A kiküldetés és a minimális bérszint

dr. Veress Júlia Dátum Legutoljára frissítve: 2020.01.07

Olvasási idő: 4 perc


Ez a tartalom 2129 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2025-04-15 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Kiküldetés 183 napon túl

A kiküldetés a munkajog világának közismert, gyakran használt intézménye. A nemzetközi vagy határon átnyúló kiküldetés számos uniós és nemzetközi szabályt is érint, elsősorban a kettős adóztatás körében. Az alábbiakban a küldő és a fogadó országok munkajogi szabályainak összehangolására és annak biztosítására vonatkozó ún. Posting irányelv néhány rendelkezése kerül elemzésre, kiegészítve a bírósági gyakorlat néhány estével a minimális bérszint témakörében.

A nemzetközi szabályozás

Nemzetközi vagy határon átnyúló kiküldetés esetén az adott országok közötti kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményeket, illetve egyéb joganyagok vonatkozó rendelkezéseit is vizsgálni szükséges. Az EU alapvető szabadságjogai: a tőke, a szolgáltatások és áruk szabad áramlása, valamint a személyek szabad mozgása. A személyek szabad mozgását illetően nemcsak a küldő, hanem a fogadó ország jogszabályait is figyelembe kell venni. A kiküldetések vizsgálatánál az adókötelezettségek megállapítása során tekintettel kell lenni a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletre (a továbbiakban: Szociális biztonsági rendelet), valamint a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK rendelet végrehajtására vonatkozó eljárás megállapításáról szóló 987/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletre is.
A munkavállalók mozgása kétféle módon valósulhat meg az Európai Unióban. Egyrészt a munkavállaló él az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSZ) 45. cikke által biztosított szabad mozgás jogával és egy másik tagállamban vállal munkát. Ebben az esetben a munkavállalót a hazai munkavállalókkal azonos elbánás és jogok illetik meg a foglalkoztatás terén. Másrészt a szolgáltatásnyújtás szabadságán (EUMSZ 56. cikke) alapuló kiküldetésről is beszélhetünk, amikor a munkavállaló egy másik tagállamban, szolgáltatás teljesítése céljából ideiglenesen végez munkát. Ekkor a munkavállalóra a kiküldő ország jogszabályai vonatkoznak, a munkavégzés helye szerinti ország joga alapján azonban bizonyos jogosultságok illetik meg, de csak korlátozottan.
A kiküldetésre vonatkozó szabályozás a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: Posting irányelv) a szolgáltatások szabad áramlását és a kiküldött munkavállalók védelmét egyidejűleg igyekszik szolgálni, e két cél között törekszik egyensúlyt teremteni. A kiküldött munkavállalót a fogadó országban a munkaügy terén hatályos jogokat tekintve csak néhány illeti meg, melyek közül meghatározó a minimális bérszint, a maximális munkaidő és minimális pihenőidő, a minimális éves szabadság, a munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei munkaerő-kölcsönzés esetén, a munkahelyi egészség, biztonság, a higiénia, a férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód. A Posting irányelv célja méltányos béreket és egyenlő versenyfeltételeket biztosítani a kiküldő vállalatok és a fogadó országok munkavállalóinak úgy, hogy közben megvalósuljon a szolgáltatások szabad mozgására vonatkozó elv is.
 
Letölthető kiadványunkban összefoglaltuk a külföldi munkavállalók közterhei és tb-kötelezettségei kapcsán felmerülő legfontosabb kérdéseket és a jogkövető válaszokat. Töltse le ingyenes összefoglalónkat és legyen naprakész tudása a külföldi munkavállalók adminisztrációs kötelezettségei kapcsán!
 
