A vállalkozók július 1-jétől a NAV-nál intézhetik ügyeiket
Olvasási idő:
Július 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vezeti az egyéni vállalkozók nyilvántartását, azonban az egyéni vállalkozók továbbra is a Webes ügysegédet használhatják.
2020. július 1-jei hatállyal módosul az egyéni vállalkozóról és egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény és az egyéni vállalkozók nyilvántartásával összefüggő részletszabályokról szóló 254/2018. (XII. 18.) Korm. rendelet, amely alapján a Belügyminisztérium – az egyéni vállalkozók nyilvántartásának vezetésével összefüggő valamennyi – hatáskörét a Nemzeti Adó- és Vámhivatal veszi át.
Ennek következtében 2020. július 1-jétől az egyéni vállalkozói tevékenységgel kapcsolatos ügyeket a NAV-nál kell intézni.
Az egyéni vállalkozók – a változástól függetlenül – továbbra is a Webes ügysegéden jelenthetik be a NAV részére a tevékenységükkel kapcsolatos eseményeket:
– a tevékenység megkezdését,
– az adatváltozás bejelentését,
– a szünetelést,
– a szünetelés utáni folytatást, és a
– a tevékenység megszüntetését.
Érdemes megemlíteni, hogy az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló törvény szerint az egyéni vállalkozói tevékenység legalább egy hónapig és legfeljebb két évig szüneteltethető. Ettől a hatályos törvényi szabályozástól biztosított eltérési lehetőséget 2020. április 18-tól a veszélyhelyzet idején egyes egyéni vállalkozói tevékenységek folytatása biztosításáról szóló 131/2020. (IV. 17.) Korm. rendelet, amely kimondta, hogy a 2020. március 30. napját követően a veszélyhelyzet ideje alatt bejelentett egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésére az egy hónapos minimális időtartamot nem kell alkalmazni, tehát az egyéni vállalkozói tevékenység egy hónapnál rövidebb ideig is szüneteltethető.
Ennek a rendelkezésnek az alkalmazását hosszabbította meg a veszélyhelyzet megszűnésével összefüggő átmeneti szabályokról és a járványügyi készültségről szóló 2020. évi LVIII. törvény, mely szerint az egyéni vállalkozói tevékenység szünetelésére az egy hónapos minimális időtartamot 2020. december 31-ig nem kell alkalmazni.
Az egyéni vállalkozók továbbra is a Webes ügysegéden nyújthatják be a nyilvántartásban kezelt adatok igazolására szolgáló hatósági bizonyítvány iránti kérelmüket.
A NAV tájékoztatása szerint az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdése és megszüntetése személyesen is bejelenthető a NAV ügyfélszolgálatain.
Az Egyéni Vállalkozók Nyilvántartásában szereplő adatok – a nyilvántartási szám és adószám alapján – továbbra is lekérdezhetők a www.nyilvantarto.hu/evny-lekerdezo/oldalon.
(NAV)
Lezárva: 2020. június 19.