Kötelező-e a pénztárgépet évente felülvizsgáltatni?

Adópraxis Dátum Legutoljára frissítve: 2020.02.24

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1732 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

A pénztárgépek éves felülvizsgálata kötelező. Az éves felülvizsgálat a forgalmazói szoftver-felülvizsgálatból, valamint a szervizes helyszíni vizsgálatból áll. De mikor kell a felülvizsgálatot elvégeztetni?

A forgalmazói szoftver-felülvizsgálat a forgalmazó kötelezettsége, amelynek keretében elvégzi az általa forgalmazott pénztárgépek adóügyi ellenőrző egység (AEE) szoftver jogszabályoknak való megfelelőségének vizsgálatát, és szükség szerinti módosítását a módosítást szükségessé tevő jogszabályban meghatározottak szerint. E tényről a forgalmazó az adóügyi ellenőrző egység (AEE) gyártója által kiállított egyedi azonosító számmal rendelkező igazolást köteles beszerezni, mely igazolást a szervizes helyszíni vizsgálat során a szerviz az adóalany részére átadni köteles. Ezt a tevékenységet kizárólag az adott típus szervizelésére jogosult műszerész végezheti.

A szervizes helyszíni vizsgálatot a pénztárgép üzembe helyezését, illetve legutolsó éves szervizelését követő egy éven belül kell elvégeztetnie az üzemeltetőnek. Vagyis az éves felülvizsgálatot első alkalommal a pénztárgép első üzembe helyezését követő egy éven belül kell elvégeztetni. Az egyéves határidő kezdőnapja a pénztárgép – üzemeltetési helyen tartott – pénztárgépnaplójába is bejegyzett üzembe helyezésének (megszemélyesítésének) időpontja.

Ezt követően a felülvizsgálatot évente meg kell ismételni, úgy, hogy az egymást követő felülvizsgálatok között legfeljebb egy év telhet el. Az egyéves határidő kezdőnapja a pénztárgép – üzemeltetési helyen tartott pénztárgépnaplójába bejegyzett – előző éves szervizes felülvizsgálat elvégzésének napja.

Ha az egyéves határidő vége olyan időszakra esik, amikor az üzemeltető szünetelteti a pénztárgép használatát, akkor legkésőbb a pénztárgép – szüneteltetés befejezését követő – újbóli használatba vételekor haladéktalanul el kell végeztetni az éves szervizes felülvizsgálatot.

Az éves felülvizsgálat során a szerviz
a)    ellenőrzi, hogy nem történt-e illegális beavatkozás a pénztárgépen,
b)    ellenőrzi, hogy a pénztárgép működése, működési körülményei megfelelnek-e a jogszabályi előírásoknak,
c)    szükség esetén kicseréli az adóügyi ellenőrző egység (AEE) akkumulátorát.

Az éves felülvizsgálatot – annak lépéseit, munkafolyamatait, megállapításait – a szerviznek a pénztárgépnaplóban dokumentálnia kell. Amennyiben a pénztárgépnaplót az üzemeltető nem tudja a műszerész rendelkezésére bocsátani, a szerviztevékenység nem kezdhető meg.

(Adópraxis Szerkesztőség)