Digitális eszközök a logisztikában
Olvasási idő: 3 perc
A különféle hardver és szoftver elemek alkalmazásával a logisztikai folyamatok gyorsabbak és pontosabbak lesznek, a szolgáltatási színvonal és a vevők elégedettsége is nő. Az alábbiakban áttekintünk néhány olyan informatikai megoldást, amelyek alkalmazása nagyban segíti az operatív vagy éppen a stratégiai szintű logisztikai feladatok hatékony megoldását – elsősorban a szállítási területhez kapcsolódóan.
A disztribúciós (áruelosztási) feladatok szervezését a járattervező szoftverek teszik könnyebbé. A programba az áruterítési folyamat elemeihez kapcsolódó információkat kell feltölteni – megadni a központi és/vagy regionális raktárak pozícióját, a lerakóhelyek földrajzi és árufogadási adatait, a kiszállítást végző teherautó-flotta összetételét és kapacitásbeli jellemzőit, a rendelésállományt, valamint azon szabályzókat, amelyekre a logisztikai feladat tervezése során figyelemmel kell lenni akár gyakorlati szempontból, akár jogszabályi előírások okán. A szakszoftver a betáplált adatok felhasználásával optimális túraterveket állít elő. A rendszer figyel arra, hogy az egyes teherautókra olyan fuvarfeladatok legyenek kialakítva, amelyek eredményeképpen a járművek a lehető legoptimálisabb raktérkihasználtsággal, a legkevesebb futással érik el a lerakóhelyeket a hozzájuk kapcsolódó áruátvételi időpontokban vagy időablakokban, a vonatkozó törvényi előírások (például a vezetési és pihenőidők betartása mellett). Ezáltal mind a disztribúciós flotta, mind pedig a gépkocsivezetők munkája térben és időben hatékonyan szervezhető. A rendszer az operatív, napi járattervezési feladatok támogatása mellett stratégia szintű döntéseket is segít, egy disztribúciós ajánlat összeállítása során az erőforrások költségei határozhatóak meg a különböző modellek által.
Gyakori probléma az, amikor egy logisztikai egységnél – legyen az egy áruház áruátvételi területe vagy egy központi raktár – a rakodási kapacitások (kapuk, targoncák, targoncavezetők) korlátozott számban elérhetőek. A szabályozatlanul érkező be-, illetve kiszállítást végző teherautók ilyen esetben jelentős várakozásra kényszerülnek, amely mind a rakodószemélyzet, mind a gépkocsivezetők számára nem optimális állapot. Az ütemezett, tervezhető rakodásokat hivatottak szolgálni a különböző időkapu foglaló (menedzsment) rendszerek. A szoftver paraméterezhető a rendelkezésre álló rakodási és anyagmozgatási erőforrásokkal, valamint gyakorlati szakmai jellemzőkkel (például egy kamion átlagos lerakodási ideje). A rendszer előnye, hogy a rakodást végző logisztikai részleg adminisztrációs terhei csökkennek, ugyanis az időpontok foglalását, így a rakodások időbeli koordinációját a beszállítást végző, vagy a kiszállítást igénylő vállalat maga végzi egy internetes felületen. A modell működési mechanizmusa egyenletesen osztja el a rakodásra érkező teherautókat az egyes rakodási egységek között. A hatékony erőforrás-gazdálkodás eredményeképpen a várakozások minimálisra csökkennek vagy meg is szűnnek, a rakodó személyzet, illetve géppark pedig egyenletes terheléssel fog működni, amely eredményeképpen akár a targoncák darabszáma is csökkenhet azok optimálisabb kihasználtsága révén.
A logisztikai központba optimális ütemben beérkező tehergépjárművek telephelyen belüli koordinációját a yard management rendszerek hivatottak hatékonyan biztosítani. Ezek a szoftverek kezelik a beérkező teherautók adatait (járművek és gépkocsivezetők azonosítóit), a beszállított termékek, illetve a kiszállítani kívánt tételek jellemzőit – sok esetben összeköttetésben vannak a portaszolgálat biztonsági rendszerével, illetve a raktárkezelő szoftverrel is. A raktárból érkező igények alapján a várakozó gépkocsivezetők a rendszer segítségével információt kapnak arról, hogy teherautójuk mikor és hol kerül megrakásra vagy történik meg annak leszedése. A sofőrök tájékoztatása a rakodás aktualitásáról sok esetben a parkolókban elhelyezett kivetítők segítségével valósul meg. A rendszer támogatja azt, hogy a tehergépjármű gyorsan megtalálja a helyes rakodási pozícióját, gyorsítva ez által a logisztikai folyamatokat, így is csökkentve a raktárbázisok zsúfoltságát.
Gál István logisztikai magiszter