekedési szabályszegések közigazgatási bírságtételei

Slabéczi Ivett Dátum Legutoljára frissítve: 2024.10.07

Olvasási idő: 5 perc


A fuvarozásban alkalmazható bírságok az elmúlt évben két ütemben emelkedtek. A 2024. július 31-én megjelent rendelet révén például az útdíj, gyorshajtás, biztonsági öv miatt kiszabható bírságösszegek 20%-kal nőttek 2024. augusztus 16-tól. Jogalkotási körkép – visszatekintéssel.

A 2024/79. számú Magyar Közönyben jelent meg a 220/2024. Kormányrendelet a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről szóló 410/2007. Kormányrendelet, valamint a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. Kormányrendelet módosításáról.

Előzmények: a 51/2023. (II. 23.) Korm. rendelet

2023. március 26-i hatállyal a bírságrendelet számos olyan pontja változott, amely lényegesen befolyásolta a közúti fuvarozók tevékenységét. A módosítással több olyan bírság vált kiróhatóvá, amikor a munkaadó nem fedezi a gépjárművezető járművön kívüli szállásának költségeit, vagy nem úgy szervezi a gépjárművezető munkáját, hogy visszatérhessen a telephelyére, lakóhelyére. Bírságot róhatnak ki a fuvarozóra, illetőleg a járművezetőre a cross trade vagy kabotázsműveletek ellenőrző okmányainak, bizonyítékainak, valamint az Európai Uniós járművezetők kiküldetési nyilatkozatainak hiányáért is.

A 2023. február 23-i Magyar Közlönyben kihirdetett 51/2023. (II. 23.) Korm. rendelet módosította a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendeletet. A módosítás 2023. március 26-án lépett hatályba.

Előzmények: a 393/2023. (VIII. 14.) Korm. rendelet a közigazgatási bírságok 30%-os emeléséről

A Magyar Közlöny 2023. augusztus 14-én megjelent 117. számában kihirdették a közlekedési közigazgatási bírságokkal összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 393/2023. (VIII. 14.) Korm. rendeletet. A 2023. szeptember 1-jén életbe lépő módosításokkal a bírságtételek egységesen, 30%-kal emelkedtek meg a 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendeletben, illetve a 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendeletben. A változás többek között a tachográfok használatával, a vezetési és pihenőidő szabályok megsértésével, a megengedett legnagyobb össztömeg, tengely- és tengelyterhelés túllépésével összefüggésben alkalmazott bírságösszegeket érinti.
A rendelet tervezetét a kormányzat augusztus elején előzetesen véleményezésre közzétette. A fuvarozói érdekképviseletek ekkor megtették hivatalos véleményezésüket az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára felé. A visszatartó erőt nem a bírságok emelése fogja meghozni, hanem a hatékonyabb ellenőrzés. A külföldiekkel szemben alkalmazott bírságok emelését elfogadható törekvésnek minősítették, a járművezetőkkel szembeni bírságoknál viszont csakis indokolt esetben kellene módosítani az összegeken, hiszen a magas bírságok is hozzájárulnak az alágazatot egyre jobban sújtó munkaerőhiányhoz. Az érdekképviseletek javaslatai azonban nem jelentek meg a 2023. augusztus 14-én kihirdetett jogszabályban.

A legújabb szabályozás: a 220/2024. Kormányrendelet

A kormányzat társadalmi egyeztetésre közzétette a bírságrendeletek tervezett módosítását. A fuvarozói érdekképviseletek egybehangzó véleménye, hogy a jogkövető magatartást az ellenőrzési hatékonyság javításával lehet elősegíteni, nem pedig újabb bírságtétel-emeléssel.

A fuvarozásban alkalmazható bírságok az elmúlt évben két ütemben emelkedtek, így egy-egy kisebb vétség miatt a vállalkozások azonnali csődjét eredményezhetik. Mindemellett a magas bírságösszegek egyáltalán nem teszik vonzóvá a szakmát a fiatalok számára, amely csak tovább fokozza az amúgy is fennálló, régóta problémát jelentő munkaerőhiányt. A véleményezés során felhozott részletes szakmai érvek ellenére 2024. július 31-én megjelent rendelet révén például az útdíj, gyorshajtás, biztonsági öv miatt kiszabható bírságösszegek 20%-kal emelkednek 2024. augusztus 16-tól.

A megemelkedett bírságtételek miatt a jogalkotó növelte az egy eljárás keretében kiszabható bírságmaximumokat: vállalkozással szemben közel 3,5 millió forintra, míg járművezetővel szemben 1 millió 248 ezer forintra.

A jogalkotó azonban módosítást eszközölt az Európai Unió és Ukrajna közötti megállapodás ismételt meghosszabbítása miatt. A módosítás révén ugyanis a bírságrendeletbe bekerült, hogy az 1. mellékletben szereplő közigazgatási bírságot lehet kiszabni az Európai Unió és Ukrajna közötti megállapodás megsértése miatt. Külön bírságtétel azonban nem került be arra az esetre, ha a járművön nincs az előírt matrica, illetve nem tudja hitelt érdemlően igazolni, hogy az üres közlekedés engedélymentes fuvarfeladathoz kapcsolódik.

Kapcsolódó iratminták


Kapcsolódó cikkek


Ez volt a logisztikai szektor 2023-ban

A logisztikai szektor a 2022. évtől teljesen eltérő évet zárt. Míg 2022-ben keresleti többlet, a szokásosnál magasabb árbevétel, kedvező euró árfolyam jellemezte a piacot, addig 2023-ban a recesszió hatásai érződtek.

Az ismeretátadás logisztikai 7M-je

A munkahelyen belüli képzés és oktatás egyre hangsúlyosabban szerepel a vállalkozások munkavállalókkal összefüggő feladatai, sőt: kihívásai között. Hogyan adjuk át az ismeretet munkatársainknak és hogyan lehet őket a tudás befogadására motiválni? Az ismeretátadás logisztikai 7M-je ebben nyújt segítséget.