A rátukmálás mint azonnali döntéshozatalra késztetés

dr. Zavodnyik József Dátum Legutoljára frissítve: 2020.01.13

Olvasási idő:


Ez a tartalom 1558 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Minden vásárlónak szüksége van arra, hogy tájékozódjon és megfontoltan válasszon a vállalkozások és azok termékei között. Az átgondolt és kiérlelt döntést zavarhatja és megnehezítheti, ha ezt az időt az értékesítő szándékosan, valótlan állításokkal lerövidíti és siettetve, rátukmálással próbálja a terméket értékesíteni. A jelenségre már a fogyasztóvédelmi jog is felfigyelt.

Rögtön az elején érdemes megnyugtatásként rögzítenünk, hogy a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint tisztességtelen a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából annak valótlan állítása, hogy az áru (akár általában, akár bizonyos feltételek mellett) csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre. Ezáltal ugyanis a fogyasztó meg van fosztva a tájékozott döntéshez szükséges időtől és alkalomtól.
A jogszabályi tilalom hátterében az a feltételezés áll, hogy a fogyasztóknak a megfontolt (vásárlásról, megrendelésről stb. való) döntésük meghozatalához, az ehhez szükséges tájékozódás, mérlegelés elvégzéséhez kellő időre van szükségük. Ha a vállalkozás tisztességtelen módon lerövidíti a fogyasztó tájékozott döntéséhez szükséges időt, a fogyasztót azonnali döntéshozatalra készteti, akkor a fogyasztó könnyebben befolyásolhatóvá válik, illetve a fogyasztói döntés szabadsága csorbát szenved.
 

Mi számít azonnali döntéshozatalra kényszerítésnek?

A kereskedelmi gyakorlat akkor minősülhet jogsértőnek, ha
- a vállalkozás célja arra irányul, hogy a fogyasztó tájékozott döntéséhez szükséges időt lerövidítse, a fogyasztót azonnali döntéshozatalra késztesse;
- ennek érdekében a vállalkozás valótlanul állítja, hogy az áru (adott esetben meghatározott, a fogyasztó számára vonzó feltételek mellett) csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre;
- ezáltal a kereskedelmi gyakorlat a fogyasztót megfosztja a tájékozott döntéshez szükséges időtől.
Megállapítható a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetésének célja, ha például a vállalkozás azt közli a fogyasztóval, hogy a (kedvezőnek feltüntetett) ajánlata csak rövid ideig („csak ma”) él, kizárólag ezen időtartam alatt lehet az ajánlat szerint megvásárolni a terméket. E cél fennálltának megállapításához még az sem szükséges, hogy a vállalkozás kifejezetten azt állítsa, az áru csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre – az is elegendő, ha a vállalkozás például azt állítja, hogy üzletének a felszámolására kerül sor, mivel ennek az állításnak az a fogyasztónak szóló üzenete, hogy az adott áru csak korlátozott ideig áll rendelkezésre. Ez az állítás is alkalmas arra, hogy azonnali döntéshozatalra ösztönözze a fogyasztót, korlátozva abban, hogy az ajánlatot valós tartalma szerint, esetleg további tájékozódás után mérlegelje.
Nem ritka, hogy a vállalkozások által forgalmazott áruk, szolgáltatások (például a rendelkezésre álló mennyiségből adódóan) csak korlátozott ideig vásárolhatók meg, érhetők el. Tisztességtelen ugyanakkor, ha a vállalkozás nem a valóságnak megfelelően, a fogyasztók azonnali döntéshozatalra ösztökélése érdekében állítja, hogy az áru (adott esetben bizonyos feltételek mellett, például akciós áron) csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre. Valótlan a tájékoztatás például akkor, ha a „csak ma” megvásárolható termék ténylegesen folyamatosan, időbeli korlát nélkül elérhető.
Akkor is megvalósul a valótlan tájékoztatás, ha a vállalkozás reklámja azt közli, hogy „a termék akciós áron csak ma kapható”, azonban az áru mindig a reklámozott, így valójában akciósnak nem is minősülő áron vásárolható meg.
Jogsértő az is, ha miközben az állítás szerint az adott üzlet felszámolására kerül sor, ez nem felel meg a valóságnak.
Ugyancsak tisztességtelen, ha a vállalkozás a fogyasztó azonnali döntéshozatalra késztetése céljából a „soha vissza nem térő alkalom” és „a készlet erejéig” kifejezéseket használja, noha a termék a szokásos feltételekkel kapható, és semmilyen készlethiány nem mutatkozik. A vállalkozás ezekkel a közlésekkel is azt az üzenetet közvetíti, hogy a termék a kedvezményes áron csak korlátozott ideig áll rendelkezésre.
 

Hogyan kerüljük el a jogsértést?

A vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk, hogy a fogyasztóknak időre van szükségük a vásárlásról való döntés meghozatalához és ez az idő tisztességtelen eszközökkel nem rövidíthető le. A vállalkozásoknak tartózkodniuk kell attól, hogy a fogyasztók azonnali döntéshozatalának elérése érdekében valótlanul állítsák, az áru (adott esetben bizonyos feltételek mellett, például a reklámozott akciós áron) csak nagyon korlátozott ideig áll rendelkezésre. A vállalkozás akkor használja a „csak ma”, „a termék akciós áron csak ma kapható”, „soha vissza nem térő alkalom”, „a készlet erejéig”, „az üzlet felszámolás alatt áll” és más hasonló kifejezéseket, ha azok valóban megfelelnek a valóságnak.