Cégkapu – a nonprofitoknál is kötelező 2019-től

dr. Gaál Nóra Dátum Legutoljára frissítve: 2019.01.22

Olvasási idő: 5 perc


Ez a tartalom 2150 napja jelent meg, lehetséges, hogy az itt szereplő információk már nem aktuálisak. Legfrissebb tartalmainkat itt érheti el.

Több, előző év végén megjelent és az idei évtől hatályos, törvény is érinti a nonprofit szervezetek hétköznapjait. Elsőként a közérdeklődésre leginkább számott tartó Cégkapu-kötelezettséggel összefüggő praktikus tanácsainkat foglaljuk össze.

A NAV 2019. január 1-től kizárólag a Cégkapu szolgáltatáson keresztül kommunikál a gazdálkodó szervezetekkel, így az egyesületekkel, alapítványokkal is.

Mint ismert, a gazdálkodó és egyéb szervezetek számára 2018. január 1-től volt kötelező a Cégkapu használata. 2017. augusztus 31-ig tették kötelezővé a Cégkapun történő regisztrációt, de 2018. január 1-ig történő regisztrációt is elfogadták, nem büntették a késedelmes nyilvántartásba vételt. A NAV 2018. december 31-ig kapott átállási időt, haladékot a Cégkapu használata alól.
A Cégkapu segítségével kettévált a Személyi Ügyfélkapu, és a cégek “hivatalos Ügyfélkapuja”; a hivatalok a Cégkapun leveleznek az érdekeltekkel, sokkal kevesebb papírra van szükség, az idézések, végzések, határozatok, jegyzőkönyvek, kérelmek stb. a Cégkapura érkeznek, nem a postás kézbesíti.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, 2019. január 1-től bármilyen NAV-nak szóló bevallást, önellenőrzést, kérelmet, ügyiratot stb. kizárólag a Cégkapun keresztül lehet beküldeni, kizárólag a ún. Cégkapu ügykezelő által.

A Cégkapu szolgáltatásba történő ügykezelőként felvétele lépésenként:

1.Nyissuk meg valamely böngészőt (Mozilla Firefox, vagy Google Chrome böngészőket ajánlott), és írjuk be a címsorba: https://tarhely.gov.hu.

A belépés a Tárhelyszolgáltatás (Ügyfélkapus) felhasználói névvel és jelszóval történik.

2. Ha bejutottunk a tárhelyünkre, akkor a jobb felső részen látható “Beállítások” feliratra kell kattintani a további műveletek elvégzéséhez

3. A megjelenő képernyőn a Cégkapu adminisztráció részen látható a szervezet hosszú neve, kattintsunk rá.

4. A következő felületen (Tárhely adminisztráció) az Ügykezelők résznél kattintsunk az „Új hozzáadása” feliratra

5. Ezen a részen kell megadni értelemszerűen az ügykezelő személyes adatait, majd a “Nem vagyok robot” felirat előtt látható jelölőnégyzetbe kattintani. Ha a “spam-elhárító” úgy dönt, akkor hajtsuk végre a kapott feladatokat is. 
Ha végeztünk, nézzük át még egyszer, alaposan az adatokat, majd kattintsunk a HOZZÁRENDEL feliratra.

6. Ha végeztünk a hozzárendeléssel, akkor a frissen hozzárendelt nevét az Ügykezelők között fogjuk látni. (Ha ügykezelőt szeretnénk törölni, mert pl. kilépett a cégtől az illető, akkor ugyanezt az utat kell megtennünk (persze, adatkitöltés nélkül), és a ‘szemetes’-jelre kattintva egyszerűen eltávolíthatjuk az Ügykezelőt a listáról)
A kijelentkezés már a szokásos módon történik.