 

A Posting irányelv

Cikkünkben a küldő és a fogadó országok munkajogi szabályainak az összehangolására és annak biztosítására vonatkozó Posting irányelv néhány rendelkezése kerül elemzésre, az Európai Unió Bírósága (a továbbiakban: Bíróság) által hozott néhány ítélet lényegét kiemelve, különösen a minimális bérszint témakörét érintve. Figyelembe kell venni ugyanakkor azt is, hogy a Posting irányelv szerinti kiküldött fogalma nem teljesen egyezik a szociális biztonsági jogban használt fogalommal.
A Posting irányelv célja a preambulum (13. bekezdés) szerint a személyek és szolgáltatások tagállamok közötti szabad mozgását gátló akadályok eltörlése a tagállamok jogszabályainak összehangolása révén.
A Posting irányelv kiemeli a minimális védelmet nyújtó kötelező szabályok magját, amelyet a befogadó ország munkáltatóinak be kell tartaniuk. Ezen rendelkezéseket a Posting irányelv 3. cikke tartalmazza.
A más tagállamokból kiküldött munkavállalók a kiküldő vállalattal állnak munkaviszonyban, tehát a szóban forgó tagállam jogszabályai vonatkoznak rájuk, de a küldő vállalkozásoknak biztosítaniuk kell, hogy a kiküldetés időtartama során a munkavégzés helye szerinti (fogadó) tagállamban hatályos jogszabályok – valamint az építőiparban a hatályos jogszabályok és az általános érvényű kollektív szerződések rendelkezései – alapján illesse meg a kiküldött munkavállalókat
a. maximális munkaidő és minimális pihenőidő;
b. minimális éves szabadság;
c. minimális bérszint, beleértve a túlóradíjakat; (ez a pont nem vonatkozik a kiegészítő foglalkozási nyugdíjrendszerekre);
d. munkavállalók rendelkezésre bocsátásának feltételei, különösen a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások esetében;
e. munkahelyi egészség, biztonság és higiénia;
f. védintézkedések a várandós vagy gyermekágyas nők, gyermekek és fiatalok munkaviszonyára vonatkozó szabályokat illetően;
g. férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód és más megkülönböztetést tiltó rendelkezések.
A Posting irányelv 1. cikke határozza meg a hatályt. Az irányelvet a tagállamban letelepedett vállalkozásokra kell alkalmazni, amely a határon átnyúló szolgáltatások nyújtása keretében munkavállalókat küld egy másik tagállam területére:
- munkavállalókat küld ki egy tagállam területére saját nevében és saját irányítása alatt, a kiküldő vállalkozás és a szolgáltatásnak az adott tagállamban működő címzettje között létrejött szerződés alapján, feltéve, hogy a kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással;
- munkavállalókat küld ki a tagállam területén a csoport tulajdonában lévő telephelyre vagy vállalkozáshoz, feltéve, hogy a kiküldő vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással; vagy
- munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásként vagy munkaerőt rendelkezésre bocsátó vállalkozásként munkavállalót küld ki egy tagállam területén letelepedett vagy ott működő vállalkozáshoz, feltéve, hogy a munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozás vagy a munkaerőt rendelkezésre bocsátó vállalkozás és a munkavállaló a kiküldetés idején munkaviszonyban áll egymással.
A Posting irányelv azért fontos, mert célja, hogy a munkaerőpiacot torzító tényezők kizárása mellett biztosítsa az ideiglenesen más tagállamba kiküldött – és ezáltal nehezebb helyzetben lévő – munkavállalókat megillető tisztességes munkafeltételeket. A Posting irányelv azonban számos hiányossággal bír, ugyanis nem rendelkezik például a kiküldetés korlátozott ideje, valamint a küldő/fogadó vállalkozás fogalmáról.

Kapcsolódó
kikuldetes-feltetelei

A kiküldetés feltételei

A felmerülő kérdés a kiküldetés lényeges elemeit érinti: csak olyan dolgozó küldhető ki ausztriai munkavégzésre, aki már legalább 30 napja biztosított a cégben? A munkavállalók eredetileg 183 napnál kevesebb ideig dolgoztak volna Ausztriában, de tovább maradnának. Ilyenkor hogyan változik a járulék és szja fizetés?

 

A fő kérdés: a minimális bérszint

A Posting irányelv 3. cikke úgy rendelkezik, hogy a minimális bérszint fogalmát annak a tagállamnak a nemzeti jogszabályai, illetve gyakorlata határozza meg, amelynek területén a munkavállaló a kiküldetésben tartózkodik.
A következőkben néhány esetet emelünk ki az Európai Unió Bíróságának joggyakorlatából.
 

