Egyéni vállalkozó utáni öröklés
Olvasási idő: 3 perc
Elhunyt vállalkozó irodahelyiségek bérbeadásával szerzett bevételt, melyek telephelyként szerepeltek a vállalkozásban, emellett magánszemélyként négy lakást adott bérbe. Halála után örökösként egyik gyermeke vitte tovább a vállalkozást. A hagyatéki eljárás a bevallási határidőig nem zárult le. Helyes volt-e az említett eljárás?
Egy vállalkozói tevékenység után csak egyféleképpen lehet adózni, kétféleképpen nem.
Mivel egy elhunyt egyéni vállalkozóról van szó, ezért a következő a teendő:
1.
Első lépésként értesíteni kell az illetékes adóhatóságot az egyéni vállalkozó elhalálozásával kapcsolatban. Az értesítés időpontjában nyilvánvalóan még nem történt meg a hagyatéki tárgyalás. Irányadóak viszont az Art. 147. § (1)-(3) bekezdései, melyhez igazodóan amennyiben az adózó halála miatt szűnik meg az adókötelezettség, akkor az adóhatóság az adót határozattal állapítja meg. A NAV az adót év közben is megállapíthatja az adózó örököse vagy házastársa kérelme alapján, amennyiben az adó megállapításához szükséges igazolásokat a kérelmező rendelkezésre bocsátja.
2.
Ezt követően a NAV a hagyatéki eljárást követő közjegyzői okirat alapján az örököst külön határozatban kötelezi az elhunyt adózót terhelő tartozás megfizetésére. Rendelkezés történhet az adózót megillető adó-visszaigénylés, költségvetési támogatás, adó-visszatérítés örökösök részére örökrészük arányában történő kiutalásról is. A NAV valamennyi adónemet illetően megállapításra kötelezett, ebből következően, ha az elhunyt egyéni vállalkozónak valamely adónemben adófizetési kötelezettsége keletkezett, akkor azt a NAV-nak kell megállapítania és határozat kibocsátásával a felmerülő adótartozásokat adónemenként kell megfizetnie az örökösöknek.
Az eljárás során értesíteni kell az Adóhatóságot a kétféle adózási móddal kapcsolatban akkor is, ha erről nem az örökös tehet.
A lényeg, hogy rendezni kell az előzetesen felmerült dolgokat ahhoz, hogy az örökös tiszta lappal folytathassa a bérbeadást.