Az e-kereskedelem egyre kevésbé számít különlegesnek
Olvasási idő:
Indítsd el saját webáruházadat! – ez lehet ma a gyártók és kereskedők egyik legfontosabb jelszava. A magyar online kiskereskedelmi forgalom a KSH adatai alapján 2016-ban elérte a 302,8 milliárd forintot, amely 29 százalékos növekedés 2015-höz képest. Néhány év múlva már nem lesz értelme kifejezetten e-kereskedelemről beszélni, mivel ez is egy megszokott és bevett csatorna lesz, ahol a gyártók, és a kereskedők eljutnak a vásárlókhoz és fogyasztókhoz.
Nagy Sándor, az Ecommerce Hungary (ECH – régebbi nevén Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért –) elnöke az aktuálpiaci trendek vonatkozásában úgy vélekedik, hogy már ma sincs értelme külön e-kereskedelemről beszélni: a vásárlók egyszerűen azt választják, aki az igényeik felmerülésekor rendelkezésre tud állni úgy, ahogy ők szeretnék. Ily módon tehát nem üres szavak azok, amelyek a kereskedőket az online értékesítés megtanulására buzdítják.
Az elektronikus kereskedelemben fél vagy egy év óriási idő, hatalmasak a változások. Az omnichannel egyfajta általános hívószó: a „fizikai” kereskedők már nem halogathatják tovább az online piacra lépést, a csak online kerekedőknek pedig meg kell tanulniuk a fizikai térben való jelenlétet is.
Idén ez már az unified commerce (egységesített kereskedelem) fogalommal is kiegészül: egy kereskedő értékesítési csatornái egyfajta hálózatot alkotnak, a vásárlóit akkor, ott, és olyan módon kell tudnia elérnie és kiszolgálni, ahogy azok igénylik. Ezen kívül egyre inkább érzékelhető a hazai vásárlók külföldi eladók felé való nyitottságának növekedése, ezzel szemben viszont még mindig alacsony a hazai vállalkozások külföldi piacra lépésének aránya, amelyet elsősorban tudáshiány, bizonytalanság, illetve a hiányzó vagy nem alapos növekedési stratégia okoz. Idei évben az ECH fő feladata, hogy ezen változtasson.
A kereskedőket fel kell készíteni a további növekedésre – magyarázta a szakértő –, a szabályozásnak pedig követnie kell a fejlődést. az erre irányuló program az ún. Digitális Kereskedelem-fejlesztési Stratégia, melynek második üteme, a stratégia 2.0 jelenleg előkészületben van. Ez utóbbiban már fent említett omnichannel és crossborder kap majd főszerepet.
Átadták a 2017-es Év internetes kereskedője díjakat, a tizedik alkalommal rendezett megmérettetésen több mint 500 jelölt cég közül kis- és középvállalati, valamint nagyvállalati kategóriában hirdettek nyerteseket. Minden díjazott másban nyújtott kiemelkedőt – emelte ki Nagy Sándor. Ami talán mindhárom kereskedőben egyezik, hogy az e-kereskedelem működtetéséhez szükséges négy területben (IT, marketing, logisztika, ügyfélkezelés) egyaránt erősek voltak, mindegyiket egyformán fontosnak érezték, megadták a szükséges erőforrásokat mind a négy területnek. A kérdést megfordítva: akik kevésbé sikeresek, vagy akik nem tudnak a kellő mértékben fejlődni, ott minden esetben a négy terület közül az egyik (vagy néha több is) jelentős hátrányt szenved.
A szakértő ugyanakkor meglepően kritikus a tengerentúlról átvett kiskereskedelmi akciós értékesítések magyarországi megvalósításával kapcsolatosan. Az utóbbi években már nálunk is beindul novemberenként a Black Friday szezon és 4-ből 3 ember már webáruházban is vásárol ekkor. A hagyományosan a műszaki cikkeket forgalmazó márkáknál a legfontosabb értékesítési időszak kezdetét jelzi, amikor a forgalma akár egy átlagos hónap többszörösére is emelkedhet.
A hazai vásárlók kétségtelenül imádják az árkedvezményeket, ugyanúgy, mint pl. az ingyenes szállítást. A Black Friday hazai specialitása, hogy a kerekedők elég nagy része nem érti pontosan, mi is ez, és egyáltalán nem jól működteti. Ahelyett hogy tényleg egy nap, nagyon nagy kedvezménnyel árusítana igen jó termékeket, több napra széthúzva, átláthatatlan kedvezmény-kavalkáddal (gyakran elhanyagolható árengedménnyel), hiányos vagy pontatlan információkkal igyekszik forgalmat növelni, ami így persze sikertelen lesz, vagy a vásárlók csalódnak óriásit az adott üzletben, márkában.