Bejelentkezés

Ez a tartalom 180 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Önnek válogatott legfrissebb tartalmainkat személyes kezdőlapján mindig elérheti.

Július 1-étől indul az OSS/IOSS egyablakos e-kereskedelmi rendszer

A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer egyszerű, hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget kínál a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére. A rendszer a 2015 óta működő MOSS utódja kibővített adózói és ügyleti körrel: alkalmazása választható, nem kötelező.

A 2021. július 1-jétől működő OSS/IOSS-rendszer (vagyis a One Stop Shop/import One Stop Shop – Egyablakos Rendszer) olyan adózóknak kínál egyszerű, hatékony elektronikus ügyintézési lehetőséget a Közösség más tagállamában esedékes hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére, akik 

  • nem áfaalany fogyasztóknak, vagyis jellemzően magánszemélyeknek az Európai Közösség más tagállamaiba nyújtanak szolgáltatásokat, illetve 
  • nem adóalany vevőnek, vagy a Közösségi termékbeszerzés tekintetében adófizetésre nem kötelezett adóalany vevőnek értékesítenek Közösségen belüli távértékesítés vagy import távértékesítés keretében terméket. 

Az OSS-rendszer a 2015 óta működő MOSS (Mini One Stop Shop – Mini Egyablakos Rendszer) utódja kibővített adózói és ügyleti körrel. Az OSS/IOSS-rendszer alkalmazása választható, nem kötelező.

Mikor érdemes az OSS-t választani?  

Ha a vállalkozás a Közösség valamely más tagállamában nem adóalanyoknak nyújt szolgáltatásokat, Közösségen belüli távértékesítést teljesít, vagy importált termékek távértékesítését végzi, akkor a fogyasztó, vevő letelepedése, illetve a termék rendeltetési helye szerinti tagállamban adóznia kell. 

Ha a vállalkozás nem használja az OSS/IOSS-rendszert, akkor

  • a vevő, megrendelő tagállama szerinti minden egyes nemzeti adóhatósághoz külön-külön be kell jelentkeznie, majd
  • az egyes tagállamokban az ott érvényes szabályok szerint külön bevallásokat kell benyújtania és
  • külön befizetéseket kell teljesítenie. 

Ha a vállalkozás az OSS/IOSS-rendszer használata mellett dönt, akkor elegendő 

  • a Nemzeti Adó-és Vámhivatal (NAV) által üzemeltetett OSS-portálon bejelentkeznie, és
  • bevallási időszakonként egy egységes bevallást benyújtania minden tagállamra vonatkozóan. 

Ekkor Magyarország, mint azonosítót kiadó tagállam a bevallási adatokat továbbítja azoknak a tagállamoknak, amelyeket a vállalkozás a bevallásában feltüntet. Az adófizetés egy összevont utalással teljesíthető, amelyet a NAV a bevallásnak megfelelően továbbít a teljesítés helye szerinti tagállamoknak.

Az OSS-rendszeren keresztül a vállalkozás a NAV-nak jelezheti adatváltozásait, beküldheti és módosíthatja bevallásait, megtekintheti mindezek állapotát, teljesítheti befizetéseit, illetve igénybe veheti a Helpdesk-szolgáltatást.

Regisztráció sémái az OSS-rendszerbe

Vállalkozásának letelepedési helye és tevékenységei függvényében az OSS-rendszer következő sémáiba regisztrálhat:

a) Uniós séma  

Milyen ügyekben alkalmazható? 

  • Közösségen belüli távértékesítésekre, továbbá 
  • minden olyan szolgáltatásra, amelyet a Közösség valamely más tagállamába nem adóalany megrendelőnek nyújtanak. 

Ki alkalmazhatja? 

  • A belföldön gazdasági céllal letelepedett adózó szolgáltatásaira és távértékesítéseire. 
  • A Közösségben nem letelepedett harmadik országos adózó távértékesítéseire. A Közösségben nem letelepedett adóalanynak pénzügyi képviselőt kell megbíznia.
  • Elektronikus felületek, a közreműködésükkel teljesített távértékesítésekre és egyes belföldi termékértékesítésekre.

b) Nem uniós séma  

Milyen ügyekben alkalmazható? 

  • Közösségen belüli, nem adóalanyoknak nyújtott szolgáltatások. 

Ki alkalmazhatja? 

  • Közösségben nem letelepedett, harmadik országos adózó. Nem kell pénzügyi képviselőt megbíznia.

c) Importséma (IOSS) 

Milyen ügyekben alkalmazható? 

  •  Harmadik államból importált, 150 eurót meg nem haladó belső értékű, nem jövedékiadó-köteles termékek távértékesítését (import távértékesítés) terhelő hozzáadottérték-adó bevallására és megfizetésére.
  •  Használatával a termék behozatala, importja – az IOSS-regisztráció vámhatósági ellenőrzése után – adókivetés mellőzésével történik (a behozatal mentes az import áfa alól). 

Milyen ügyekben nem alkalmazható? 

  • A Közösségben lévő vámraktárból szabad forgalomba bocsátott termékeknél az importséma nem alkalmazható. 

Ki alkalmazhatja? 

  • A belföldön, a Közösség más tagállamában, továbbá harmadik országban letelepedett adózók, valamint az elektronikusfelületek a közreműködésükkel teljesített import távértékesítés tekintetében, választhatják. A belföldön nem letelepedett adózók - a Norvég Királyságban letelepedett adózók kivételével – az importsémát belföldön letelepedett közvetítő igénybevételével alkalmazhatják. 

Regisztráció az OSS/IOSS-rendszerbe 

Az OSS/IOSS-rendszerbe az előregisztráció már 2021. április 1-jén megkezdődött, azonban a rendszer 2021. július 1-jei indulása miatt csak a 2021. június 30. után teljesített ügyleteket lehet bevallani az új felületen. 

Az OSS/IOSS-portál a NAV felületén elérhető.

A rendszer szabályainak alapjait a NAV honlapján „Az elektronikus kereskedelemre vonatkozó új áfaszabályok” című, 2021. március 16-i tájékoztató foglalja össze.

 

 

 

Az OSS-rendszerről további információkat olvashat magyar nyelven.

Dr. Veress Júlia (2021-06-10)