EU kontra Németország ügy

A C-341/02. számú ügyben (az Európai Közösségek Bizottsága kontra Németországi Szövetségi Köztársaság ügy) a Bíróság kimondta, hogy nem teljesíti a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló Posting irányelv említett 3. cikkéből eredő kötelezettségeit az a tagállam, amelynek jogszabályai nem ismerik el a minimálbér alkotórészeként a más tagállamban letelepedett munkáltató által az építőipari ágazatban foglalkoztatott, e tagállamba kiküldött munkavállaló részére fizetett, a munkavállaló által végzett munka és az általa kapott ellenszolgáltatás viszonyát nem módosító pótlékokat és kiegészítéseket, kivéve ezen ágazat munkavállalóinak ágazati prémiumát.
A kiküldő munkáltató a pótlékokat a kiküldő tagállam joga szerint állapította meg, azonban a kiküldetés helye szerinti tagállam, azaz Németország, csak bizonyos, a németországi kollektív szerződésben szerepeltetett ilyen típusú pótlékokat, prémiumot ismerte el a minimálbér részeként, ami alapjaiban sérti a kiküldött munkavállalók alapvető jogait a Bíróság szerint. A Bíróság azt is kimondta, hogy azok a bérelemek, melyeket a fogadó tagállam joga nem a minimálbér részeként határoz meg, és amelyek módosítják a munkavállaló által végzett munka és ellenszolgáltatás egyensúlyát, az nem minősül a minimálbér részének (többletmunka, különleges feladat).
A Posting irányelv nem azt várja el a tagállamoktól, hogy akár a kiküldő, akár a fogadó tagállam szerinti bérelemben részesüljön a kiküldött munkavállaló, hanem azt, hogy a kiküldött munkavállalót a kiküldetés miatt semmi esetben ne érje hátrány: egy átlátható, kiszámítható, ellenőrizhető kalkulációs módszer alapvető feltétel a minimálbérekre vonatkozó követelmények betartására.
A Bíróság általában figyelembe veszi a tagállam azon jogát, mely meghatározza, hogy a munkáltató által fizetett többletmunka ellentételezések közül melyek képezik részét a minimálbérnek.
A Posting irányelv megsértése ebben az ügyben abban állt, hogy a fogadó tagállam nem tette lehetővé az összemérést, a viszonyítást a kiküldő tagállamban érvényben lévő bérelemekkel.
 

Az Isbír ügy

A minimálbér kérdése kapcsán meg kell említeni a C-522/12. számú ügyet (Isbir ügy), melynek végkövetkeztetése szerint nem ellentétes az irányelvvel az a tagállami szabályozás, mely a minimálbér számításánál olyan bérelemeket is figyelembe vesz, amelyek nem módosítják a munkáltató és a munkavállaló közötti szolgáltatás és ellenszolgáltatás egyensúlyát, de a munkavállaló arra valamilyen jogcímen mégis jogosulttá válik. Az átláthatóság és a minimálbérek viszonyíthatósága nagyon fontos a munkavállaló számára, mert ezek nélkül a jogi védelem is megszűnik számára.
T. Isbir az épülettakarítási ágazatban foglalkoztatott munkavállaló volt, aki 2004. január 1-je óta Németországban dolgozott a DB Service munkavállalójaként. Az ETV DB Services Nord alapján 2008. március 31-éig 7,56 euró órabért, majd 2008. április 1-jétől 7,90 euró órabért kapott. T. Isbir azt kérte, hogy 2007. július 1-jétől az épülettakarítási ágazat bérei vonatkozásában a kedvezőbb rendelkezéseket alkalmazzák rá, vagyis a 2003. október 4-ei a Lohn TV Gebäudenreinigung 2004 kollektív megállapodást 2008. február 29-éig, majd 2008. március 1-jétől a 2007. október 9-ei TV Mindestlohn Gebäudereinigung kollektív megállapodást, amelyek hatályát kiterjesztették ezen ágazat összes munkavállalójára és munkáltatójára, köztük a DB Servicesre is. T. Isbir úgy vélte, hogy kezdetben 7,87 euró, majd 8,15 euró órabért kellett volna kapnia 7,56 euró, illetve 7,90 euró helyett. Noha a DB Services nem vitatta, hogy már kiterjedt rá a LohnTV Gebäudenreinigung 2004, majd a TV Mindestlohn Gebäudereinigung hatálya, úgy ítélte meg, hogy T. Isbir ennek ellenére mégis sokkal magasabb fizetést kapott, mint az általa követelt minimálórabér, tekintve, hogy az adott időszakban a Deutsche Bahn AG-t kötelező kollektív megállapodások értelmében olyan összegekben részesült, amelyeket e minimális bérbe bele kellett számítani, azaz: egyrészt a 2007 augusztusi és a 2008 januári átalánykifizetéseket, másrészt a vagyonképzési hozzájárulást. Pontosan a díjazás ezen elemeinek minimálbérbe való beszámíthatósága képezte a Bundesarbeitsgericht előtt folyamatban lévő jogvita tárgyát.
A Bíróság kimondta, hogy a minimálbér részének tekinthető egy bérelem akkor is, ha a kifizetésére nem az alapjául szolgáló munka elvégzésének idején kerül sor, illetve, hogy a kollektív szerződés lejárta és az újabb megállapodás megkötése közötti átmeneti időszakra adott egyösszegű juttatás a minimálbér fogalmi körébe vonható, a munkavállaló számára hosszú távú befektetésként adott vagyonképzési hozzájárulás viszont nem. Utóbbi inkább szociálpolitikai cél megvalósítására alkalmas, bár kétségtelen, hogy a munkavégzéshez kapcsolódik, de az nem minősül munkabérnek.
 

