A munkaviszony megszüntetésével járó kötelezettségek
Olvasási idő: 5 perc
Erről a témáról 2024-10-21 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: A felmondás jogi útvesztői
A munkaviszony megszüntetésével (megszűnésével) kapcsolatos kötelezettségek a munkáltatót és a munkavállalót attól függetlenül terhelik, hogy a munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése milyen jogcímen történt. A munkaviszony megszűnésekor a munkáltató köteles a munkavállaló járandóságait kifizetni, továbbá a munkaviszonyra vonatkozó szabályokban meghatározott igazolásokat kiadni. Az alábbiakban ez utóbbi kötelezettséget részletezzük.
A munkáltató nem tagadhatja meg az igazolások kiadását és a munkavállaló járandóságával való elszámolást arra hivatkozva, hogy a munkavállaló jogellenesen szüntette meg a munkaviszonyát, vagy a munkakör átadása, az átvett eszközök visszaszolgáltatása nem történt meg. A munkáltató erre vonatkozó igényét a munkavállalóval szemben a kártérítési igény szabályai szerint jogosult érvényesíteni, ugyanezen szabályok alapján jogosult az őt megillető pénzbeli követelést a munkavállaló munkabéréből, egyéb járandóságából levonni.
Ami az igazolások kiadásának és az elszámolás teljesítési határidejét illeti:
- felmondás esetén (függetlenül attól, hogy a munkaviszonyt a munkáltató vagy a munkavállaló szüntette meg felmondással) legkésőbb az utolsó munkában töltött naptól számított 5. munkanapon,
- egyéb esetben (pl. közös megegyezés, határozott idő lejárta) legkésőbb a munkaviszony megszűnésétől számított 5. munkanapon a munkavállaló részére ki kell fizetni a munkabérét, egyéb járandóságait, valamint ki kell adni a munkaviszonyra vonatkozó szabályban és egyéb jogszabályokban előírt igazolásokat,
- az alkalmi foglalkoztatásnak minősülő munkaviszony és a nevelőszülői foglalkoztatási jogviszony esetét kivéve a munkaviszony megszűnése, illetve megszüntetése esetén, az utolsó munkában töltött napon köteles a munkáltató a munkanélküli igazolólapot a munkavállalónak átadni.
A munkáltató az alábbi, fontosabb igazolásokat köteles kiadni:
- az álláskeresési járadék megállapításához szükséges igazolás [Flt. 36/A. §; 34/2009. (XII.30.) SZMM rendelet],
- a személyi jövedelemadó igazolás, adó- és adóelőleg levonásról,
- társadalombiztosítási igazolás,
- a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 78. §-a alapján a munkabért terhelő tartozás,
- a szakmai gyakorlat igazolása,
- letiltásról szóló fizetési meghagyás, fizetési felszólítás, letiltó végzés,
- igazolás a tárgyévben fennállt biztosítási idő tartalmáról, a levont járulékokról és tagdíjról,
- a foglalkoztató által megfizetett egészségbiztosítási járulék összegéről és azok alapjáról,
- adatlap a bírósági határozattal meghatározott tartási kötelezettségről.
Az igazolásnak tartalmaznia kell a megszűnő munkaviszonyra vonatkozó legfontosabb adatokat (a munkáltató adatait, a munkaviszony kezdetére és végére vonatkozó adatokat, kiadott szabadság, betegszabadság, betöltött munkakör).
Ellenőrzési hatáskör
A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény rendelkezései szerint a munkaügyi ellenőrzés során vizsgálható, hogy a munkáltató teljesítette-e az igazolások kiadására és az elszámolásra vonatkozó, a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (továbbiakban: Mt.) által előírt kötelezettségét. Az Mt. 80. § (2) bekezdése határozza meg, hogy a munkáltatónak legkésőbb mely időpontig kell a munkavállalóval elszámolnia, illetve az igazolások kiadásáról gondoskodnia.
A munkaügyi ellenőrzés során a hatóság azt vizsgálja, hogy
a) a munkáltató a munkavállaló részére az igazolásokat határidőben és hiánytalanul kiadta, illetve
b) az elszámolási kötelezettségének határidőben eleget tett.
Az elszámolási kötelezettség teljesítésével összefüggésben a munkaügyi ellenőrzés hatásköre az elszámolás körében az elszámolás számszaki megfelelőségére nem, csupán az elszámolás helyessége, a kifizetés időpontja és a kifizetés összege teljesítésnek vizsgálatára terjedhet ki. Ez utóbbin belül:
- jogszabályban meghatározott összegű munkabér kifizetésének teljesítése
- a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum
- a kollektív szerződés szerinti munkabér
- pótlékok
- szabadság pénzbeli megváltása.
Az igazolások kiadásának és az elszámolásnak (kifizetésnek) az időpontja tekintetében az ellenőrzési hatáskör annak vizsgálatára terjed ki, hogy a munkáltató az előírt határidőben eleget tett-e kötelezettségének. A kiadás és elszámolás történhet a munkavállaló részére személyesen, de nem zárja ki annak jogszerűségét az sem, ha a munkáltató kötelezettségét postai vagy egyéb úton (pl. kézbesítő) teljesíti. A teljesítésnek azonban, amennyiben nem személyesen történik, ugyancsak az előírt határidőben kell megtörténnie (pl. a munkáltató a teljesítési határidő utolsó napján postára adja az igazolásokat, illetve postai úton vagy bankszámlára történő átutalással teljesíti a munkavállalót megillető járandóság kifizetését).
Az igazolások vonatkozásában a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy a munkavállaló részére mely igazolásokat adta ki, ezért azokról kimutatást kell készítenie. Nem csupán az igazolások kiadásának elmulasztása, hanem a teljesség hiánya esetén is meg kell állapítani a munkáltató jogsértését.