Pénzkezelési szabályzat - önálló pénztárossal nem rendelkező vállalkozás (2017)
2007 óta kötelező a cégeknek pénzkezelési szabályzattal rendelkezniük, tekintetbe véve, hogy a számviteli törvény (2000. évi C. törvény, Szt.) előírása szerint a számviteli politika keretében el kell készíteni a pénzkezelési szabályzatot. Érdemes különösen tekintettel lenni erre a kötelezettségre, mivel egy esetleges NAV vizsgálat során is kiemelt figyelmet kapnak a számviteli politika részeként elkésztendő szabályzatok, a bírság mértéke pedig több százezer forint is lehet.
A számviteli törvény 14. §-a határozza meg a pénzkezelési szabályzat kötelező elemeit.
A pénzkezelési szabályzatban mindenképpen rendelkezni kell:
- a pénzforgalom (készpénzben, illetve bankszámlán történő) lebonyolításának rendjéről,
- a pénzkezelés személyi és tárgyi feltételeiről,
- a pénzkezelés felelősségi szabályairól,
- a készpénzben és a bankszámlán tartott pénzeszközök közötti forgalomról,
- a készpénzállományt érintő pénzmozgások jogcímeiről és eljárási rendjéről,
- a napi készpénz záró állomány maximális mértékéről,
- a készpénzállomány ellenőrzésekor követendő eljárásról,
- az ellenőrzés gyakoriságáról,
- a pénzszállítás feltételeiről,
- a pénzkezeléssel kapcsolatos bizonylatok rendjéről és
- a pénzforgalommal kapcsolatos nyilvántartási szabályokról.
Mit ellenőriznek a revizorok?
Az ellenőrök vizsgálódása elsősorban a házipénztár vezetésére vonatkozó előírások betartását vizsgálják, továbbá azt, hogy a cég a saját maga által lefektetett szabályokat követi el. Ezért szükséges minden vállalkozásnak kellő gondossággal elkészíteni a pénzkezelési szabályzatát.