Digitális eszközök a logisztikában

adminisztrátor Dátum Legutoljára frissítve: 2019.11.27

Olvasási idő: 3 perc


Ez a tartalom 1991 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

A különféle hardver és szoftver elemek alkalmazásával a logisztikai folyamatok gyorsabbak és pontosabbak lesznek, a szolgáltatási színvonal és a vevők elégedettsége is nő. Az alábbiakban áttekintünk néhány olyan informatikai megoldást, amelyek alkalmazása nagyban segíti az operatív vagy éppen a stratégiai szintű logisztikai feladatok hatékony megoldását – elsősorban a szállítási területhez kapcsolódóan.

A logisztika fő feladata az alapanyagok, félkész- és késztermékek eljuttatása a kibocsátótól a felhasználóig, megfelelő mennyiségben és minőségben, az elvárt időben. Ezen folyamat során a javakat szállítani, mozgatni, raktározni és kezelni kell, mely folyamatelemek optimális működése nem képzelhető el modern informatikai megoldások támogatása nélkül.
 
Járattervező szoftverek
A disztribúciós (áruelosztási) feladatok szervezését a járattervező szoftverek teszik könnyebbé. A programba az áruterítési folyamat elemeihez kapcsolódó információkat kell feltölteni – megadni a központi és/vagy regionális raktárak pozícióját, a lerakóhelyek földrajzi és árufogadási adatait, a kiszállítást végző teherautó-flotta összetételét és kapacitásbeli jellemzőit, a rendelésállományt, valamint azon szabályzókat, amelyekre a logisztikai feladat tervezése során figyelemmel kell lenni akár gyakorlati szempontból, akár jogszabályi előírások okán. A szakszoftver a betáplált adatok felhasználásával optimális túraterveket állít elő. A rendszer figyel arra, hogy az egyes teherautókra olyan fuvarfeladatok legyenek kialakítva, amelyek eredményeképpen a járművek a lehető legoptimálisabb raktérkihasználtsággal, a legkevesebb futással érik el a lerakóhelyeket a hozzájuk kapcsolódó áruátvételi időpontokban vagy időablakokban, a vonatkozó törvényi előírások (például a vezetési és pihenőidők betartása mellett). Ezáltal mind a disztribúciós flotta, mind pedig a gépkocsivezetők munkája térben és időben hatékonyan szervezhető. A rendszer az operatív, napi járattervezési feladatok támogatása mellett stratégia szintű döntéseket is segít, egy disztribúciós ajánlat összeállítása során az erőforrások költségei határozhatóak meg a különböző modellek által.
 
Időkapu foglaló (menedzsment) rendszerek
Gyakori probléma az, amikor egy logisztikai egységnél – legyen az egy áruház áruátvételi területe vagy egy központi raktár – a rakodási kapacitások (kapuk, targoncák, targoncavezetők) korlátozott számban elérhetőek. A szabályozatlanul érkező be-, illetve kiszállítást végző teherautók ilyen esetben jelentős várakozásra kényszerülnek, amely mind a rakodószemélyzet, mind a gépkocsivezetők számára nem optimális állapot. Az ütemezett, tervezhető rakodásokat hivatottak szolgálni a különböző időkapu foglaló (menedzsment) rendszerek. A szoftver paraméterezhető a rendelkezésre álló rakodási és anyagmozgatási erőforrásokkal, valamint gyakorlati szakmai jellemzőkkel (például egy kamion átlagos lerakodási ideje). A rendszer előnye, hogy a rakodást végző logisztikai részleg adminisztrációs terhei csökkennek, ugyanis az időpontok foglalását, így a rakodások időbeli koordinációját a beszállítást végző, vagy a kiszállítást igénylő vállalat maga végzi egy internetes felületen. A modell működési mechanizmusa egyenletesen osztja el a rakodásra érkező teherautókat az egyes rakodási egységek között. A hatékony erőforrás-gazdálkodás eredményeképpen a várakozások minimálisra csökkennek vagy meg is szűnnek, a rakodó személyzet, illetve géppark pedig egyenletes terheléssel fog működni, amely eredményeképpen akár a targoncák darabszáma is csökkenhet azok optimálisabb kihasználtsága révén.
 
Yard management rendszerek
A logisztikai központba optimális ütemben beérkező tehergépjárművek telephelyen belüli koordinációját a yard management rendszerek hivatottak hatékonyan biztosítani. Ezek a szoftverek kezelik a beérkező teherautók adatait (járművek és gépkocsivezetők azonosítóit), a beszállított termékek, illetve a kiszállítani kívánt tételek jellemzőit – sok esetben összeköttetésben vannak a portaszolgálat biztonsági rendszerével, illetve a raktárkezelő szoftverrel is. A raktárból érkező igények alapján a várakozó gépkocsivezetők a rendszer segítségével információt kapnak arról, hogy teherautójuk mikor és hol kerül megrakásra vagy történik meg annak leszedése. A sofőrök tájékoztatása a rakodás aktualitásáról sok esetben a parkolókban elhelyezett kivetítők segítségével valósul meg. A rendszer támogatja azt, hogy a tehergépjármű gyorsan megtalálja a helyes rakodási pozícióját, gyorsítva ez által a logisztikai folyamatokat, így is csökkentve a raktárbázisok zsúfoltságát.
Összességében megállapítható, hogy egy jól kiválasztott, bevezetett és kezelt szoftver jelentősen növeli a logisztikai folyamatok sebességét, illetve azok hatékonyságát, és optimalizálja az erőforrások felhasználását. Természetesen fontos kihangsúlyozni az emberi tényező szerepét is, hiszen egy helyesen megtervezett és fizikálisan rendben működő rendszerbe illeszthető csak bele egy informatikai megoldás.

Gál István logisztikai magiszter
 

Kapcsolódó iratminták