Az Elektrobudowa ügy

Még mindig a minimális bérszint témakörénél maradva, megemlíthető a C-396/13. számú ügy (Elektrobudowa ügy), melynek lényege, hogy a fogadó tagállam olyan szabályozása, amely kizárja a kiküldött munkavállalókat képviselő szakszervezet kereshetőségi jogát az irányelv szerinti minimálbér tekintetében az adott tagállam bírósága előtt, ellentétes a Posting irányelvvel, de a munkavállalók jogvédelmét célzó szabályozással is.
Az ügy tényállása szerint a Lengyelországban letelepedett ESA társaság a villamos energia területén gyakorolta tevékenységét, Finnországban fiókteleppel rendelkezett. Az Eurajoki (Finnország) településen az olkiluotói atomerőmű építkezésén végzendő elektromos munkák céljából az ESA 186 munkavállalóval kötött Lengyelországban és a lengyel jog alkalmazásával munkaszerződéseket. E munkavállalókat az említett társaság a finnországi fióktelepére küldte ki. Az olkiluotói építkezést jelölték ki számukra a munkavégzés helyeként, és Eurajokiban, a fenti építkezés helyétől hozzávetőleg 15 kilométerre lévő lakásokban szállásolták el őket. Az alapeljárás résztvevőinek álláspontja eltért abban a kérdésben, hogy a munkavállalók számára mennyi időt vesz igénybe a szálláshely és az említett építkezés közötti oda- és visszautazás. Az érintett munkavállalók azt állították, hogy az ESA nem a villamosenergia-ágazatban és az épülettechnológia-ágazatban az uniós jog alapján alkalmazandó finn kollektív megállapodások szerint járó minimálbért juttatta részükre, így követeléseiket egyénileg átruházták a Sähköalojen ammattiliitto részére, annak érdekében, hogy az utóbbi gondoskodjon az összegek behajtásáról.
A Bíróság az ügyben hat különböző bérelem minősítéséhez adott szempontokat, az irányelv és a korábbi joggyakorlatát figyelembe véve. Kijelentette, hogy a költségtérítés funkciójú juttatások nem vehetőek figyelembe a minimálbér összegébe (például az étkezési utalvány, a szállásköltségek megtérítése, akkor sem, ha ez utóbbit nem kell megelőlegeznie a munkavállalónak). A nem költségtérítés funkciójú, de a kiküldetéshez kapcsolódó juttatások viszont az irányelv szerinti minimálbér részét képezik (például a napidíj és az úti időre járó díjazás). Ezeket tehát ugyanúgy biztosítani kell a kiküldött munkavállalónak, ahogy arra a fogadó tagállam munkavállalói belföldi kiküldetés esetén jogosultak. A Bíróság rámutatott, hogy nemcsak a minimálbér fogalmát, hanem annak meghatározási módját is a fogadó állam joga alapján kell elemezni. Így a fogadó tagállamban hatályban lévő szabályok előírhatják, hogy a minimálbért időbérként vagy teljesítménybérként kell számítani. E rendelkezéseknek kötelező erejűnek kell lenniük, és meg kell felelniük az átláthatóság feltételeinek, hozzáférhetőnek és egyértelműnek kell lenniük. A Bíróság a szabadságra járó díjazást is a minimálbér körébe sorolta.
A Posting irányelv értelmében a minimális bérszint fogalmát annak a tagállamnak a nemzeti jogszabályai, illetve joggyakorlata határozzák meg, amelynek a területén a munkavállaló kiküldetésben tartózkodik. Amennyiben a fogadó tagállam minimális bérszintjére történő bérkiegészítés kerül vizsgálat alá a járulékalap meghatározása szempontjából, akkor fontos kiemelni, hogy a küldő vállalkozásnak a kiküldött munkavállaló munkabérét fel kell emelnie a kiküldetés helye szerinti tagállamban kötelezően alkalmazandó minimálbér szintjére. Ezt a szabályt akkor is alkalmazni kell, ha a munkavállaló csak ideiglenesen tartózkodik a fogadó tagállamban, például kiküldetés útján. A magyar munkáltatók a munkaszerződésben döntő többségben a minimálbért/garantált bérminimumot tüntetik fel, így a magyar munkáltatók a szociális hozzájárulási adót a magyar minimálbér/garantált bérminimum után fizetik meg, és a biztosítottat terhelő járulékok levonására is ennek alapulvételével kerülhet sor. A fogadó állam által előírt minimálbérre történő kiegészítés nem képezi sem a járulékok, sem a szociális hozzájárulási adó alapját.
 

