*Otthoni munkavégzéssel kapcsolatos eljárási rend (2025)
A szabályzat az otthoni munkavégzés szabályait és elvárásait foglalja össze, kiemelve a munkáltatók és a munkavállalók feladatait, valamint a biztonságos munkavégzés feltételeit.
Otthoni munkavégzés akkor rendelhető el, ha:
- a munkaköri feladatok otthon is elvégezhetőek;
- a munkáltató vagy a munkavállaló biztosítja a szükséges munkaeszközöket (pl. számítógép, telefon);
- az otthoni környezet biztonságos, megfelelő infrastruktúrával rendelkezik (pl. internet, világítás).
A munkáltató feladatai megállapítani, mely munkakörök alkalmasak távmunkára, valamint ellenőrizni az otthoni munkakörnyezet megfelelőségét. A kockázatértékelés az otthoni munkahelyek biztonsági és egészségügyi szempontból történő elemzését foglalja magában.
A munkavállaló köteles az eszközöket rendeltetésszerűen használni, és megőrizni az adatbiztonságot, emellett nyilatkozni a munkakörnyezet megfelelőségéről és szükség esetén dokumentálni azt.
A munkavégzés szabályai
A munkarendet a munkáltató határozza meg, de gyakran kötetlen munkarendet alkalmaznak.
A munkavállaló köteles dokumentálni a napi munkaidejét. Lényeges szabály, hogy csak az otthoni munkavégzésre kijelölt helyen történő balesetek számítanak munkabalesetnek.
A képernyős munkahely követelményei közé tartozik az ergonomikus munkakörnyezet (pl. állítható szék, fényvisszaverődéstől mentes képernyő), megfelelő világítás és szellőzés biztosítása, valamint a zaj- és hőterhelés minimalizálása.
A munkáltató jogosult ellenőrizni az otthoni munkakörnyezetet, előzetes bejelentés után, a magánszféra tiszteletben tartásával. Az IT-eszközök használata során kizárólag a munkáltató által engedélyezett szoftvereket szabad alkalmazni.