*Munkavédelmi szabályzat (nonprofit szervezetek számára) (2025)
A nonprofit szervezetek számára készített Munkavédelmi szabályzat átfogó útmutató a nonprofit szervezetek munkavédelmi előírásairól, amely a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés követelményeit foglalja össze.
A szabályzat célja a munkavállalók és érintett személyek biztonságának és egészségének megóvása. Hatálya kiterjed minden nonprofit szervezeti tevékenységre, állandó és ideiglenes munkahelyekre, a munkaviszonyban, közérdekű önkéntes tevékenységben és közhasznú feladatokban részt vevőkre.
Felelősség
A munkáltató köteles biztosítani a biztonságos munkakörnyezetet és betartatni az előírásokat. Kiemelt jelentőségű a munkavédelmi szakemberek, vezetők és képviselők szerepe, továbbá a rendszeres munkavédelmi oktatás, majd az oktatási tartalom rögzítése és dokumentálása.
Munkahelyek kialakítása
Főbb követelmények: ergonomikus, biztonságos munkakörnyezet biztosítása. Vészkijáratok, megvilágítás, légcsere és hulladékkezelési szabályok.
Egyéni védőeszközök és elsősegély
Védőeszközök biztosítása és használatuk betartatása. Elsősegély-felszerelés és kijelölt személyek rendelkezésre állása minden műszakban.
Munkabalesetek
Kötelező valamennyi munkabaleset kivizsgálása, nyilvántartása és jelentése, továbbá a kockázatértékelések rendszeres frissítése.
Szankciók és ellenőrzések
Szabálysértések esetén kötelező a felelősségre vonás, akár szabálysértési vagy kártérítési eljárás indítása. Munkavédelmi szemlék és ellenőrzések megtartása ugyancsak kötelező évente legalább egyszer.