Megváltozott a környezetkímélő gépkocsi fogalma

Slabéczi Ivett Dátum Legutoljára frissítve: 2024.10.08

Olvasási idő: 8 perc


Egy közelmúltban kiadott miniszteri rendelet megváltoztatta a környezetkímélő gépkocsi fogalmát. A módosítás nyomán külső töltésű hibrid gépkocsik 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak világoszöld alapszínű, különleges rendszámot.

A Magyar Közlöny 79. számában jelent meg a 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelet a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosításáról.

A környezetkímélő gépkocsi fogalmát megváltoztató 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelet

A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló rendelet módosítása megváltoztatta a környezetkímélő gépkocsi fogalmát. Környezetkímélő gépkocsi: a tisztán elektromos gépkocsi és a  nulla emissziós gépkocsi. A külső töltésű hibrid gépkocsik 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak világoszöld alapszínű, különleges rendszámot.

Több, témát érintő kutatás is arra jutott, hogy a plug-in hibridek nem élhetnek a környezetkímélő járműveknek szánt kedvezményekkel.

A jelenlegi zöld rendszámos plug-in hibrid autóval rendelkezőknek önkéntes alapon 2026. november 30-ig van idejük arra, hogy leadják a hatósági jelzést. A kormány mindeközben vizsgálja a zöld rendszámmal járó kedvezményeket, így esélyes, hogy a jövőben a kedvezmények köre is megváltozik.

Az építési és közlekedési miniszter 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása értelmében 2024. szeptember 1-jétől kezdve az 5P (külső töltésű) és 5N (növelt hatótávolságú) kategóriába tartozó autók nem lesznek jogosultak zöld rendszámra. Ez azt jelenti, hogy a plug-in hibrid autók nem kaphatnak zöld rendszámot. A tisztán elektromos autók továbbra is élvezhetik a zöld rendszámot és az azzal járó kedvezményeket.

A döntés indoklását teljeskörű vizsgálat előzte meg, amelyet az Európai Számvevőszék is figyelemmel kísért az elmúlt évek során. Arra jutottak, hogy az autótulajdonosok elég ritkán töltik plug-in hibrid autóikat, így képtelenek tartani a gyár által előírt fogyasztási és kibocsátási értékeket. Több felmérés is rámutatott, hogy ezen autók kibocsátása gyakran a háromszorosa annak, amelyet laboratóriumi körülmények között mértek. Emellett azt is megállapították, hogy sok plug-in hibrid autóba sokkal nagyobb motort szerelnek a gyártók, mint a hagyományos változatokba, így az elektromos rendszerekkel a hamis zöldülés mögé bújva kerül az utakra több olyan autó is, amely bár jogosult a zöld rendszám használatára, valójában sokkal többet fogyaszt, mint a hagyományos autók.

Hivatalos közleményében az ÉKM úgy fogalmaz, hogy tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.

Változások szeptember 1-től

2024. szeptember 1-től nem kaphatnak világoszöld színű háttérrel ellátott rendszámtáblát a külső forrásból tölthető hibrid rendszerű gépjárművek (környezetvédelmi osztály: 5P) és a növelt hatótávolságú hibrid személygépkocsik (környezetvédelmi osztály: 5N).

Ezen gépjárművek szeptember 1. utáni belföldi forgalomba helyezésekor már a hagyományos fehér háttérrel ellátott rendszámtáblát kapnak.
Szeptember 1-jén forgalomban lévő zöld rendszámmal ellátott külső forrásból tölthető és növelt hatótávolságú hibrid gépkocsik a zöld háttérrel rendelkező rendszámtáblával legkésőbb 2026. november 30-ig közlekedhetnek. Ezen időpontig a két környezetvédelmi osztályba sorolt gépjárműveken lévő zöld hátterű rendszámtáblát le kell cserélni fehér hátterű rendszámtáblára.
A zöld hátterű rendszámtábla használatára való jogosultság elvesztését a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet (továbbiakban Rendelet) 2. § (6) bekezdésében szereplő környezetkímélő gépkocsi fogalmi meghatározásának változása indukálja. E rendelkezés alapján augusztus 31-ig környezetkímélő személygépkocsinak minősül az elektromos gépkocsi, továbbá a nulla emissziós gépkocsi. Elektromos gépkocsinak minősül az 5E (tisztán elektromos gépkocsi), 5P (Plug in hibrid gépkocsi) és az 5N (növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi) környezetvédelmi osztályba sorolt gépjármű, míg nulla emissziós gépkocsinak az 5Z környezetvédelmi osztályba sorolt gépjármű minősül.

Kedvezmények a zöld rendszám miatt

A világoszöld rendszámmal ellátott személygépkocsihoz számos kedvezmény kapcsolódik.

Például egyes önkormányzatok a zöld rendszámmal ellátott gépjárműveknél ingyenesen tette lehetővé a fizetős parkolási övezetekben a parkolást. Tehát a díjmentes parkolást az egyes önkormányzatok a zöld rendszám meglétéhez kötötték. Amennyiben e két kategóriába eső gépkocsikon a jogszabályváltozás miatt a rendszámot lecserélik fehér háttérrel rendelkező rendszámtáblára, úgy érdemes arra felkészülni, hogy a rendszámcsere után már a parkolási szolgáltatásért fizetni kell.

A zöld rendszámhoz adómentesség is kapcsolódott. Érdemes megvizsgálni, hogy a zöld rendszám használati jogosultságának elvesztése adófizetési kötelezettség növekedést okoz-e a jelenlegi jogszabályi környezetben.

A gépjárműadó és a cégautóadó szabályait a Gjt. szabályozza. E törvény rendelkezése alapján a környezetkímélő gépkocsik után nem kell sem gépjárműadót, sem pedig cégautóadót fizetni. A környezetkímélő gépkocsi fogalmát jelenleg a Gjt. a KöHÉM rendelet szerinti környezetkímélő gépkocsi fogalmának 2015. július 1. szerinti állapotához köti, így a szeptemberi fogalomváltozás a gépjárműadó és a cégautóadó szabályaira nincs ráhatással. Vagyis a jelenlegi jogszabályi környezetben szeptembertől továbbra sem keletkezik gépjárműadó és cégautóadó fizetési kötelezettség az 5P és az 5N környezetvédelmi osztályba sorolt plug in hibrid és a növelt hatótávolságú hibrid gépjárművek után.

Az Illeték tv. jelenleg illetékmentességet biztosít a környezetkímélő gépjárművek tulajdonjogának, gépjármű vagyoni értékű jogának megszerzéséhez kapcsolódóan. Az illetékmentesség a Gépjárműadó tv. fogalmi meghatározásában szereplő környezetkímélő gépkocsikra vonatkozik. Mivel a Gjt. környezetkímélő gépkocsinak a KöHÉM rendelet a 2015. júliusi időállapot szerinti környezetkímélő gépkocsit tekinti, így a változás a visszterhes vagyonátruházási illetékfizetési kötelezettséget sem érinti. Tehát szeptember 1. után sem kell átírási illetéket fizetni a plug in hibrid és a növelt hatótávolságú hibrid gépjárművek után.

(Cikkünket teljes terjedelmében a KKV Logisztikai Tanácsadó októberi számában olvashatják)