A 2014-es végrehajtási irányelv

A munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv érvényesítéséről és a belső piaci információs rendszer keretében történő igazgatási együttműködésről szóló 1024/2012/EU rendelet (az IMI-rendelet) módosításáról szóló, 2014. május 15-ei 2014/67/EU európai parlamenti és tanács irányelv (a továbbiakban: 2014/67/EU irányelv), melyet a Posting irányelv tagállami végrehajtásának elősegítésére fogadtak el 2014-ben, jelentős előrelépést jelent a kiküldött munkavállalókkal kapcsolatos adminisztrációs kötelezettségek és információcsere területén. Jelenleg a szabályozás egyik legnagyobb akadályát ugyanis éppen a kiküldött munkavállalókra vonatkozó információ, és legfőképpen a pontos számadatok hiánya jelenti, amire a 2014/67/EU irányelv lehet egyfajta megoldás. Az irányelv létrehozza azt a közös jogi keretet, amely alapján azonosíthatók a valódi munkavállalói kiküldetések, és lehetővé teszi a közös normák egységesebb végrehajtását, alkalmazását és érvényesítését. Tisztázza a kiküldetés fogalmát, és meghatározza a tagállamokra háruló feladatokat a munkavállalók kiküldetéséről szóló irányelv betartásának ellenőrzése tekintetében, különösen azokban az ágazatokban, ahol nagyobb a visszaélés kockázata, így például az építőiparban vagy a közúti fuvarozásban. Célja, hogy javítsa a kiküldetésért felelős nemzeti hatóságok közötti együttműködést azáltal, hogy érvényesíti a segítségnyújtás iránti megkeresésekre való válaszadás kötelezettségét, és határidőket állapít meg az információkérések megválaszolására. Végül az egyik tagállam által a szolgáltatókra kiszabott közigazgatási szankciókat és bírságokat most már egy másik tagállamban is végre lehet hajtani és be is lehet hajtani.
A Munka Törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. tv (a továbbiakban: Mt.) 297. § 2016. június 18-án hatályba lépett módosítása a 2014/67/EU irányelv 9. és 12. cikkeinek jogharmonizációját biztosítja, melynek keretében módosult a szolgáltatás jogosultjának felelősségi köre. Az előzetes tájékoztatási kötelezettségen túl rögzítésre került, hogy a szolgáltatás hazai fogadója egyetemlegesen felel a külföldi munkáltatóval a külföldi munkáltatót terhelő munkabér és járulékok megtérítéséért abban az esetben, ha tudott vagy kellő gondosság mellett tudnia kellett arról, hogy a külföldi munkavállaló munkabér és járulékfizetési kötelezettségének a munkavállaló foglalkoztatása során nem tett eleget.
 

