Kell-e a piacozónak pénztárgépet használnia?

Bonácz Zsolt Dátum Legutoljára frissítve: 2021.06.15

Olvasási idő: 5 perc


Ez a tartalom 1936 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak.
Erről a témáról 2026-09-21 írtunk FRISS INFORMÁCIÓKAT: Nyugtaadat-szolgáltatás 2026 szeptemberétől

A piacozó pénztárgép-használati kötelezettségének megítélésében döntő jelentőségű elem, hogy az értékesítés alkalmi rendezvényeken vagy állandó értékesítési helyen valósul meg. A NAV külön tájékoztatóban összegzi a különbségeket.

Gyakran merül fel kérdésként, hogy a vásárokon, fesztiválokon alkalmi árusítást végző piacozónak kell-e pénztárgépet alkalmaznia, hogyha tevékenységi köre 4724, 4779, 4771, 4778 vagy csak nyugta és számlaadási kötelezettsége van?

A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet 1. sz. mellékletében felsorolt tevékenységek esetében kötelező a pénztárgép használata, kivéve, ha a vállalkozás az Áfa tv. 166. § (2) bekezdése alapján teljes körű számlázással mentesül ezen kötelezettsége alól.

Döntő jelentőségű a "piacozó" megjelölés pontos meghatározása.

Amennyiben a "piacozás" vásárokon, fesztiválokon, alkalmi rendezvényeken való árusítást jelent, akkor ezen tevékenység a TEÁOR' 08 47.8 besorolás alá tartozik, amely nem szerepel az NGM rendelet 1. sz. mellékletében, tehát a pénztárgép használati kötelezettség nem áll fenn.
Ezzel kapcsolatban a NAV is tájékoztatást nyújt.

Abban az esetben, ha a "piacozás" nem az említett helyeken, hanem állandó értékesítési helyen történő értékesítést jelent (pl. folyamatosan működő piacon, ahol napijegy megváltása ellenében lehetőség van az értékesítésre) vagyis állandó értékesítési helyen valósul meg az értékesítés, akkor a kérdésben említett tevékenységek esetén a pénztárgép-használati kötelezettség az NGM rendelet 1. sz. melléklet 4. pontja alapján fennáll.

Kapcsolódó cikkek


A kiskereskedelmi tevékenység értelmezése az új különadó vonatkozásában

2020. május 1. napjától ismételten különadó terheli a kiskereskedelmi tevékenységet. Az adó mértéke alacsony, de az adóalap figyelembevételével jelentős összeget fog jelenteni az adóköteles tevékenységet végző személyeknél, szervezeteknél. Erre tekintettel különösen fontos az adóköteles tevékenység, vagyis a kiskereskedelmi tevékenység pontos meghatározása.