A 2018-as módosító irányelv

Az EP plenáris ülése 2018-ban megszavazta a munkavállalók szolgáltatások nyújtása keretében történő kiküldetéséről szóló 96/71/EK irányelv módosításáról szóló (EU) 2018/957 európai parlamenti és tanácsi irányelvet (a továbbiakban: 2018-as módosító irányelv), melynek fő elemei a következőek:
• ugyanazon a munkahelyen azonos javadalmazás jár a munkavállalóknak, így a kiküldött munkavállalót az alapbéren felül a speciális juttatások és bónuszok is megilletik;
• a kiküldetés 12 hónapig tarthat, ami egyszer 6 hónappal meghosszabbítható; ennek letelte után a fogadó ország munkaügyi szabályait kell alkalmazni;
• a javadalmazásra vonatkozó nemzeti szabályok információit honlapokon közzé kell tenni;
• az utazás, a szállás és az étkezések költségei nem vonhatók le a munkavállaló béréből;
• a munkaadónak megfelelő, a nemzeti jogszabályok szerint előírt lakáskörülményekről kell gondoskodnia;
• a tagállamok regionális vagy iparági kollektív szerződést is köthetnek;
• ha a munkavállaló csalás (pl. fiktív cég) áldozata lesz, a kiküldött munkavállalónak járó védelmet akkor is biztosítani kell számára az adott tagállam részéről.
Az elfogadott jogszabály 2018. július 9-én került kihirdetésre, melyet a tagállamoknak 2020. július 30-áig kell átültetniük a nemzeti jogrendszereikbe. 2018. október 4-én a magyar kormány a sajtó útján jelentette be, hogy megsemmisítési keresetben (C-620/18.) megtámadta a 2018-as módosító irányelvet. Indoklásában hangsúlyozta, hogy az irányelv rendelkezései sértik a szükségesség és az arányosság elveit, másrészt olyan kötelezettséget és korlátozásokat vezet be, amelyek nem felelnek meg a megkülönböztetés mentesség követelményének, valamint sérül a jogbiztonság és a normabiztonság elve is, továbbá az új szabályok korlátozzák a szolgáltatásnyújtás szabadságát.
 

Kapcsolódó iratminták


Kapcsolódó kérdés-válaszok


Külföldi kiküldetés

Magyar kft. ausztriai céggel köt szerződést munkavégzésre magyar dolgozókkal, a fizetést is a magyar kft. adja. A munkavégzés ideje kevesebb, mint 183 nap. A már alkalmazásban lévő dolgozókról is kell a kiküldetési rendelvényt a NAV felé kitölteni?

Külföldi kiküldetés elszámolása bizonylatokkal

Külföldi kiküldetés esetén többször előfordul, hogy a felmerült költségeket (taxi, vonatjegy, étkezés) a dolgozó kifizeti a céges bankkártyával, de csak a kifizetést igazoló bizonylattal (nyugta, jegy, blokk) rendelkezik és a cég nevére kiállított számlával nem. Ezekben az esetekben a kiküldetési költségek hivatali célú elszámolásához elfogadható, ha kifizetések igazolására átadott bizonylatok alapján kiküldetési rendelvényt készítünk?

Kapcsolódó cikkek


Külföldi kiküldetés megbízásban

Az érintett cég (egy kft.) nappali tagozatos tanulót és nyugdíjast is foglalkoztatna megbízási szerződéssel, melynek keretében ötnapos külföldi konferencián venne részt. Ebben a jogviszonyban hogyan számolható el a külföldi kiküldetés költsége?

Kiküldetés elszámolása

Megfelelő-e, ha egy kiküldetési szabályzatban lefektetésre kerül, hogy tételes költségelszámolás van napi 75 euróval, mindenről kell számla és a fennmaradó összeggel elszámolnak? Vagy ezt is úgy kell kezelni, mintha napidíj lenne és lesz adómentes és adóköteles része?

Kiküldetés és kiküldetés utáni költségtérítés

A magánszemély saját személygépjárművének hivatali célú használatáért a kifizetőtől kiküldetési rendelvény, vagy útnyilvántartás alapján kaphat költségtérítést. A kiküldetés tartalmi követelményeit az Szja tv. írja elő.